1.8 TDCi 115pk Rammel / ratel bij +3000rpm

Discussie in 'Performance' gestart door DannyTDCi, 30 mei 2012.

  1. Kan je geen mooie korting bedingen en meteen de 4 verstuivers laten vervangen?
     
  2. Eerste indruk:

    De focus start weer subliem. Ook geen gerammel bij starten van de auto.
    Motor is stiller en het roeten is bijna weg.:thumbs:

    Helaas zijn de trillingen niet weg. Ze zijn wel iets minder geworden.
    Buchli gaf aan dat zij het vliegwiel verdenken. Toen ik de krukaspoelie suggereerde gaven ze aan dat deze kans kleiner is omdat dit bij deze motoren nu eenmaal niet zo vaak voorkomt. Gek genoeg is die rammel na 3000rpm weer terug. Was dus niet de tellerunit.

    Vraagje aan de experts: Hoe kun je erachter komen dat de krukaspoelie slecht is? Ik heb al gezien dat de riem mooi rustig loopt, ook zie ik op het oog geen beweging. Op het www kwam ik de volgende tips tegen:

    • een krijtstreep zetten op de poelie , motor laten draaien en controleren of de de streep verspringt (t.o.v. het hart),
    • Rijden met de multiriem los (gevolgen?)

    Met jullie tips kan ik nog eens langs de garage gaan... Lijkt me wel handig voordat ik er een caravan achter hang...

    Ik heb ook nog de volgende test gedaan voor het vliegwiel:

    • Handrem erop, in de 1e versnelling en koppeling op laten komen (niet té lomp natuurlijk: geen gekke extra trillingen.
    • Bij 60 in z'n 5 en volgas, geen extra trillingen (is geen gewoonte michael, alleen even om te testen ;))
    • Geen geklapper bij starten of uitzetten van de motor.

    Kan natuurlijk altijd mis zijn maar dan is e.e.a. wel in het beginstadium (of zit ik ernaast?)

    Dank tot zover voor de tips en hoop op nog meer van jullie expertise... Ik merk wel dat het helpt als je laat merken dat je weet waar het over gaat. :cool:
     
  3. Al forte diesel reiniger geprobeerd?
     
  4. Welk effect kan dit hebben op de trillingen?
    Trillingen zijn toch mechanisch en worden toch niet veroorzaakt door vervuiling? of zie ik dat verkeerd?
     
  5. Slechte verbranding kan ook een trilling veroorzaken.
    Het kan zijn dat het motormanagement nog even moet "wennen" aan de nieuwe verstuivers. Na ongeveer 300km is hij grotendeels aangepast en zal hij waarschijnlijk wat mooier lopen nog.
     
  6. Ik dacht inderdaad aan wat vervuiling, maar goed je verstuivers schoonmaken heeft al geen zin meer want die zijn nu goed :)
     
  7. zie mijn topic, ik heb destijds me krukaspoelie vervangen, ook de vrijlooppoelie (zit gemonteerd aan de as van de dynamo) en de multiriemspanner

    deze kunnen trillingen veroorzaken, net als het vliegwiel

    heel simpel te checken: bij stationair moet de multiriem rustig ronddraaien en niet schokken
     
  8. Motor loopt veel lekkerder, roken is ook zo goed als over.
    De trillingen zijn alleen nog niet acceptabel, wel iets minder.

    Bij de garage geweest.
    Zij verdenken de achterste motorsteun.
    Krukaspoelie lijkt nog goed. We gaan eerst de motorsteun vervangen en wanneer dit niet voldoende effect heeft gaan we verder bij de poelie.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  9. Zo, weer terug van vakantie.

    Ruim 2000 km met caravan achter de rug en de boel is nog heel.

    Zat wel even te zweten doordat de rammel steeds eerder komt (nu al bij 2700 rpm). Na de 3200 rpm wordt het weer minder. Blijft toch vreemd. De rammel klinkt het hardst bij heeeel hard werken. Bij gas los is de rammel meteen verdwenen. Ook klinkt het minder ernstig nu de auto weer vrij rijdt zonder die zware bak erachter.

    Ik ben zelf bang dat de turbo en/of het vliegwiel aan het overlijden is. De auto roette nogal wanneer ik boven de 2500 rpm kwam.

    Achterste motorsteun is vervangen en dit had maar een klein beetje effect. Inmiddels 354.000 op de klok, hopen dat er nog wat kilometers bij mogen komen.
     
  10. Rammelen onder vollast lijkt idd op n vliegwiel welke zijn langste tijd heeft gehad (is bij 350K an km. ook niet ondenkbaar). Roeten kunnen verschillende oorzaken zijn.
     
  11. Dank voor je reactie

    Vliegwiel is al eens vervangen bij 235.000.
    Kan natuurlijk weer aan gort zijn maar wel wat snel denk ik.
    Niemand ervaring met geluiden bij overlijdende turbo's of is het gewoon ineens afgelopen als de turbo er mee ophoudt?
     
  12. Dag Danny TDCI,

    Wat was er nu eindelijk defect ofwel de oorzaak van het tikken??

    Mvg
    Adrie
     

Deel Deze Pagina