Een paar onduidelijke stekkers.

Discussie in 'Electronica' gestart door Focus-013, 10 mrt 2012.

  1. Tijdens het inbouwen van een PDC setje, gewoon een aftermarket goedkoop Conrad unit dingetje kwam ik een paar stekkers tegen.
    Wie kan mij vertellen waar die voor dienen ?

    Deze zitten links achter in de koffer bij de wielkuip.
    [​IMG]

    Deze zitten aan de andere kant bij de wielkuip, deze zijn denk ik voor originele PDC, houd dit dan ook in dat een originele PDC unit en sensoren en het werkt of komt er nog meer bij kijken ?
    [​IMG]



    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Gr. Perry
     
  2. Die rechtse zijn inderdaad van de originele PDC, die linkse zou ik niet weten, maar zijn iigv van een of ander moduul...
     
  3. [​IMG]
    moduul links

    [​IMG]
    moduul rechts
     
  4. Aha duidelijk, maar wat doet die linkse dan ?
     
  5. lijkt op een GEM module, maar weet ik niet 100% zeker.
     
  6. Als ik het nummer google zou het een alarm moeten/kunnen zijn.
     
  7. dat zou ook nog kunnen, keyless start misschien? maar dat is er weer niet op de Focus2 Fase 1 dacht ik?

    misschien toch een gewoon alarm dan ...
     
  8. #8 JW, 11 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2012
    Ik heb het partnummer van de linkse module even voor je opgezocht. Dit zou een module moeten zijn voor het sleutelloze toegang en/of startsysteem.

    Dit is de omschrijving die erbij staat.

    *Moduul
    *Van: 16-03-2010 Naar: 30-07-2010 Met afst.bed. portieren, Incl. sleutelloos startsysteem.
     
  9. ik heb een :focus2: fase 2 met "contactslot" sleutelloos start systeem, geen sleutelloze toegang..
     
  10. Even voortborduren op deze topic: ze hebben tijdens het aansluiten van mijn 13-polige stekker NIET de aansluiting gemaakt met de PDC. Nu piept dus mijn auto constant als ik de fietsdrager erop heb of aanhanger eraan en achteruit rij. Hoe kan ik zelf die aansluiting alsnog maken, dus: wat moet ik waar aansluiten? Ik heb de rechter module dus ook.
     
  11. Dit is een beetje afhankelijk van het merk en type trekhaak bekabeling set. Zelf heb ik een voertuigspecifieke kabelset van ECS (dit merk werd destijds ook door de Ford dealer hier ingebouwd bij montage achteraf.) Hierbij heb je de keus uit verschillende kabelsets. Zo zijn er sets met en zonder uitschakeling van de parkeersensoren.

    Als je een trekhaak bekabeling set hebt met de mogelijkheid om parkeersensoren uit te schakelen heeft de module hiervan vaak 2 x 2 schakeldraden (dit is in ieder geval bij de kabelset die ik heb het geval). Bij mij zijn dit 2 draden die met elkaar verbinding maken en 2 draden die de verbinding verbreken als er een aanhanger is aangekoppeld. 2 van deze schakeldraden sluit je aan op de module van de parkeersensoren (welke is afhankelijk van het gebruikte systeem parkeersensoren). Ik weet niet of het originele Ford systeem (dat CAN-bus gestuurd is) hierop is voorbereid. Als dat niet het geval is kan je ervoor kiezen om het signaal naar het speakertje te onderbreken.
     
  12. De kabelset is in ieder geval va ECS. Dan maar even uit zoeken of er losse kabels aan zitten. En de PDC is origineel Ford. Waar zouden de kabels dan moeten worden aangesloten in de module bij het rechter achterscherm?
     
  13. #13 JW, 15 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2012
    Als je het nummer van de ECS module hebt kan je aan de hand van dat nummer nakijken of het een module is met of zonder uitschakeling van de sensoren. Ik weet niet of het originele Ford parkeersysteem er op is voorbereid om te kunnen worden uitgeschakeld (Als je af fabriek sensoren hebt en een trekhaak werkt het uitschakelen voor zover ik begrepen heb via het CAN-bus systeem). Je zou bij de dealer kunnen informeren of het mogelijk is om dit systeem uit te schakelen. Als dit niet mogelijk is (of je geen duidelijk antwoord krijgt) zou ik er voor kiezen om de draad naar het speakertje te onderbreken. Het is ook mogelijk om de voeding van het parkeersysteem te onderbreken maar omdat het hier om een CAN-bus systeem gaat kan je dat beter niet doen i.v.m. eventuele storingen.


    Zelf heb ik een ECS set zonder uitschakeling van de parkeersensoren (hier kon ik goedkoop aan komen). Ik heb een 13 polige stekkerdoos gemonteerd die voorzien is van 2 waterdichte microswitches (waarvan ik er maar 1 gebruik). Deze microswitch schakeld een relais waardoor de voeding van de (Conrad) parkeersensoren wordt onderbroken.
     
  14. Dank U wel voor de info. :thumbs:
     
  15. Is de tweede microswitch dan voor het uitschakelen van je mistachterlicht? Bij mijn wordt het mistachterlicht uitgeschakelt als ik er een stekker er in stopt.
     
  16. De 2e microswitsch is inderdaad bedoeld om het mistachterlicht van de auto uit te schakelen. Zelf gebruik ik dit niet omdat het mistachterlicht al door de module van de kabelset electronisch wordt uitgeschakeld.
     

Deel Deze Pagina