1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

CAN-Bus of niet?

Discussie in 'Electronica' gestart door DikkieDick13, 26 mei 2012.

  1. Ik ben de gelukkige eigenaar van een FoFo Fase 2.1 Wagon Futura 6-2006

    Nu ga ik binnenkort een trekhaak monteren (fluitje van een cent!), maar ik hoor allemaal indianenverhalen over storingen in het elektrische systeem wanneer je de (in mijn geval 7-polige) stekkerset gaat aansluiten.

    Hoe kan ik zien of ik 'CAN-bus' aan boord heb en welke stekkerset ik het beste kan gebruiken.

    In het grijze verleden heb ik diverse stekkersets zonder problemen aangesloten, maar ik krijg nu van allerlei kanten te horen dat je dit niet meer op de oude wijze moet doen.
    :focus:
     
  2. Ik heb zelf de simpele variant geplaatst van de 13 polige. Tot nu toe (3 jaar) geen problemen gehad. Het enige is wel dat je geen controle hebt voor de richtingaanwijzer. Dus als 1 van je raw's kapot gaat ziet hij dat niet.
     
  3. De Focus 2 heeft een CAN bus systeem. Het is aan te raden om hiervoor een voertuigspecifieke kabelset te gebruiken. Deze voertuigspecifieke kabelsets met modules zijn verkrijgbaar van verschillende merken en kosten ongeveer €75,- tot €100,-. Een voertuigspecifieke kabelset heeft de juiste stekkers om rechtstreeks om de bedrading van de auto aan te kunnen sluiten. De trekhaak voorbereiding stekkers liggen achter de bekleding van de kofferruimte.

    Officieel mag je geen universele kabelset gebruiken die veelal op de bedrading van de achterlichten wordt aangesloten. Je loopt hierbij het risico dat de GEM module/zekeringkast overbelast raakt en hierdoor kapot gaat. Gezien dat dit een erg duur onderdeel is zou ik het risico niet willen lopen.
     
  4. Maar je doet met zo'n voertuigspecifieke kabelset eigenlijk toch precies hetzelfde? Veelal worden deze tussen de stekkers in de kofferbak geplaatst. Van daaruit gaat de bekabeling rechtstreeks naar de achterlichten, dus dan heb je in principe toch hetzelfde verhaal als je op precies die zelfde plaats de universele set zou aansluiten? Er wordt op beide manieren spanning weggehaald bij de bekabeling. Of zie ik iets over het hoofd?
     
  5. De voertuigspecifieke is voorzien van modules met meerdere stekkers. 1 van deze stekkers wordt inderdaad aangesloten op de bedrading die verderop naar de achterlichten loopt. Daarnaast wordt de kabelset met een andere stekker aangesloten op een stekker in de auto met dikkere plus en min draden.

    De voertuigspecifieke kabelset gebruikt de draden die naar het achterlicht lopen alleen als schakeldraden om de relais die in de module zitten te bekrachtigen. hierdoor wordt de bedrading van de auto nauwelijks extra belast. De spanning die op de bedrading naar de achterlichten staat wordt dus niet gebruikt om ook de verlichting van de aanhanger te laten branden. De benodigde spanning hiervoor is afkomstig van de dikkere plus en min draden.

    Simpel gezegd bestaat de module dus alleen uit verschillende relais voor alle verlichting functies. Daarnaast ziten er meestal schakelingen in voor het uitschakelen van het mistachterlicht op de auto en het uitschakelen van parkeersensoren wanneer er een aanhanger is aangekoppeld.
     
  6. bij mij heb ik een voertuigspecifiek kabelset samen met trekhaak gekocht (totaal inc verzenden toen 200euro)
    deze kabelset zit gewoon bij de achterlichten bij aangesloten
    gem module blaas je niet op ivm deze beveiligd is door een zekering
    of door inwendig weerstand meting/ verbruik meting
    bij te hoge waardes doet hij hem niet activeren
     
  7. voor mij komt het over als een profi verhaal, dus zoals ik m begrijp.

    wat de module doet is stroom van de lampen af halen als signaal, en niet als stroomvoorziening. hierdoor wordt de bekabeling niet meer belast dan alsof er een klein led lampje bij geplaatst is. de module wordt dan weer voorzien van een hogere kracht aan stroom. welke hij weer verdeelt over de verlichting van de aanhanger.

    het werkt eigenlijk als een soort dam waarvan de kleppen los bedient kunnen worden.
     

Deel Deze Pagina