Aansluiting trekhaak

Discussie in 'Electronica' gestart door searche, 28 jun 2012.

  1. Ik heb diverse topics hierover gelezen, maar ben nog steeds in twijfel....

    Kunnen de aansluitingen van de trekhaak rechtstreeks op de bestaande bedrading aangesloten worden (aftakken dus) of moet er een module tussen om de GEM niet te beschadigen?

    Het betreft een FoFo 2 fase 1 van november 2004. (een van de allereersten dus)

    Wie kan mij uitsluitsel geven?
     
  2. Ik heb hem vorige week gemonteerd en een specifieke kabelboom gekocht voor een type 2 fase 1, deze heeft stekkers die je op de huidige stekkers aansluit. fluitje van een cent en niks knippen of aftakken en totaal geen problemen met andere dingen.....
     
  3. Heb hem ook zelf gemonteerd, de kabel boom van bosal is plug and play, met 2 vingers in je neus is dit nog te doen.

    Uiteraard zal dit ook bij de Thule kabelboom zo zijn.
     
  4. Ik heb er ook een voertuigspecifieke kabelboom in zitten. De van mij is eigenlijk gewoon een nette vorm van aftakken. Ik merk zelf heel af en toe dat de richtingaanwijzer op tilt slaat. Daarom zit ik er nog steeds over te denken er 1 te nemen die geschikt is voor canbus. In ieder geval 1 met controle voor de richtingaanwijzers. Als er nu 1 kapot is en je hebt er een aanhanger achter ziet de gem daar niks van.
     
  5. Ik was ook in twijfel en na veel zoeken heb ik ze afgetakt in de kofferbak. Maar dan wel in de stekkers en bij de lampen op een nette manier (niet met van die storingsgevoelige knijpstekkertjes).

    Werkt al een half jaartje en aardig wat kilometers met aanhanger zonder problemen.
     
  6. Persoonlijk ben ik van mening dat het verstandiger is om een voertuigspecifieke kabelset (met modules) te gebruiken in plaats van af te takken van de achterlichten. Bij een voertuigspecifieke set wordt de originele bedrading alleen gebruikt om de modules te schakelen. De benodigde spanning voor de aanhanger komt dan van een permanente plus die speciaal hiervoor achter in de kofferbak aanwezig is. De originele bedrading wordt dus niet extra belast wat wel het geval is als je het rechtstreeks aftakt van de achterlichten.

    Ik ken zelf 1 geval waarbij de GEM module kapot gegaan is door het verkeerd aansluiten van de trekhaakbedrading. Bij deze auto was de trekhaakbedrading afgetakt van de achterlichten. Dit ging op zich goed totdat er kortsluiting ontstond in de bedrading van de aanhanger. Naast dat er verschillende zekeringen van de auto waren gesprongen bleek ook de GEM module inwendig verbrand te zijn. De kosten van een nieuwe GEM module met monteren waren ongeveer €750,-.

    Hierdoor heb ik er zelf destijds voor gekozen om een voertuigspecifieke kabelset in mijn auto te bouwen. Voor de €75,- dat mijn kabelset destijds kostte heb ik niet het risico willen nemen dat er iets kapot ging.
     
  7. Ben je er al uit Serge?

    Ik heb destijds een afneembare Thule trekhaak gekocht met bijbehorende kabelboom (met modules)
    Kabelboom is duurder dan de trekhaak....
    Maar monteren is een peuleschil, helemaal als je net als jij heel veel ervaring hebt met bedradingen en kabelbomen.

    Gaat het voor de rest nog lekker met je karretje?
    Groet van de andere - PT-TB !
     

Deel Deze Pagina