1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

12V Aansluiting achter + koelbox

Discussie in 'Electronica' gestart door SPH, 26 mei 2012.

  1. Bij het aansluiten van een koelbox op de achterste 12V aansluiting branden de 12V plug-stekkers (van de koelboxen) steeds door. De koelbox zal teveel amperes trekken voor de 12V aansluiting. De stroomkabel kan een te kleine diameter hebben, zodat er een bottleneck ontstaat?

    Zijn er meer mensen met dit probleem, en hoe los je dit op?
    Ik zat zelf te denken aan het trekken van een dikkere kabel...
     
  2. Ik sluit mijn koelbox daar ook op aan. Nooit problemen mee gehad. Hij wordt wel warm, maar brandt niet door. Misschien de zekering te sterk of het plastic van te zacht materiaal?
     
  3. De zekeringsterkte bepaalt wanneer een zekering door brandt toch?

    De temperatuur wordt zo hoog dat de boel makkelijk in de brand lijkt te vliegen.
    Kan de stekker dan echt niet meer aanraken. Heb dit met 3 (verschillende) koelboxen gehad.

    Wel kan ik gewoon de koelbox aansluiten op de voorste sigarettenaansteker.
    Dan wordt de stekker idd maar een klein beetje warm. Erg raar.
     
  4. De koelbox 'bepaalt' hoeveel stroom hij trekt, als dat teveel is voor de zekering, zal deze doorbranden. Als de 12v aansluiting te warm wordt, kan het ook aan het contactpunt liggen, theoretisch gezien zou de kabel goed moeten zijn, omdat de zekering hier op afgestemd zou moeten zijn.
     
  5. ik zou adviseren dr een fatsoenlijk stekker op te monteren.
    vorig jaar ook zo'n splitter gehad, maffe ding was ff doorgesmolten in 5 minuten.
    toen een met een dikkere stekker gehad, en die doet t nog altijd.
     
  6. De splitter heb ik alleen in gebruik bij de voorste 12v aansluiting ivm koelbox icm TomTom. Dit geeft geen problemen. De koelbox alleen op de achterste 12v aansluiting (en dus zonder splitter) geeft wel problemen. Ik ben niet zo in de elektro. Maar ik vind het dus vaag dat hij op de ene 12v aansluiting WEL, en op de andere 12v aansluiting NIET verbrand :s
     
  7. Ik zou de 12 volt aansluiting achter eens goed nakijken. Wellicht maakt hij slecht contact. Daar krijg je dan de warmteontwikkeling door.
     
  8. Hoe kijk ik deze goed na?
    Heb gereedschap genoeg, maar wat moet ik gebruiken? :)
    Ben wel in het bezit van een multimeter.
    A.s. week gaan we naar Frankrijk, dus wil graag snel dit probleem opgelost hebben.

    Huidige koelbox: 12V 45W
     
  9. Euh.. Kijken of alle contacten goed schoon zijn, en of de aansluitingen aan de achterkant van de aansluiting goed zitten. Ik weet verder ook niet hoe die aangesloten zit, maar als het zo'n stekkerverbinding is kun je hem er een keertje aftrekken en weer aansluiten.

    (ben ook geen automonteur, maar probeer mee te denken)
     
  10. Als ik het goed begrijp spring dus de zekering van de koelbox eruit en niet de zekering van de auto?

    In dit geval zou ik zeggen dat het niet aan de 12V aansluiting in de auto ligt maar aan je koelbox.

    Waarom:
    de kabel is berekend op het 12V systeem en hierop op afgezekerd.
    Op het moment dat de koelbox meer vraagt springt de zekering in de stekker.
    Zou deze niet gezekerd zijn zou de zekering van de auto springen.
    ook in geval van slecht contact zou de zekering van de auto moeten springen en niet de in de stekker zit van de koelbox.

    makelijk gezegt, als ik in huis een (gezekerde) verlengkabel heb liggen en sluit daar de wasmachine, wasdroger strijkbout en tv op aan.
    als ik ze dan allenmaal tegelijk aanzet springt de zekering die in de verlengkabel zit en NIET de stop in de meterkast.
    MAAR gebruik ik geen verlengkabel maar heb ik simpel weg te veel aperaten op een groep tegelijk lopen spring de zekering in de meter kast.

    Als je bijvoorbeeld het systeem zou overbelasten van de auto (wat de zekering van de koelbox voorkomt) zou de zekering van de auto klappen.

