bougies en luchtfilter

Discussie in 'Performance' gestart door deanny, 9 mrt 2012.

  1. Hallo,

    Ik heb nu een jaar mijn fofo 1.6 uit 2001 en ik begin toch wel een beetje zin te krijgen in iets meer vermogen zonder een andere auto te kopen. Dus ben ik eens gaan zoeken naar opties.

    Ik heb een topic gezien waar iemand het had over een bepaalde soort bougie icm bougiekabels waardoor het vermogen zou toenemen... Ik kan m echter niet meer vinden, ook niet met de zoekfunctie :nocheer:
    Iemand enig idee welke dit zijn?

    Verder heb ik eens gezocht naar de voordelen van een andere luchtfilter maar het is me niet helemaal duidelijk wat nu het verschil zou zijn als je zo'n k&n 57i kit inbouwt of als je alleen zo'n "vervangingsfilter" inbouwt?

    Ik ben nogal nieuw op dit gebied dus vandaar de vragen :whistle:

    gr Daan
     
  2. en door die erin te zetten zou ik dan meer vermogen krijgen of heb ik dat verkeerd gelezen?
     
  3. mwa meer vermogen weet ik niet....

    auto zal wel beter oppakken.

    ook een accel bobine is een leuke.

    een k&n filter moet theoretisch vermogenswinst opleveren... maar praktisch geeft et alleen leuk geluid..
     
  4. ah oke, en wat is een accel bobine?
    Maar wat is dan precies het verschil tussen zo'n kit en zo'n vervangfilter?
     
  5. Een K&N 57i kit zorgt voor een sportieve brom, extra vermogen alleen als 'ie goed geinstalleerd is en voldoende koude lucht kan aanzuigen.
    [​IMG]

    Een vervangings filter gaat in het bestaande filterhuis en is echt een aanrader, wat mij betreft. Maar ook hier is de vermogens winst te verwaarlozen.
    [​IMG]
     
  6. wat is dan verschil in werking tussen de twee? en heb je met het vervangingsfilter ook een sportiever geluid of wat is dan het voordeel van zo'n ding?
     
  7. Een (performance gericht) vervangingsfilter komt in de originele luchtfilterbak. Er hoeft dus verder niets vervangen te worden. Doordat dit filter van een materiaal gemaakt is dat veel meer lucht doorlaat als het originele papieren luchtfilter kan de motor gemakkelijker (en meer) lucht aanzuigen. met een vervangingsfilter heb je wel iets meer geluid als met het originele papieren filter maar dit verschil is niet zo groot. Veel vermogen zal het niet opleveren maar mijn ervaring is dat de motor wel beter oppakt.

    Bij een open luchtfilter komen de originele aanzuigbuis en de luchtfilterbak te vervallen. In plaats daarvan krijg je een andere aanzuigbuis met een openluchtfilter. Een openluchtfilter kan als deze niet op de goede plek gemonteerd is en warme lucht aanzuigt juist vermogen kosten in plaats van dat het iets opleverd. Als een openluchtfilter goed is afgeschermd van de warme lucht van de motor en er een goede toevoer is van koude lucht kan dit wel meer vermogen opleveren. Met een open luchtfilter heb je zowieso meer geluid.

    Wat betreft (mechanische) tuning is bij de 1.6 Zetec/Duratec veel mogelijk. Met de nodige aanpassingen is uit deze motor meer dan 150 pk te halen. Om dit te bereiken moet je onder andere denken aan:

    *4 losse throttlebody's met adapters rechtstreeks op de cilinderkop.
    *Bewerkte cilinderkop met grotere in en uitlaatkleppen.
    *Scherpere nokkenassen.
    *volledig aangepast uitlaatsysteem.
    *aangepast ontstekingssysteem (andere bobine, bougiekabels en bougies).
    *Grotere injectoren.
    *aangepaste ECU of vrij programmeerbare ECU.

