Is mijn turbo versleten?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 23 feb 2012.

  1. #1 kolere, 23 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2012
    Omdat ik bezig was met de intercoolerbuis, controleerde ik gelijk de turbo. Nu vond ik de speling tamelijk groot (maar wat is veel voor een leek als ik moeilijk te beoordelen), verder viel mij op dat de wieken van de fan bij de ingang van de turbo zijn ingesleten, hoort dit of moet ik de turbo zo snel mogelijk laten vervangen?

    [​IMG]
     
  2. Ik vrees inderdaad dat deze turbo versleten is.
    Hoewel ik dat aan de hand van de foto niet 100% kan zeggen.
    Op een gegeven moment raken de schoepen het huis echt hard, en breekt de as.

    Nu kun je nog af met spoelen van het blok, en vervangen van turbo en banjobout/leiding.
     
  3. als je last hebt van fluitend geluid bij het rijden dan heb je nu de oorzaak ervan gefotografeerd
    spelling kan ik niet voelen vanaf hier maar als je iets voelt kun je even door dealer naar laten kijken om te vragen als de spelling teveel is

    maar als je zelf zegt dat je het veel vindt en ik deze foto zie
    dan denk ik dat dealer hetzelfde zou zeggen

    ik heb nog nooit door dit probleem gebroken as gezien
    wel kan het zo zijn dat de schade steeds erger wordt

    verder zie ik geen olie in het huis zitten en dat samen met de spelling die je hebt en de schade
    kan het zo zijn dat olietoevoer minimaal is waardoor de lagers zijn ingesleten en de spelling ook is gekomen

    om de laatste rede is het beste hier optijd mee werk van maken
    je kunt de onderste rubbere slang losnemen, tevens van alle verstuivers de stekkers losnemen
    zodat hij niet aanslaat, er komen dan wel storing van in, bij deze motoren nooit stekker bij lopende motor afhalen ivm dan verstuiver blijft hangen en kapot is
    de slang eronder is je olieretour, bakje eronder en kijken hoeveel bij startende motor olie door de turbo heen gaat.
    je moet dan zelfde straaltje zien dan als je een waterkraan rond de kwart tot half open zet, dan zit je ongeveer goed



    om terug te komen op je vraag
    is mijn turbo versleten
    kort gezegt ja
    is het ernstig waardoor je niet doorkan rijden is niet te zeggen ivm de spelling die erop zit en olie doorvoer niet bekend is
     
  4. Olie stond er genoeg in. Ik heb dit even weggehaald omdat anders mijn mobiel onder de olie zou zitten. Ik rijd maandag even langs Anton, dan kan hij de speling controleren. Ik hoor geen fluitend geluid. Enige wat ik de laatste maand opmerk is niet volledig soepel uit rijden in zijn 2 van 2000tpm naar 1500tpm. Nou moet ik wel zeggen dit is echt minimaal, ik denk dat veel mensen het niet eens zouden opmerken. Toch was dit voorheen soepeler (alsof ik mijn rem om de 2 sec heel licht indruk). Voor de rest trekt die vloeiend door tot 4000 tpm en merk is geen vermogensverlies, tot maandag zal ik er iig even wat rustiger mee omgaan;).

    Maandag zal ik het resultaat wel melden, bij dit blok kan je er beter maar snel bij zijn!
     
  5. Het is lastig beoordelen op basis van een foto; maar ik zou deze turbo waarschijnlijk vervangen ja.
     
  6. Mocht de turbo inderdaad versleten zijn, dan zal ik hem natuurlijk laten vervangen. De auto heeft tot op heden geen gebreken, dus lijkt mij dat het de moeite/kosten waard is.

    Maandag hoor ik wat de staat van de turbo is, dan besluit ik wat ik doe. Zeker omdat het nog een roetfilterloze diesel is, vind ik het interessant om hem nog even rijdend te houden:P.
     
  7. @trucker0werner Kan je nadien de stekkers terugsteken en starten zonder foutmelding? De vriendin hare ziet er juist hetzelfde uit. Blokje heeft 75.000km gelopen.
     
  8. hoeveel km's heeft je auto / turbo gelopen ?
     
  9. Ik weet het niet precies. Geloof 180.000km, zal morgen is kijken.
     

Deel Deze Pagina