1.6 TDCi 110pk ford focus2 1.6TDCI vermogensverlies

Discussie in 'Performance' gestart door Gerwin, 18 jun 2012.

  1. Hallo allemaal,

    Ik kan zo niet iets vinden wat in de buurt van mijn probleem komt dus vandaar dit nieuwe onderwerp.

    Mijn ford focus2 1.6TDCI automaat uit 2005 heeft sinds kort problemen met het vermogen. Het begon met inhouden tijdens het rijden waarna de auto op een dag helemaal niet meer startte. Toen is de anwb langs geweest en heeft de auto uitgelezen maar geen storingen kunnen vinden.

    Auto is toen afgelseept naar mijn garage en daar hebben ze het brandstof filter en filterhuis vervangen omdat dit schijnbaar vanaf 2005 nog niet was gedaan.

    Hierna reed de auto wel weer maar bleef last houden van inhouden tijdens het rijden. Sinds afgelopen weekend lijkt de auto in een soort van noodloop te gaan. Het inhouden heb ik niet echt meer gemerkt maar hij gaat nu nog maar met moeite 140 waar hij normaal met gemak in een keer doortrok naar de 180.
     
  2. Gezien het brandstoffilter al zo oud was zou ik het luchtfilter eens controleren.
    Ook kan deze klacht duiden op een slecht werkende EGR klep, maar deze geeft meestal wel een storing.
     
  3. ja zal ik van de week eens controleren dan. Maar de garage denkt aan een brandstoftoevoer probleem, dit zou toch niet door het luchtfilter kunnen komen denk ik ofwel?
     
  4. Dit zou inderdaad niet aan het luchtfilter kunnen liggen. Maar de brandstoftoevoer is te controleren met de IDS aan de auto. Dit kan de garage zien in datalogger bij de FRP Sensor..
     
  5. Dat word me te technisch hahaha ;) Zal van de week dat luchtfilter eens los halen en kijken hoe die er uit ziet.
     
  6. als probleem van slecht starten terugkomt
    dan zal de commonrailsensor waarschijnlijk niet goed meer zijn
    dan geeft hij niet de juiste druk aan

    maar zoals nickysmeding zegt moet je dat via IDS controleren
     
  7. Maar die commonrailsensor kan die ook de boosdoener zijn van het vermogensverlies dan?
    Ik heb wel een beetje verstand van auto's maar diesels weet ik eigenlijk neits vanaf.
     
  8. De commonrailsensor (FRP-sensor) geeft brandstof druk door aan de computen van de auto. Als deze waarde niet klopt zal de motor niet meer goed lopen en in kunnen gaan houden.
     
  9. Als de filters nog nooit zijn vervangen.... hoe zit het dan met de olie?
    Vaak zie je dat bij de 1.6 TDCi motoren de turbo de geest geeft icm met oude/vervuilde olie.
     
  10. Ook een goede vraag ja...
     
  11. De auto gaat dan niet meer harder dan 100 km/u ;). Mijn turbo heeft al een keer de geest gegeven (gelukkig in garantieperiode)


    Gerco.
     
  12. De auto gaat nog wel harder dan 100km/u maar bij 140 houd hij dan echt wel op.
    Volgens de garage begon de turbo wel tekenen te geven dat hij wat slechter werd maar was hij nog niet kapot.

    Maar zou dit probleem ook niet kunnen liggen aan de afstelling van de auto?
     
  13. Nou de garage heeft me blij gemaakt hoor. Uiteraard bedoel ik dit sarcastisch, de auto gaat maandag naar AE teach in Lunteren. Dat is hier in de omgeving de diesel specialist voor als garages er niet meer uit komen.

    Zij kunnen de auto met betere en geavanceerdere apparatuur uitlezen en uitgebreid testen. Vermoedelijk zit er een probleem in de brandstof toevoer, dus ik ga uit van een aardige rekening :(
     
  14. Morge krijg ik de definitieve uitslag van de auto.
    Uit de diagnose blijkt dat er ergens lucht in het systeem komt waar dat niet hoort.
    Morge gaan ze verder kijken waar het probleem vandaan komt en hoor ik ook wat het me gaat kosten.

    Dus met een beetje geluk gaat het me nog iets meevallen.
     
  15. als hij volgens hun lucht zuigt kan dat maar op 1 manier
    dat is via de lagedrukzijde op het blok zelf

    dat is een complete pakket
    echter bij de 1.6 nooit probleem mee gehad maar bij de 1.4 komt dat heel vaak voor

    gek dat ze de auto naar iemand anders hebben gestuurd
    een bedrijf moet daar zelf ook uitkomen
    enige wat wij doen is helicool (bus met nieuw schroefdraad wordt erin gezet dan) en verstuivers meten als klant of technische platform erom vraagt gaat dit dan weg

    anders doen wij alles zelf

    heel simpel door bij aanzuig zijde een doorzichtige slang te zetten en je ziet of je lucht hebt of niet
     
  16. Mijn garage heeft me erlijk verteld dat ze zelf niet heel veel ervaring hebben met diesels. Is een kleine universele bovag garage. De monteur zei dat ze wel wel wilde kijken maar dat het mogelijk sneller en goedkoper was als hij naar dit bedrijf ging, deden ze zelf de auto's vaak ook heen brengen als ze er niet uit kwamen.