    Zo zou het theoretische zijn.
    echter wat ik niet snap is dat als je hem voor in steekt nergens last van hebt. Want als de aansluiting in de auto niet zo kloppen slecht contact of wat dan ook zou de zekering van de auto moeten klappen en niet die in de stekker.
     
  11. De auto kan natuurlijk wel zwaarder gezekerd zijn als de koelbox. Plus als inderdaad de stekker warm wordt zit die zekering veel dichter bij de warmtebron.. Zegt mijn boerenverstand. En dan heb je ook nog eens snelle en trage zekeringen.
     
  12. #12 rfknol, 27 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2012
    De 12v aansluiting achterin is dieper dan die voorin. Waarschijnlijk kunnen de stekkers hun warmte niet goed kwijt.
     
  13. Misschien? Maar dan zouden meer mensen dit probleem hebben toch? Ik weet niet.

    Ik lees dat jullie denken dat de zekering van de koelbox klapt, maar die klapt niet. De zekeringen van zowel de auto als de koelbox blijven gewoon goed.

    Met of zonder splitter:

    Bestuurdersruimte > stekker van koelbox blijft lauw en zeker niet heet :cool:
    Passagiersruimte / achterin > stekker van koelbox vliegt zowat in de fik :nocheer:

    In beide gevallen klapt de zekering dus niet....

    Kan ik iets proberen met mijn multimeter? Weerstand meten achterin t.o.v. voorin?
     
  14. Misschien inderdaad dat de warmte in de achteraansluiting niet zo goed weg kan als voorin, of misschien wordt de 12v aansluiting achterin warm waardoor de stekker ook heet wordt. Als eens aan de aansluiting gevoeld of deze ook heet is en misschien de bron van de hitte zou kunnen zijn?
     
  15. wordt de sigarettenaansteker ook gebruikt om een sigaret mee aan te steken??
     
  16. #16 SPH, 27 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2012
    Ik heb de sigarettenaansteker wel geprobeerd en dat geeft geen problemen.

    Er zijn meer mensen (niet per sé Fords) die last hebben van smeltende stekkers. Ik heb op een ander forum gelezen dat het raakvlak van de pluspool van de 12V achterplug te klein kan zijn voor de stroom/amperes die de koelbox trekt. Deze 'bottleneck' zorgt dan zogezegd voor zo'n overgangweerstand dat de stekker smelt.

    D.w.z. dat de achterste stekker van i.e.g. mijn Focus niet van al te beste kwaliteit is of zoals hierboven vermeld vieze stekkers. Wellicht bij elke FoFo Wagon 1 fase 2? Morgen trek ik het middenconsole uit de auto en kijk ik de boel na.

    I.e.g. bedankt voor jullie tijd en tips.
     
  17. Ik zelf MKII faseI heb nergens last van.
    Heb mijn koelbox overgehouden van mijn vorige werkgever.
    deze werk op 6V,12v, 24v en 220v strekker blijft gewoon lauw.

    Kan natuurlijk mede met de kwaliteit van de koelbox te maken hebben.
    bedoel als hij niet goed sluit zal hij blijven koelen.

    Ik zelf laat hem altijd voor koelen op 220 en als hij op temp. goed is de auto in dan hoor ik hem pas na 3 uurtjes aanslaan.
     
  18. De koelboxen die ik heb gehad zijn allemaal rond de e.80,-.
    Heb ze ook gezien van e.400,-, maar wat is wijsheid? Wat is kwaliteit? Ik vind dat te duur.

    Feit blijft dat de stekker alleen bij gebruik van de 12V plug achterin smelt.
    Voorin zijn er geen problemen.
     
  19. Wij hebben er ook 1 van 70 euro ofzo, goedkoop in ieder geval. Maar inderdaad net wat Stefan zegt, eerst op 220v laten koelen en dan in de auto zetten en daar op temperatuur laten houden. Dan krijgt de stekker ook minder te verduren.
     
  20. Ja probber dat eens in iedergeval.
    De koelbox die ik heb overgehouden was iets van tegen de €500,- maargoed zat dagelijks op de weg vandaar dat ik deze had gekocht. Jammer dat ik hem daar maar 6 maanden heb gebruikt.
    Maargoed nu is hij iedeaal voor op vakantie.kan er gewoon een krat frisdrak in kwijt met gemak (icl de krat)

    Maar zoals ik al zei.
    probeer het eens door hem voor te koelen en dan pas de auto in dan heeft hij het wat minder te verduren kijken wat er dan gebeurt.
     

Deel Deze Pagina