stuurt trilt en blijft trillen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jacky216, 19 jun 2012.

  1. Hoi allemaal,

    Mijn focus van 2005 is al 3x terug geweest omdat het stuurt iedere keer weer na een week gaat trillen.
    Dus iedere keer als ik hem weg gebracht heb om te balanceren gaat het een weekje goed en dan begint het trillen weer. Ik heb al iets gelezen over aandrijfassen hier op het forum. Zou dat bij mij ook zo kunnen zijn ?
     
  2. Het zou kunnen dat je aandrijfassen kapot zijn maar normaal gaat dat met veel lawaai omdat dan de homokineten stuk zijn meestal hoor je dat in de bochten.
    Als je dan de bocht in stuurd naar bv. rechts en je hoord hem dan is rechts stuk.

    Ik zou ook even kijken naar je draagarmen voor, en dan de achterste rubbers (zover mogelijk naar de achterkant dus!)
    Deze gaan ook erg vaak stuk. (meestal trekt de auto dan ook naar 1 kant bij het optrekken en afremmen!!!

    Het kunnen ook nog de wiellagers zijn.
    Auto even opkrikken en dan de horizontalen en verticale speling even controleren.
     
  3. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Banden laten uitlijnen en balanceren hielpen een beetje. Maar bij mij zat de remklauw vast. Deze is vervangen en rijdt weer perfect.
     
  4. Er zit nog garantie op dus hij gaat morgen naar de garage terug. Ik ben echt benieuwd wat ze nu gaan doen c.q vinden. De Focus is nu 1 x uitgelijnd en 3 x terug geweest voor balanceren.Ook trilt het stuur soms als het geregend heeft bij het versnellen in een hogere versnelling
     
  5. Is de trilling gelijk weg als je gaspedaal los laat?
     
  6. hoeft niet hoor, ik had axiale speling op beide assen. maar geen vreemde geluiden. na het vervangen waren de trillingen weg
     

  7. inderdaad bij mij was het het zelfde.
    Ik had er alleen ook fibraties bij in het chassis.

    na het vervangen van de aandrijfassen nergens meer last van gehad
     
  8. En ja hoor........ problleem is opgelost en U kan Uw auto ophalen. Ik gelijk de snelweg op voor een proefritje en inderdaad ....... hij rijdt super!!!!!
    Tot............ tot ik weer terug naar huis wil rijden. nu trilt de focus weer bij 110 km/u. De garage zegt dat de assen , rubbers en remmen zijn nagekeken. A.s Maandag samen met de monteur een proefritje maken en dan weer verder kijken hoe of wat we gaan doen. Ik heb in ieder geval voor elkaar gekregen dat de garantie door loopt.
     
  9. Nakijken kan iedereen...oplossen is veel spannender:thumbs:
     
  10. en vandaag weer terug geweest nadat hij weer trilde. Ze hebben nu de wielen verwisselt. De auto trilt nu alleen bij 110 km/u. Ben ik nu te kieskeurig of wat? Morgen weer maar terug met de auto . Word het nu wel heel erg beu om steeds maar weer terug te gaan naar de dealer. Maar ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe wel netjes geholpen word . Word vervolgd !!
     
  11. Ik had dit probleem ook na nieuwe banden erop te laten leggen.
    Bij mij was het 't ringetje die de velg op de plaats houdt die was namelijk in de lengte gescheurdt.
    Nu zat er dus speeling tussen de velg en de .. ja nieuwe tussen gezet en probleem opgelost voor mij.

    Kan natuurlijk meer redenen hebben in jouwn geval succes ermee!
     
  12. het allerbelangrijkste is dat je zeker weet dat je geen hoogteslag op de band ziet en op de velg geen slag heeft
    de banden moeten van goeie merk zijn
    b-merk banden kunnen eerder last van hebben dan a-merk
    verder moet je de band warm rijden en dan kijken of de trilling weg is
    dit ivm bij stilstand een vlakke kant op gedrukt wordt door de zwaartekracht

    ken een manier om het op te lossen en dan ben je het ook echt kwijt ook
    dat is de wagen te finish-balanceren
    dat houdt in de banden op de wagen zelf balanceren
    je haald bij elke auto tussen de 10-30gram eruit
    bij boven 30gram band zelf eerst balanceren

    bij mijn focus heb ik 4 velgen vv en 3000km daarvoor 4 banden
    toen op de zaak gefinish balanceerd nu na alle tijd nog steeds perfect en nergens last van


    dit is dus mogelijk echter snap ik dat je zegt dat dit eigenlijk niet hoefd te gebeuren
    ken bij de peugeot 5008 met soortgelijke probleem
    daar zetten we andere type draagarmrubbers erin voornamelijk de achterste rubber
    nadeel is dat draagarm van een focus 2 zeer prijzig is met 250euro per stuk (goedkopere versie is altijd van mindere kwaliteit)
    vraag blijft dan of de gok inderdaad goed is en helpt
    bovenstaande weet ik zeker dat het helpt (tot op hede nooit een klant ervoor terug gezien)
     
  13. Hier ook dezelfde klachten. Uiteindelijk bleek ik 2 banden te hebben met hoogteslag. Het ging hier om 4 nieuwe Michelins dus dat zegt niet altijd alles.
    Bij mij ook inderdaad de banden voor en achter gewisseld, met genoemd resultaat. Later bleek dat op beide assen 1 band met hoogteslag zat, dus voor en achter wisselen had geen effect. De 2 banden met hoogteslag vervangen en heb daarna een half jaar trillingsvrij gereden.
    Nu heb ik weer lichte trillingen en de verwachting is dat die uit de aandrijfassen komen, die hebben een heel lichte speling.
     
  14. had met mijn michelins ook hoogteslag
    maar na vervangen van mijn velgen is de hoogteslag verdwenen

    wat ik hier mee wil zeggen
    hoogteslag kan door je velg komen en je band versterkt dit door de centrifugale krachten
    op de verhoging fractie sneller draaien dus meer kracht
    en wordt dan ook daarheen getrokken

    mijn auto trilt nu maar op 1 moment en dat is als ik de auto voor de eerste keer mee rij na lang stil staan
     
  15. Hoe kun je hoogte slag herkennen?
     
  16. Op t balanceer apparaat kun je dat meestal al wel zien. Wiel ronddraaien en dan kijken of de hoogte van de band overal gelijk blijft.
     
  17. op de auto en balanceer apparaat
    rond draaien en na de hoogte kijken
    met rijden kun je het ook voelen maar dan kan het tevens ook net zo goed onbalans zijn
     

Deel Deze Pagina