1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3, bandendruk en caravan

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door mstuniek, 25 feb 2012.

  1. Vandaag email gestuurd naar Conti in Barneveld;
    +++
    Beste,
    Zojuist in het bezit gekomen van een nieuwe Ford Focus met daaronder ContiPremiumContact 2 in de maat 215/55/R16.
    Ik heb daar de volgende vraag over.
    Op de wand van deze band staat max druk 40 psi = 2.75 bar
    Instructieboekje geeft aan maximaal beladen, bandendruk 2.8 bar, vreemd dat dit zo afwijkt.
    Het kan echter nog erger indien ik een aanhanger aankoppel, maximaal beladen is dan 2.8 bar + 0.2 voor de aanhanger = 3.0 bar.
    Een uitleg lijkt me op zijn plaats.
    Krijgen we hiermee Amerikaanse toestanden met banden met onjuiste constructie??
    Welk gevaar is er met maximale belading met aanhanger en max 100 km/uur.
    Ik hoor graag van u.
    +++
    Is dit meer focusrijders opgevallen?

    Ronald
     
  2. Staat er niets op de site van conti over de drukken?
     
  3. Lijkt me niet meer dan logisch, hoe meer gewicht op de band hoe eerder deze slijt. Daarom moet er iets meer lucht in zodat het slijtage en brandsofverbruik minder worden?
     
  4. #4 gerardTDCI, 25 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2012
    -----
     
  5. denk dat hij bij normale belading op 2.5bar zit en bij beladen op 2.8bar
    als je de aanhanger achter hangt is hij dus beladen en 2.8bar goed genoeg
    je hebt dan namelijk hetzelfde als 75kg in je kofferbak en dan zet je hem ook op 2.8bar

    heb namelijk nog geen een personenwagen gezien die boven de 2.8bar uit gaat met beladen gewicht (ff denken dat ik bij peugeot werk)
    bedrijfswagen wel peugeot boxer voor 4.2 achter 4.5bar-4.8bar
    peugeot exper voor 3.2bar achter 3.6bar

    belangrijkste is dat de band niet te hard wordt gezet dus zet je hem op 2.7bar dan zit je in mijn ogen perfect
    laadvermogen van de band hoef je niet naar te kijken deze licht meestal goed genoeg anders licht er een te smalle band onder de auto
    alleen bedrijfswagens is dit wel verplicht bij apk te controleren
     
  6. Dat hoef je mij niet te vertellen buiten het FEIT dat buiten Nederland (Frankrijk) dit wel is toegestaan. De 100 km komt overigens uit het boekje, Denemarken mag je 70 km dus dat hoef je niet te vermelden en is ook niet de vraag.

    @TruckerOwerner, duidelijk antwoord, thx
    Ronald
     
  7. Als de bandendruk die Ford voorschrijft inderdaad hoger is dan de maximale druk die de bandenfabrikant toelaatbaar vind betekend dit eigenlijk dat deze banden niet voor deze auto geschikt zijn.

    Als je de banden tot 2,5 bar op pompt (wat volgens het instructieboekje gewoon moet kunnen) is de druk al te hoog voor deze banden die (blijkbaar) maximaal 2,75 bar mogen hebben. Nu is dit verschil natuurlijk wel heel klein en zal dat denk ik in de praktijk geen problemen opleveren.

    Overigens denk ik niet dat de TS dit probleem bij Continental neer moet leggen. Continental heeft hier in principe verder niets mee te maken. Continental is alleen de fabrikant van deze banden. Ford is degene die er voor heeft gekozen om deze banden te monteren ondanks dat deze een lagere druk aankunnen.
     
  8. 2.6 voorzijde / 3.0 achterzijde
    dat zal het antwoord van Conti wel zijn, is via de site van hun wel te vinden
    staat echter nog niet de :focus3: in het tabelletje
     
  9. Inderdaad, ik zou hiermee terug naar de Ford dealer gaan. Zij leveren jou een auto met trekhaak (neem ik aan), maar met banden waarmee je geen aanhanger mag trekken. En ze kunnen blijkbaar zelfs de benodigde druk bij maximale belasting van je auto zonder aanhanger al niet aan. Kortom, zij moeten dit maar rechtzetten lijkt me.
     
  10. Waarom eigenlijk bovenop de bandenspanning voor maxumum belading nog eens 0,2 bar?
    Wij rijden zelf al jaren met de maximum bandenspanning voor maximum belading, soms zelfs iets daar onder, en we hebben geen last van dat de caravan een loopje neemt met de auto.
    De auto mag niet meer dan een bepaald gewicht per as hebben, dus niet eerst de kofferbak tot het maximum beladen en dan nog eens de caravan a 50-75kg kogeldruk erop, dan heb je m overbeladen.
     
  11. @Stamgastje.
    Mail is ook naar de afleverende Forddealer gegaan ben benieuw naar zijn reaktie.
    Ronald
     
  12. En het antwoord op deze vraag:
    De genoemde max. druk die op de bandwang staat is de springdruk.
    Dit is een montageinstructie.
    Een band kan in theorie 10 bar hebben, maar het ventiel minder.
    Dus u kunt gewoon de genoemde bandenspanningen hanteren.
    Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
    Met vriendelijke groet,
    Remco Bakker
    Continental Bandengroep B.V.
    Customer Service

    Rubberen ventielen kunnen dacht ik in het algemeen gebruikt worden tot circa 4 bar.
    Dus voor de caravanners onder ons.....tis maar dat je het weet
    Ronald
     
  13. Mooi om te weten! Ventiel zie ik altijd (bij de Euromaster geplaatst) op de rekening dat hij 4.5 bar als specificatie heeft.
     
  14. Rubberen ventielen mogen tot 4,5 bar, daarboven worden stalen ventielen aanbevolen.
     

Deel Deze Pagina