    Ik ben erg benieuwd waar ze morge mee komen. Als het is wat jij zeg, wat voor prijs moet ik dan rekening mee houden ongeveer?
     
  17. Nou de auto heeft zijn vermogen weer terug. Nadat hij afgelopen zaterdag weer uitviel tijdens starten met koude motor en ik op de anwb zat te wachten heb ik even zitten googlen en kwam er achter dat ik een lekker turboslang had. Dat was dus niet opgemerkt door beide garages waar de auto is geweest. ANWB zaterdag laten komen omdat hij neit meer wilde starten en wat blijkt tot 2 maal toe is mn brandstoffilter vervangen maar de laatste keer schijnt dat het probleem helemaal niet geweest te zijn. Mij werd toen verteld ja je brandstoffilter was lek die hebben we vervangen, ja en nu nog steeds startproblemen. Het schijnt dat er toch een probleem is met mijn brandstofpomp en dan met name het lage druk circuit. Bij het starten met koude motor geeft hij daneerst maar 5bar als hij dan even stationair loopt loopt de druk al snel op tot boven de 550 bar.

    Nu is mijn vraag heb ik een zelf aanzuigende brandstofpomp of hoe zoiets heet of heb ik er ook een opvoerpomp bij.
     
  18. op je blok zit een handpompje
    daarmee breng je de diesel door je brandstoffilter naar je hogedrukpomp
    dit doe je nadat je dieselsysteem leeg was
    daarna nooit meer

    als je nu in knijpt en je hebt een doorzichtige slang zitten (zit niet op alle 1.6diesels) dan zie je daar altijd wat lucht in zitten
    dit is retour en normaal
    op toevoer moet in zitten

    als je de wagen tijd stil staat zou hij altijd starten
    ivm hogedruk gedeelte voldoende diesel zit waardoor hij zal aanslaan
    echter valt hij naar paar seconden uit

    je zegt dat bij starten hij 5bar aangeeft
    dat kan
    als krukas eenmaal op toeren is (250rpm) dan zal hij 300-350bar aangeven
    bij aanslaan zal het stijgen naar 500-700bar
    en dan zakken naar 270-300bar ongeveer

    je zegt dat hij stationaair naar 550bar en/of hoger gaat
    dit mag eigenlijk niet
    in dat geval als zou ik twijfelen aan de hogedruksensor zelf
    heb wel vaker gezien dat statioaair de sensor spontaan naar de 1200bar sprong
    je hoeft niet bang te zijn ivm bij vol gas 2200bar op het hogedruksysteem kan staan

    enigste keer dat er probleem was met het lagedruksysteem van betreffende motor was omdat de blaasbalg tussen uit was gehaald
    in de blaasbalg zit een terugslagklep in die je diesel tegen houdt
    als het echt lagedruk probleem is zou je dus beste toevoer en retourleiding op je blok het beste als eerste kunnen vervangen
    via de blaasbalg systeem op druk zetten
     
  19. Oke kijk hier heb ik al weer wat aan ;)
    Maar als die hogedruk sensor kapot zou zijn dan moet dat ook naar voren komen als de auto uitgelezen word toch? Want dat heeft die ANWBér zaterdag ook gedaan.
     
  20. #20 trucker0werner, 9 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2012
    als hij stationaair loopt en 1200bar aangeeft
    dan is dit nog steeds ok
    wat de druk is mogelijk dus geen storing

    komt andersom wel voor dat druk te laag is (gemeten dan)
    en de hogedrukpomp op max opbrengst staat
    meet de druk en zegt ik heb al x seconden te lage druk en schiet in storing

    in dit geval geeft sensor plots verkeerde waarde aan wat je via live data geluk moet hebben om te zien
    maar voordat hij daar op reageerd is de druk weer ok

    maar het is een gok als je het gaat vervangen

    echter kan ik niet direct het verklaren van gebrek aan vermogen
    enige rede die ik kan bedenken is dat de sensor verkeerd door geeft
    zeg voor gemak 1200 bar terwijl maar 600bar op staat
    met zijn opening op 1.2ms zou dat betekenen dat in theorie maar de helft aan diesel in komt, dit ff als voorbeeld
    en je aantal diesel dat je inspuit is je gaspedaal, te weinig diesel is dus minder snelheid

    ga er wel vanuit als 2 bedrijven en anwb hebben gekeken dat rest allemaal goed is
     

Deel Deze Pagina