Tellers werken niet meer

Discussie in 'Electronica' gestart door Chicles, 2 mei 2012.

  1. Na de chiptuning bij UT op de 28ste, kwam even het ABS lampje omhoog. Ging weer weg, geen probleem.
    Nu 500km verder komt het lampje na het starten op, de tellers ijken en na korte tijd (binnen een minuut) gaan de tellers op 0. De afsdtandsteller wordt blanco en de autoradio scheidt er mee uit.
    De radio komt weer terug bij remmen en het geluid gaat weg bij het optrekken. De display blijft wel werken.

    Is dit probleem gerelateerd aan de tuning of moet ik ergens anders kijken.
     
  2. Dit klinkt mij in de oren als de snelheidssensor die niet helemaal fris meer is. je hebt wel extreme symptomen als ik dit zo lees.

    Komen de tellers na een tijdje ook weer terug?

    Snelheidssensor kapot kan de radio doen uitvallen/ stil gaan spelen, doet de tellers uitvallen, kan vermogensverlies geven.
     
  3. Het wordt nog bizarder. Zekeringen aangedrukt. Alles werkt weer. Maar nu brandt het laadstroomlampje. Als dat uit gaat ijken de meters zich weer, maar dat komt dan weer na enkele seconden terug. Radio blijft het gewoon doen.
    Dit gebeurt vooral tijdens remmen en optrekken.
    Lijkt dus niet met het chiptunen te maken te hebben, maar een ongerelateerd elektrisch probleem. Corrosie op de zekeringen?
     
  4. Hoe oud is je accu? De tellers geven een gauge sweep als de accu slecht is.
    Anders even de accu laten testen.
     
  5. 't is inderdaad de accu, waarschijnlijk in combinatie met een laadprobleem.
    Vanochtend was de accu dood en startte niet meer.
    Het is nu duidelijk. Dank voor de tips.
     
  6. Dan zal je dynamo ook kapot zijn gok ik? of is enkel de accu kapot gegaan?
     
  7. Ik heb op mn vorige werk al eens een accu gezien die zo verrot was dat de dynamo geen effect meer had. Starten wou alleen nog door de accu af te koppelen en een andere accu eraan te zetten. Daarna deed hij het weer.
     
  8. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, bij mij was de dynamo kapot! niet veel later de accu i.v.m. te diep ontladen geweest door kapotten dynamo. Nieuwe dynamo van ebay.de 's avonds 21.00uur besteld de volgende dag in huis. ca €100,- gekost.
     
  9. Wegenwacht erbij gehad. De inschatting is dat de accu, hoewel van 2003, nog steeds goed is. Waarschijnlijk is een kapotte diodebrug de oorzaak.
    Morgen naar de dealer en dan komt de einduitslag.
     
  10. Een prachtig bedrag aan euro's lichter weet ik nu dat accu en dynamo kapot waren.
    Accu was begrijpelijk; origineel en dus meer als 8 jaar oud.
    De dynamo was het spannings regulator gedeelte die de geest had begeven. Hierdoor leverde die 18 volt. Het systeem grijpt dan in en sluit een aantal zaken af, zoals de functies op het dashboard en het laden van de accu.
    Dat in combinatie met een toch al slechte accu werd fataal.
     
  11. Beter dat het opgelost is. Maar zonde van de euro's.
     
  12. Heb hetzelfde met mijn Centennial Sport gehad...

    Iets compleet anders; is je distributieriem al eens vervangen geweest?
     
  13. Nee, vermoedelijk niet. Heb geen historie van deze auto. Qua leeftijd is hij er aan toe, qua kilometers (123K) kan ik nog even vooruit.

    Bij de meisjesauto, ook een CSE, is het dilemma nog groter, aangezien die 36K gelopen heeft.

    Enig advies zou zeer welkom zijn.
     
  14. En voor dat geld kreeg ik er ook nog eens een gratis kentekenplaatlijst bij, wat bij mij dan weer de nodige wrevel opriep. De volledige email aan Ardea (een Ford-dealer en geen begrafenisverzekering) in deze topic: http://www.focusclub.nl/forum//showthread.php?t=27146
     
  15. Ik zou zeggen; beide vervangen als ze er zo uitzaqgen als die van mij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je de distributiekap verwijdert zie je dit snel genoeg:

    [​IMG]

    dit is een slechte riem na 8 jaar en 100K. Ik zou hier even goed naar kijken bij beide auto's.
     

Deel Deze Pagina