houdt in en stottert. DTC-9202

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martijn-PA, 16 apr 2012.

  1. Na veel dingen uit te hebben geprobeerd die ik op het forum heb gevonden ga ik toch een topic openen:


    De afgelopen twee maanden heb ik last van het feit dat mijn Focus inhoudt en gaat stotteren. Vervolgens kreeg ik het motorstoringslampje, welke de foutcode 9202 / DTC-9202 weergeeft (dashboard testmode)

    Ik heb de accu meerdere malen losgehad. De foutcode is dan weg en de auto rijdt weer een tijdje goed, maar dan komt het euvel toch weer terug!
    Auto loopt dan stationair ook als een oude diesel (lijkt op 2 of 3 cilinders te lopen)

    Wat heb ik gedaan:
    1e keer:
    Open luchtfilter vervangen voor het standaard luchtfilterhuis met een nieuw filter.
    Tevens de luchtmassameter (LMM) schoongemaakt
    Accu reset

    2e keer:
    Nieuwe bougie's en bougiekabels
    Gasklep schoongemaakt en de sensoren op de gasklep gereinigd
    accu reset
    (bobine heb ik niet vervangen, deze zag er op het oog goed uit.
    De bobine is anderhalf jaar geleden nieuw geplaatst bij de Ford dealer)

    3e keer:
    Accu reset

    Wat ik eerder in het bericht zei: de auto rijdt na de reset weer goed en er is niets aan de hand.
    Maar enige tijd later komt het probleem toch weer terug!
    De auto gaat inhouden tussen de 1500-2500 toeren, om vervolgens weer netjes door te rijden.
    Rij ik dan nog verder, dan gaat de auto na enige tijd stotteren en lijkt die uit te willen vallen bij het stationair lopen.

    Ik wil binnenkort naar Frankrijk met de Focus, maar om steeds te resetten lijkt me ook niks ;)

    Ik zit te denken aan het vervangen van het benzinefilter (is nog niet eerder gebeurd), maar ook aan een nieuwe gaskleppositiesensor.
    Allemaal dingetjes die ik kan proberen, maar het geld is er momenteel niet om alles ' even uit te sluiten' .

    De Ford dealer kan 'm voor mij aan de monitor hangen en live uitlezen, maar dat was ook al 100 euro minimaal...


    Iemand enig idee wat ik kan doen?
     
  2. Misschien toch je bobine ? Misschien je Lambda sensoren, die willen ook nog wel eens zorgen voor slecht lopen.
     
  3. Zijn de bobine en lambda niet na te meten?
    Zo ja, hoe en wat voor waardes moeten deze weergeven?

    Maar als het mijn bobine zou zijn, zou die dan niet constant slecht moeten lopen?
    Nu is het dus dat die na een reset 'goed' loopt en later pas gaat inhouden, om vervolgens te gaan stotteren.




    Zit er dan toch aan te denken om op de sloop een bobine en een lambda te halen en evt de sensoren op de gasklep etc.
     
  4. Zomaar lukraak onderdelen vervangen is nooit een goed idee, gaskleppotientiometers gaan zelden stuk.. Je moet eerder denken aan een vacuumslang die lek is.
    Laat je auto is bij een universele garage uitlezen, 100 euro is echt belachelijk..
     
  5. 100 euro is wel belachelijk duur. Ik heb het bij een bedrijfje in breda laten doen voor 30euro
     
  6. Ik heb hier ooit eens een Escort gehad die liep koud prima, maar schokte wanneer warm. Bleek ook de bobine te zijn, als die warm werd deed die zijn werk niet goed meer.
     
  7. Als ik dit lees is mijn eerste reactie...de BOBINE!
     
  8. Ik zocht het ook in de ontsteking en ben er vanuit gegaan dat de bobine nog goed is, omdat deze nog geen 2 jaar oud is.

    Heb contact gehad met een garage in de buurt en die kunnen voor 20 euro uitlezen.
    Ford ook ff om uitleg van hun prijs gevraagd:
    Hun kunnen 'dieper' in de software/parameters en hun uurtarief is bijna 100 euro per uur.
    De chef adviseerde eerst het 'simpele' uitlezen bij de universele garage.
     
  9. Jammer dat je niet in de buurt woont, ik heb hier wel een bobine liggen voor een Focus, mag je van mij wel testen om te zien of de bobine het probleem is. Hoef je verder ook geen kosten te maken.
     
