1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

auto lekt olie :(

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door babbb, 13 mei 2012.

  1. #1 babbb, 13 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2012
    Mijn net aangeschaft ford focus lekt aan de onderkant olie:

    [​IMG]

    Grote foto
    Kan iemand aangeven wat er precies aan de hand is? Ziet er niet best uit :S

    EDIT: achteraf geen olie lek, maar koelvloeistof lek door kapotte thermostaathuis.
    Deze is vervangen en probleem hiermee opgelost.
     
  2. #2 babbb, 13 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2012
    Volgens mij is dat de versnellingsbak..
    edit: het zou ook van de stuurbekrachtiging kunnen zijn..
     
  3. Dit is inderdaad de versnellingsbak / koppelinghuis. Op de foto is niet te zien of het motorolie is dat langs de versnellingsbak lekt op dat het versnellingsbakolie of remvloeistof is (de koppeling is hydraulisch en werkt op hetzelfde reservoir als het remsysteem).

    Het is verstandig om het motoroliepeil, niveau van de remvloeistof en het peil van de versnellingsbak olie te controleren en zo nodig bij te vullen. De vul / niveau plug van de versnellingsbak zit achter het plastic afdekkapje dat aan de rechterkant van jouw foto te zien is. Dit kapje kan je zo losklikken. Het niveau van de versnellingsbak olie moet ongeveer 0,5 tot 1 cm onder de rand van de plug staan. Als je daarna alles goed schoon maakt kan je een stuk beter zien waar de lekagge vandaan komt.

    Bij mijn Focus 2 zag het er 2 jaar geleden ongeveer net zo uit als bij jouw auto. Bij mij lekte de versnellingsbak tussen de 2 helften die met vloeibare pakking zijn afgedicht. Ik heb dit toen op kunnen lossen door alle boutjes weer goed vast te zetten. Deze boutjes zaten vrijwel allemaal los. Nadat ik dit gedaan heb is de lekkage vrijwel helemaal verdwenen.
     
  4. Lekkage uit het koppelingshuis kan aan 3 dingen liggen (of een combi daarvan)

    Krukas lager (motorolie)
    Hydraulisch druklager (remvloeistof)
    Bakolie achter het druklager langs.

    In alle gevallen moet de bak er af om het te bekijken.
     
  5. Is dit zeker weten olie ? Kan ook nog koelvloeistof lekkage zijn vanuit het thermosstaathuis.
     
  6. ff ruiken aan de vloeistof/olie. Bakolie ruikt anders dan motorolie. is het koelvloistof dan is het roze van kleur.
     
  7. #7 babbb, 13 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2012
    Bedank voor de tips. Het is koelvloeistof dat lekt.

    Ik heb vanochtend een teiltje onder gelegd. Net uitgehaald en het was rood. Onder de motorkap gekeken, tank waarin de rode vloeistof inzit (koelvloeistof) was helemaal leeg. Hij lekte dan ook niet meer.

    Waar zal dit meestal op duiden? Evt. lekke slangen?

    Morgen maar bijvullen en naar de garage rijden..
     
  8. Ik heb trouwens nog een fles met blauwe koelvloeistof, mag dat er ook in?
     
  9. Onder het motto iets is beter dan niets, dan zou ik dat er in doen. Als je er niets meer in zit wordt je motor oververhit, en dan ben je verder van huis!
     
  10. Maar let heel goed op je temp meter en denk niet als die in het rood staat Het kan nog wel even...
    Beter iets dan niets je kan hem ook aanlengen met water , niet ideaal maar dat heb je in huis.

    Succes hoop niet dat het een dure reparatie is
     

  11. idd, goed op letten, want die doet niets zonder koelvloeistof,

    gewoon g12 + halen en bijvullen en naar de garage rijden, de blauwe kan er ook wel in, moet je naderhand je systeem verversen met nieuwe koelvloeistof. overigens wel leuk dat iedereen of een hydralisch druklager begint, terwijl de lekage aan de voorkant is..
     
  12. Rijden met koelvloeistof erin gegooid ging dus echt niet werken. Het liep er weer snel uit, met motor aan ging het nog sneller eruit.

    Sleepdienst gebeld, auto weggeslepen en wordt morgen hopelijk bij de garage afgezet..

    Garage ook gebeld, waren wel bereid om te repareren maar ze hebben het werkelijke probleem zelf nog niet gezien dus ik ben benieuwd. Ik weet verder ook niet wat het precies is maar het lekt behoorlijk. Je ziet de vloeistof eruit komen tussen de thermostaathuis en motorblok, alsof de pakking tussen kapot was.
     
  13. nooit rode met blauwe koelvloeistof mengen!!!!!! ja had er nog beter water in kunnen gooien

    tis nu natuurlijk al te laat.......


    even een uitleg waarom :

    De kleuren van de koelvloeistof hebben te maken met de zuurtegraad van het product . Iedere kleur verschild dus degelijk . Na een tijd kunnen er dus lekken ontstaan vooral aan de pakkingen . Niet iedere rubber pakking kan de zuurtegraad aan ( hangt dus af van de kleur ) . En dan heb je idd een probleem als je de verkeerde vloeistof gebruikt . Je moet dus heel goed navragen en vooral de verpakking goed lezen .
     
  14. Ik heb ze niet gemengd ;) gewoon rode gekocht en ingedaan (maar liep er toch weer uit). Ook even nagelezen dat blauwe voor oude auto's is bedoeld (niet aluminium). Sowieso niet gereden met de auto, koelvloeistof liep er zoweer uit..
     
  15. Jij gaat door voor magnetron. :thumbs:

    Het theromostaathuis gaan bij de 1.8 weleens kapot.
    Zit rechtsvoor op het blok.

    Je kan bij het navullen van koelvloeistof er idd water in doen.
    De rode vloeistof die jij hebt gekocht, is dat origineel van Ford? Die moet je eigenlijk aanlengen met water.
     
  16. #16 babbb, 16 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2012
    Thermostaathuis moest inderdaad vervangen worden. Probleem is dus opgelost. :)

    Nog bedankt voor het meedenken!

    Tijdens mijn zoektocht op het internet kwam ik achter dat een kapotte thermostaathuis een bekende kwaal is bij Ford Focus. Kan dit ook toegevoegd worden aan dit topic?:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
    Misschien wel handig voor potentiele kopers van Ford Focus. Vervangen/reparatie is overigens gelukkig niet zo duur.

    Topic mag gesloten worden.
     

Deel Deze Pagina