Koppeling focus 1, stellen, vaagheid

Discussie in 'Performance' gestart door Rickvh, 27 jun 2012.

  1. Hoi Allemaal,

    Ik heb een vraagje over mijn koppeling in mijn focus 1 1.6 16v
    Km stand: 1391xx

    De auto koppelt strak, wat dat betreft geen probleem, maar ik dacht dat een focus een zelfstellende koppeling heeft?
    In het begin varieerde de kracht waarmee ik de koppeling in moest drukken veel, maar de laatste tijd is de koppeling ''eentonig''. Hij heeft gewoon een fijne druk om in te duwen, dat is geen probleem maar ik vraag me af of het goed is..

    Met het opkomen van de koppeling in de 1 en 2 heb ik wel dat de auto vrij snel wil ''happen'' als ik geen gas bij geef, dan komt de nieuwe versnelling heel stotend erin.
    (Met optrekken voel je even een duw als je niet echt gas bij geeft.) Is dit normaal bij de focus 1?

    Iemand tips of ideeen hoe het nu zit met de focus 1?
     
  2. De koppeling is hydraulisch en gebruikt samen met het remsysteem dezelfde vloeistof.
    Als je remvloeistof te oud is kan het te veel vocht bevatten. Remvloeistof is namelijk hydrofiel.
    Je kan altijd het remvloeistofpeil controleren, wellicht is er een lek.
    Over het algemeen is een zware koppeling een indicatie dat de koppelingsplaten versleten zijn.

    Je kan je koppelingsplaten testen door het volgende te doen:
    - auto op handrem (stevig)
    - in de 4e versnelling zetten
    - toerental op 2000 rpm houden
    - koppeling op laten komen en gas bij geven zodat het toerental min 2000 toeren blijft.
    Als de auto nu afslaat zijn je koppelingsplaten nog ok, anders zou ik ze vervangen.

    Het komt bij dit type auto vaker voor dat de koppelingsplaten zo snel slijten. Zeker als er vaak met zware belading gereden wordt. De 1e en 2e versnelling zijn namelijk heel erg lang. Hierdoor heb je de neiging om lang op de koppeling te rijden als je snel wil optrekken.
     
  3. hydrofiel...... :rolleyes: Is zeker net zoiets als een pedofiel, maar dan met water? :lol!:

    Het juiste woord is: hygroscopisch
     
  4. Ah die remvloeistof! Die is zeker aan vervanging toe!
    (zit er 13 jaar in voor zover ik weet!) Had net vorige week remvloeistof gehaald, wilde volgende maand een grote beurt gaan doen!

    Dat kan dus al het euvel zijn dat ik water aan het samentrappen ben.
    De test met de koppeling zal ik vanavond eens doen met de 4!

    Bedankt alvast, mijn bevindingen zal ik hier neerzetten!
    Hoop dat de remvloeistof een hoop oplost.

    Is de koppeling van de focus 1 nou wel of niet zelf stellend?
     
  5. Een stof die hygroscopisch is, is per definitie hydrofiel. Je hebt inderdaad gelijk dat het woord hygroscopisch beter zou zijn, maar hydrofiel is absoluut niet verkeerd mr scientist.

    De aangrijpingspunt van het koppelingspedaal wordt niet bijgesteld naarmate de koppelingsplaten verder slijten. Het aangrijpingspunt wordt dus steeds hoger.
     
  6. Heb het getest, in de 4 handrem eeop,
    Toerental op 2000, kan d ekoppeling 3/4e op laten komen, vanaf dan gaat de auto trekken en wil hij weg, en vervolgens bijna bovenaan slaat hij af.

    Wat is dit?
    Hij koppelt gewoon ook echt heel erg licht, zit weinig gevoel in
     
  7. Ben het deels met je eens :P Iets wat hygroscopisch is is idd per definitie hydrofiel. Echter remvloeistof alleen hydrofiel noemen is niet correct.
    Remvloeistof trek namelijk vocht uit de omgevingslucht aan, dus moet je het hygroscopisch noemen. Een alleen hydrofiele stof doet dat niet per definitie.
     
  8. Nou toch fijn dat je het nu deels met mee eens bent. En bedankt voor de fantastisch onderbouwde uitleg, daar hebben we wat aan.

    In het Ford onderhoudssysteem (TIS) staat dat als de auto afslaat, volgens de koppelingstest, de koppelingsplaten niet versleten zijn. Voor de rest zou ik het niet zo snel weten. Houd in ieder geval je remvloeistof reservoir in de gaten.
     
  9. is dit nou sarcastisch bedoelt Maarten?
     
  10. Klein beetje sarcasme mag toch wel?
     
  11. nou, dan had ik het toch goed begrepen :mrgreen:
     
  12. hee rick

    ik snap wat je bedoelt ik heb het ook met mijn auto ik heb het vooral als ik in zen 1 weg wil rijden dat je dan toch wel wat gas moet bij geven hij rijd niet op de koppeling weg anders gaat hij stotteren en de koppelings is idd hydrolies en gaat werk samen met het remvloeistof resovair maar zal me er echt niet druk om maken en als de koppeling echt op is dan merk je dat gouw genoeg hoor dan moet je zoveel gas bij geven oja btw heb net hem ook ff getest was alleen vergeten om de toeren op 2000 te houden maar hij sloeg meteen af dus zal wel goed zijn

    mvg Robert
     
  13. Als je koppeling versleten is hoef je juist weinig gas bij te geven. Gevolg van een versleten koppeling is een slippende koppeling.
     

Deel Deze Pagina