Sigarettenaansteker contactgeschakeld maken (fofo1fase2)

Discussie in 'Electronica' gestart door ASW1, 2 jul 2012.

  1. Aangezien ik mijn dashcam automatisch wil laten inschakelen op contact, en ook omdat het dubbele usb-stopcontactje dat in de sigarettenaansteker gaat continu wat stroom verbruikt (wordt warm), wil ik het liefste dat de sigarettenaansteker niet langer continu spanning heeft, maar dat deze geschakeld zit met het contact.

    Ik heb alleen de ballen verstand van electronica en ik heb geen idee waar ik de geschakelde spanning vandaan moet halen.

    Ik heb overigens een travelpilot DX die het ook doet wanneer de sleutel uit het contact is gehaald, dus ik denk niet dat ik het daarvandaan kan halen?

    Hopelijk kan iemand me een zetje in de goede richting geven.
     
  2. ik weet niet of het veel vermogen vraagt, maar anders zou je 'm van de radio af kunnen tappen, dat is het makkelijkst. Daar gaan 2 voedingsdraden naar toe, een gele en een rode. De ene is continue spanning, de andere is geschakeld op het contact. Weet alleen niet meer welke kleur wat deed ;)

    Voor een "nettere" oplossing kun je 'm waarschijnlijk dus beter direct van het contactslot aftakken, maar dat is wel meer werk (denk ik)
     
  3. Nog aardiger is een relais te gebruiken, zo word de draad waarmee je schakelt bijna niet extra belast. Misschien kun je eens zoeken hoe ze dat doen bij de geschakelde stroom voor de trekhaak, die word ook geschakeld met stroom van het contactslot.
     
  4. Goede vraag, er zou een telefoonoplader op gaan plus de dashcam.
    Denk niet dat dat al te veel stroom vraagt, maar ik zou hem eens ergens anders voor willen gebruiken.

    Die gele en rode draad waar jij het over hebt, zijn dat echt voedingsdraden die redelijk wat prik kunnen geven, of zijn dat schakeldraden?
    (ik doe nu alsof ik er verstand van heb, maar dat heb ik dus niet)

    Relais klinkt leuk ja, dat is misschien een oplossing wanneer er geen geschakelde draad te vinden is die genoeg vermogen kan geven.
     
  5. Maar met een relais hoef je ook geen draad te vinden die genoeg kan leveren. Een smartphone vraagt al snel in de buurt van 1A om te laden. Dashcam weet ik zo niet, dat staat er als het goed is op.
     
  6. Maar wat voor relais moet ik dan hebben, misschien dat ik dat eens in een elektronicazaak moet gaan vragen?
    Of is er hier iemand die kan beschrijven wat voor soort relais dat dan moet zijn...
    En dan nog ergens een geschakelde draad zien te vinden.
     
  7. Als je met een relais gaat werken kun je in ieder geval wel de schakeldraad van de radio gebruiken, dat is geen probleem. Qua constante voeding zou je dan inderdaad de sigarettenaansteker kunnen gebruiken.
     
  8. Ik heb toen ik de geschakelde stroom voor de trekhaak aansloot een relais gebruikt geschikt tot 15A. Een 5potige als ik me niet vergis. Geen bijzondere of zo, die worden alleen maar duur. Een electronica zaak kan je zeker verder helpen. Ik weet niet waar je woont, maar eventueel wil ik ie ook wel helpen.
     
  9. Ik woon in Amsterdam, dat is een beetje ver weg misschien, maar heel aardig van je aanbod. :thumbup:

    Een draadje strippen en solderen lukt me nog wel, het is meer de electronica zelf waar ik mezelf niet mee vertrouw.

    Als ik het juiste relais kan bepalen en de manier van aansluiten, en vervolgens het juiste schakeldraadje erbij vinden dan lukt het verder wel denk ik.
     
  10. #10 ASW1, 4 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2012
    Ik heb van iemand anders ook nog een PB gehad om eventueel te helpen, erg aardig.

    Toch wil ik proberen of ik er zelf uit kan komen met jullie hulp;
    het is geen kernfysica tenslotte.

    Ik heb toch de voorkeur om het zonder relais te doen als dat kan,
    omdat ik geloof dat je dingen simpel moet houden; zo'n relaisje kan ook weer stuk dus waarom gebruiken als het ook zonder kan.

    Ik heb links en rechts gelezen dat je een "draad kunt trekken vanaf de zekeringkast" maar ik heb geen flauw idee waar ik dat aan zou moeten sluiten.

    Mijn zekeringkast onder het dashboard: er zijn 3 posities waar geen zekering in zit.
    Op die plekken zitten echter ook geen metalen klemmetjes die een zekering vasthouden achter het plastic dus volgens mij kun je daar niets aansluiten?
    [​IMG]

    Helemaal bovenaan bij de groene pijl zit trouwens wel een lege plek voor een insteekrelais, waar wel metalen aansluitingen achter het plastic zitten.
    Wie weet waar dat voor is en of ik daar eventueel geschakelde voeding vandaan zou kunnen halen?[​IMG]
     
  11. is het nog gelukt?
     
  12. Ik ben ermee bezig,
    michael0212 helpt me via pb.

    Als het klaar is laat ik nog wel even weten hoe en wat.
     
  13. Nou, het is klaar.
    Met grote dank aan Michael die me geholpen heeft o.a. het juiste punt te vinden om een geschakelde plus vandaan te halen.