    Het grootste probleem hiervan is de prijs. Als je gaat kijken wat dit allemaal kost en de hoeveelheid tijd dat er in gaat zitten is het niet meer rendabel. Het is dan verstandiger om een andere motor te plaatsen met meer vermogen of een andere auto aan te schaffen.
     
  8. Dankjewel voor de duidelijke uitleg JW! Ik snap het nu een stuk beter.
    Ik dacht alleen gelezen te hebben dat zo'n 57i kitje iets van n warmtewerend ding om de filter heeft ofzo waardoor je geen last hebt van die warme lucht? Of is dat maar marketingpraat?
    Is het eigenlijk makkelijk om dat zelf te vervangen of moet je daar echt voor naar n monteur/dealer?
     
  9. Het is inderdaad goed mogelijk dat de K&N 57i kit standaard een hitteschild heeft om het filter af te schermen van de warmte van de motor. Je zou mogen verwachten dat een fabrikant als K&N onder verschillende omstandigheden heeft getest en hierop hun kits hebben aangepast.

    Er zijn overigens ook open luchtfilters die in een behuizing zitten (Pipercross Venom bijvoorbeeld). Voordeel hiervan is dat je hier een slang op kan aansluiten en op die manier koude lucht achter de grille of bumper kan aanzuigen.

    Zelf heb ik er voor gekozen om een K&N vervangingsfilter te plaatsen en geen open luchtfilter. Dit omdat ik het extra aanzuiggeluid dat een open luchtfilter met zich mee brengt persoonlijk niet mooi vind.
     
  10. je kan een inlegfilter van k&n erin doen en een powerrohr monteren ,dat is een aanzuigbuis vanaf de luchtfilter naar het blok toegaat en de aanzuigbuis die voor het luchtfilterhuis zit[buiten naar binnen ] verleggen en groter maken
     
  11. Niets van dit alles zal je (eenmaal gemonteerd) merkbaar meer vermogen doen geven. Alles en daar bedoel ik mee van inlaat tot uitlaat zal aangepast moeten worden wil je merkbaar meer vermogen hebben. Het alleen vervangen van een luchtfilter of einddemper op een non-turbo zal je niet helpen, dit zit enkel en alleen tussen de oren.

    Mocht je toch uiteindelijk een paar pk's erop vooruit gaan; besef dat vermogen went en je steeds meer wilt. Overweeg een motorswap; maar misschien is dat iets te ver gezocht of buiten budget dan zou ik toch eens gaan uitkijken naar een andere auto misschien.
     
  12. ...en dat is het enige echte antwoord, die "super" bougies en racefilters en
    sportdempers....klinkt allemaal leuk, maar die pas je pas toe als je je blok echt
    getunend heb, dus niet met stickers enz.....:mrgreen:
     
  13. nee wil de fofo gewoon houden (L) en engineswap is me te duur haha
    leek me gewoon leuk om ns te kijken of er een manier is om m voor betaalbare prijzen iets meer vermogen te geven.
    Maar als je met zo'n andere filter een sportiever geluid krijg vind ik t ook al leuk :)
    verschilt dat trouwens veel, dat geluid, tussen een vervangingsfilter en zo'n hele kit?
     
  14. een vervangingsfilter geeft geen zwaarder geluid; een K&N57i-kit daarentegen wel! Ik heb beiden op mijn 2.0i gehad, waarvan de 57i kit nog gemonteerd zit. Green levert ook goede openluchtfilter-kits!
     
  15. is chiptuning geen oplossing voor jou?
    meer vermogen zonder verdere aanpassingen aan je motor
     
  16. Nee heb atmosferisch blok dus heeft bijna geen zin in verhouding met wat je er voor betaald...
     
  17. Voor alleen een klein beetje extra geluid kun je ook je resonantiebox van je luchtfilterhuis verwijderen. Geen PK-winst, maar wel iets sportiever geluid bij de hogere toeren, is ongeveer 3 minuten werk en nog gratis ook ;)
     

Deel Deze Pagina