1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental blijft hangen? Update 21-7

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door theshadow, 17 jul 2012.

  1. #1 theshadow, 17 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2012
    Het betreft een 1.8tdci 115pk

    Het volgende heb ik ondervonden. Als ik aan kom bij een verkeerslicht valt het de toerental niet direct terug naar het gebruikelijke stationair, deze blijft dan even onrustig hangen rond de 1100/1200 toeren. Dit gebeurt soms ook als ik wat met mijn gaspedaal speel. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.

    Weet iemand wat dit kan zijn?
     
  2. Misschien je electronisch gaspedaal ?????
    Blijf van mij een gokje !!
     
  3. Vervuilde luchtmassameter wellicht? Is ook een gokje....
     
  4. Dit laatste lijkt mij het meest logisch omdat mijn luchtfilter ook wat vervuild is (moet nog vervangen worden). En hij reageerd ook gewoon goed op het gaspedaal.

    Is het mogelijk om het vuil te verwijderen? Waar zit deze meter?
     
  5. LMM zit net achter je luchtfilterhuis. Dat stekkertje aan de raamkant van je luchtfterhuis.
     
  6. Bedankt Robert,

    Ga morgen, als ik mijn auto weer terug heb, gelijk even kijken of ik er wat mee kan.
     
  7. Nou heb heb dus even de lmm los gehaald, hier was niks aan te zien.

    Daarna evengoed een rondje gereden in de wijk met de nodige keren stopen trekken en rommel. Met het gas.
    Hier kwam ik er achter dat het nog wel eens aan wat anders kan leggen, wat weet ik niet precies maar zal een kleine uitleg geven.

    Als ik stil sta en speel met het ga is er niks aan de hand. Als ik mijn koppelingspedaal in trap begint het gelazer, het toerental blijft hangen op 1100/1200 toeren. Als ik mijn koppelingspedaal op laat komen en gas geef gaat het toerental weer naar stationair.

    Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

    Daarnaast zou ik willen weten wat een normaal stationair toerental is voor mijn auto (warm)

    Op dit moment is dit de stand wat de teller geeft:
    [​IMG]
     
  8. Die stand is uitstekend!
    Het lijkt erop dat het motormanagement een verkeerde waarde door krijgt. Als ik mijn koppeling intrap is het voor een fractie van een seconde dat de motor iets sneller (net zichtbaar aan de teller) gaat lopen. Door de koppeling in te trappen hoeft de motor iets minder zijn best te doen om rond te draaien, hij hoeft de versnellingsbak niet meer aan te drijven.
     
  9. #9 theshadow, 28 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2012
    Nou ik weet wat het is... De EGR klep, geeft defect aan in de computer bij de ford garage. Nu was ik al van plan om te vragen of iemand bereid was om deze af te dichten maar nu moet ik opzoek naar een andere en iemand welke deze monteert en er gelijk een plaatje tussen wil zetten.

    Die klep hadden de groen denkende mannetjes van mij niet hoeven uitvinden...
     
  10. lijkt me zeer sterk
    voordat je motor start wordt de draad van de luchtmassameter extra warm verwarmd
    hierdoor wordt enige vuil eraf gebrand
     
  11. Heb het ook al bekeken maar zag er erg goed uit.

    Heb mijn focus dus uitlaten lezen en daar kwam uit dat de EGR-klep de boos doener is.
     
  12. @ werner de lmm van mijn auto heb ik al eens moeten vervangen omdat schoonmaken niet meer hielp.
    Daarnaast lijkt me schoonbranden niet echt aardig zo vlak na het luchtfilter, hierdoor zou je dus rotzooi in de motor kunnen krijgen.
     

Deel Deze Pagina