  10. Dank je voor t aanbod!
    Mn schoonzusje heeft ook de Focus niet meer, anders had ik daar alles van over kunnen zetten om tet testen!

    Ga zo een nieuwe bobine halen, kost me 60 euro en dan hoop ik dat dat t is! :-)

    Bedankt tot dusver
     
  11. Nou, bobine gemonteerd en test gereden.

    Het leek verholpen, maar toen mijn vrouw de auto even mee had, belde ze op om te melden dat het motorstoringslampje ging branden!
    Weg blijdschap....

    Morgen de auto laten uitlezen.........
     
  12. #12 Martijn-PA, 20 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2012
    De auto uit laten lezen:

    foutcode P1131
    Lambdasonde cilinderbank 1 sensor 1 mengsel te arm

    De garage zegt dat het ws de luchtmassameter is.

    Nu kijk ik op internet en daar lees ik eigenlijk alleen over de 02-sensor = lambdasonde

    Hierop de Ford dealer gebeld en die zegt dat het een niet onbekende code voor hun is, en hun dan de lambdasonde vervangen (LMM gaat eigenlijk nooit stuk volgens hun)


    Jullie mening?
     
  13. Controleer nogmaals ZEER GOED!! Je vacuumslangen.. die veroorzaken deze code, niet de lmm of lambda..

    Let op een zuigend geluid tijdens stationair draaien, en kort na het uitzetten van de motor (met 2 personen doen)
     
  14. Bobine teruggebracht, lambdasone gekocht en gemonteerd, testgereden:

    Hij lijkt het te doen!!!!

    Komende dagen het vertrouwen in de auto terugwinnen en dan kan ik 'm klaarmaken om naar Frankrijk te gaan :-)
     
  15. Belachelijk 100 euro voor het uitlaten lezen van de computer bij de dealer.
    7euro koste het mij voor het uilaten lezen.
    Dus waar halen ze de andere 93 euro dan vandaan???
    Stelletje afleggers.
    Nu maar hopen dat het probleem verholpen is
    gr
     
  16. Even een update:

    Na het monteren van de lambda is het inhouden en de daarop volgende foutcode verholpen.
    De auto liep nog wel onrustig stationair, maar niet echt hinderlijk.
    De Focus heeft me zonder problemen naar Frankrijk gebracht en weer terug :-)

    Nu heb ik een Obd adapter aangeschaft en heb ik de Focus middels 'torque' op foutcodes gecontroleerd:
    [​IMG]

    Het probleem is er dus nog steeds.
    Op internet gezocht en oa filmpjes over het verhelpen gevonden (oa zoeken naar valse lucht).

    Om een lang verhaal kort te maken:
    Achter het inlaatspruitstuk zat een gescheurde slang, welke valse lucht aanzoog
    [​IMG]

    Om te testen heb ik de slang met ductape dichtgeplakt en de auto liep perfect stationair!

    Morgen nieuwe slang(en) halen en dan kijken of de foutcode wegblijft.

    In september mag de Focus weer mee naar Spanje, dus fingers crossed
     
  17. Dat is de carterventilatie slang. Deze zie ik wel vaker stuk gaan.
    Als je het helemaal goed wilt doen bestel je ook het grijze klepje en bijbehorende rubbertje.
     
  18. #18 Martijn-PA, 30 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2012
    Is dat gewoon los te bestellen?

    /edit: ja! 19 euro in de btw voor de complete slangenset (3 slangen met T-stuk)
     
  19. Rare vraag, maar waarom heb je dat dan niet gecontroleerd toen ik 2x aangaf dat dat veel voorkomt?
    Had je een bobine en een lambdasonde gescheeld.
     
  20. Ik heb de auto gecontroleerd op valse lucht, maar blijkbaar niet goed genoeg.

    Ik heb meer aan de rechterkant van de motor gekeken en geluisterd, en toen viel mij niets op.
    (het luchtfilter traject en slangen daaronder)

    Nu ging ik n.a.v. how-to filmpjes luisteren en hoorde ik bij het inlaatspruitstuk een duidelijk zuigend geluid (was eerder niet zo duidelijk).
    Pas toen zag ik de gescheurde slang.

    Het heeft me nu een lambda van 25 euro gekost, want de bobine kon terug.
    Maar goed, wel een ervaring rijker :-)
     

Deel Deze Pagina