    Uiteindelijk heb ik een mini-kabelboompje in elkaar geflanst die van de voeding voor stoelverwarming (niet aanwezig, ligt wel een draad voor) de sigarettenaansteker voedt. Daarin zit ook een aftakking voor de adapter van de dashcam, deze zit nu helemaal weggewerkt.

    De draad van de stoelverwarming bevind zich in een grote stekker die je ziet als je het paneeltje links van de pedalen, tegen de zijkant van de auto dus, verwijdert. Ook het paneel onder de stuurkolom heb ik verwijderd.[​IMG]

    Het makkelijkst is om eerst de centrale moer in de stekker los te draaien en vervolgens de stekker los te trekken.
    Dan heb je iets meer ruimte om hem te draaien en te bekijken.
    Ook zit er nog een zwart plastic beschermkap overheen die los moet.
    De pins in de stekker zijn piepklein genummerd, dit begint linksboven en dan kolomsgewijs naar rechts toe. De eerste kolom is pin 1 t/m 12(veel posities zijn leeg zoals je op de foto ziet), in de tweede kolom moet je pin 15 hebben, dit is een blauw/groene draad. Deze is contactgeschakeld (op positie II van het contact). In het zekeringkastje erpoven is dit zekering nummer 52, zit een 15A zekering in.
    Deze draad heb ik losgemaakt en er een andere nieuwe draad aan vastgesoldeerd, vervolgens rode isolatietape eromheen.
    Links van de stekker (linksboven op de foto hieronder)zit een massapunt; aan een andere draad heb ik een oogje gesoldeerd en die ook op dit massapunt gezet.
    [​IMG]

    Deze draden heb ik een extra aftakking aan gemaakt voor de adapter van de dashcam; dat zijn die losse rode en blauwe eindjes in de eerste foto.

    Vervolgens radio eruit halen, zorg wel dat je de radiocode hebt.
    Links door het gat van waar de radio zat kun je dan bij de achterkant van de sigarettenaansteker komen (via de onderkant van de stuurkolom kan dat trouwens ook.
    Er zit een grote oranje stekker op met een zwarte en een oranje/gele draad, die trek je los. Er is ook nog een klein oranje stekkertje met een dun oranje draadje, die is voor het lampje van de igarettenaansteker en laat je dus zitten.
    (Lampje hoor ik jullie vragen, zit daar een lampje in? Ja dus. Een mooi moment om die te vervangen want die was al jaren stuk waarschijnlijk)
    [​IMG]

    Hier vanaf de achter/onderkant gefotografeerd: de "nieuwe voeding heb ik hier al aangesloten op de pinnen waar eerst de oranje stekker op zat.
    Ter orientatie: dat ding boven in beeld is dus je asbak gezien vanuit de binnenkant van je dash.
    [​IMG]

    Daarna wat schuimmateriaal om de bekabeling heen zodat het niet rammelt en niet schuurt. Dat gat is waar de radia zat, van binnenuit gezien dus:
    [​IMG]

    De adapter van de dashcam wilde ik wel wegwerken maar toch makkelijk verwijderbaar en/of vervangbaar maken. Bovendien zit er nog een extra zekering in van 3A dus ik heb het hele ding maar gewoon gebruikt en er wat draaden aan gesoldeerd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    En deze vervolgens aangesloten op de eindjes die je helemaal in de eerste foto los ziet liggen:
    [​IMG]

    Tenslotte overal waar het kan schuren wat schuim om de draden heengetaped, en de draden zelf ook vastgezet met tape en kabelbinders.
    Let op het zwarte kapje dat hier weer over de stekker zit. Linksonder in de zekeringkast zie je een blauwe 15A zekering zitten op positie 52, die zekert de boel nu af.
    [​IMG]

    In de sigarettenaansteker zit nu permanent een dubbel USB laadpunt, contactgeschakeld dus.
    [​IMG]
     
  14. super :thumbs:

    mooi dat het gelukt is :D
     
  15. Mooie en nette oplossing! :thumbs:
     
  16. #16 Robert van der Maaten, 3 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2012
    zowie zoo is je sigrette aansteker geschakelde plus want op het moment dat je je contacht af zet heb je ook geen constante plus op je sigrette aansteker meer!
    ik heb zelf mijn constante plus van mijn parrot van de sigrette aansteker gepakt dus maar je moet even weten hoeveel apere ( stroom ) je aparaten verbruiken anders kan het inderdaat te warm worden wat je ook kan doen zoals hier boven is beschreven is gewoon de plus pakken van je radio die kun je door meten met een spaningszoeker dat is met zon lampje er boven op en dan zet je je contakt aan en dan moet het lampje braden en als je het contackt uit zet moet het lampje uitgaan als hij dat doet weet je dat je een geschakkelde plus hebt ( dus met andere worden dat het via je contakt gaat ) ik zou je ook wel willen helpen maar zoals ik lees amsterdam is ook te ver voor mij ;)
     
  17. #17 Robert van der Maaten, 3 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2012
    mijn excuses ik had pagina 2 niet gezien maar zo te zien is het al gelukt ;P haha was een beetje te snel met mijn reaxie
    dit is ook zeker een mooie oplossing en ook goed dat je je draaden met schuimt hebt bekleed want anders kun je kortsluiting krijgen ;)

    gr
     

  18. Toch is dat niet waar. Het lampje van de aansteker gaat met de verlichting van de auto aan, en de stroom blijft gewoon op de aansteker aanwezig.....
     
  19. Klopt want mijn telefoonlader blijft doorgaan ook als contact uitstaat!!
     
  20. de DVD schermen achterin de auto bij ons ook.....
     

Deel Deze Pagina