1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

5w40 ipv 5w30?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jarnos, 16 feb 2012.

  1. Zelfs in de 1ste Ka's wordt 5w30 voorgeschreven, en dat zijn motoren van voor de oorlog. Ik denk dat bij turboloze motoren en ouderwetse klepbediening niet zoveel uitmaakt welke dikte olie je gebruikt. Bij hydraulische klepbediening en turbo's worden ze wat strenger met olie. Als ik het goed gelezen heb, is bij de nieuwe 3 cilinder motor 5W30 al niet meer voldoende.
     
  2. Dat klopt. de 1.0 Ecoboost SCTi gebruikt 5W-20.
     
  3. Ik heb vorig jaar in Frankrijk 10w40 gekocht 5 liter voor zowel benzine als dieselmotoren.

    Hij liep er prima op mijn Opel

    Het is pas echt erg als je er geen olie in doet.

    Bij een nieuwe auto ach die 50 euro elk jaar of 1,5 jaar

    Bij 10 jaar who cares zeker als ie olie verbruikt dan zit er nooit slechte olie in die is verstookt ?
     
  4. Rijd hier ook al probleemloos 60000km mee rond sinds ik de Focus heb. Maar ja, ben hardleers, net zoals op LPi rijden, wat ook volgens de 'echte' kenners hier helemaal niet kan.. Maar ben gelukkig wel goed geinformeerd op de hoge kosten die me staan te wachten.:schater:

    Ieder zijn ding zal ik maar zeggen, en als meer geld voor een bepaalde verpakking uitgeven je rust geeft, waarom niet.:thumbs:
     
  5. Dat is het geval vaak de mensen worden gek gemaakt met ingewikkelde formules maar vaak is het gelul in de marge.

    Rijd jij op LPi oh jee lik me snee dan verbranden je kleppen je moet er andere kleppen in zetten !
    Euh kan ik dat niet beter doen als deze dan verbrand zijn ......

    Tis maar een voorbeeld

    Tuurlijk soms is het beter om dit of dat maar toch ..... de verschillen zijn zo klein.
     
  6. Volgens mij ook niet.
    Zelf heb ik ook een 1.4 benzine (170.000 km) die een slokje olie lust (nog nooit eerder een auto gehad die 1 liter op de 2500 km verbruikte...) dus daar kiep ik sinds 4000 km ook de Action 5W40 olie in.
    Bij dit olieverbruik, leeftijd en kilometerstand ga ik echt geen dure olie gebruiken... Olie verbruiken zal die toch wel doen, en dan past 4 euro voor een liter mij beter.

    Uiteraard geloof ik zeker dat merkolie beter zal zijn.
    Voor de 2-takt motor van mijn RC gebruik ik de beste olie (Castrol A747) die ruim 20 euro per liter kost.
    Maar dit motortje van 26cc kost bijna net zoveel als de dagwaarde van mijn complete focus ..
     
  7. #27 Martin vd V, 2 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2013
    En zo moet je redeneren heb je een jonge auto houd je eraan heb je een oude met een dagwaarde van 500 euro hoeveel je hem ook hebt gepimpt en opgeleukt dan action time zeker als ie een slokje lust.

    Aan de andere kant we moeten de puristen ook hun geluk gunnen je bent geen achterlijke gladiool als je je aan de adviezen houd die de producent voorschrijft
     
  8. Daar stond ik ook al van te kijken. Bij mij nu 1 liter verbruikt met 7500 km. Zelfs mijn vorige Mazda verbruikte nagenoeg niets. 323 van 1997. Toendertijd 10w40 ipv de voorgeschreven 5w30. Ik ga nu ook over naar 5w40. Net ff wat dikker bij een warme motor. Bij koude start blijken de focusjes te dikke olie niet fijn te vinden als ik dat zo lees, iets met compressie. En ook ik denk zo. Lekker huismerk olie er in. Tuurlijk zou een Castrol beter zijn, maar ach beter verse huismerk dan ouwe Castrol olie. En ik ben ook zeker nauwkeurig met het onderhoud, maar blijft een auto van 14 jaar oud;)
     
  9. maak het dan nog wat uit of je half of vol syntetisch erin doet als je ververst of tussendoor bij het bijvullen.
     
  10. bij de praxis verkopen ze mobile olie.
     
  11. 5W30 of 5W40 zal elkaar niet direct veel maken. 10W40 is nou niet iets wat ik in mijn motor zou gooien. De kwaliteit van de olie (smering bij meer kilometers etc.) zit wel terdege verschil in.

    Kan de opmerking dat wanneer je een oudere auto hebt, je er dan ook mindere olie in kan doen niet echt rijmen. Net of bij een oudere wagen goed onderhoud niet geldt? Weleens bedacht dat wanneer mensen in een oudere wagen rijden ze misschien niet het geld hebben liggen voor een jonge dan wel nwe wagen?
    Lijkt me dat je dan juist nog zuiniger moet zijn op wat je hebt.

    Mijn Focus heeft nu ruim 300.000km gereden. Let wel het chassis, de motor en bak hebben nu nog maar 140.000km gedraaid. Reken maar dat ik de juiste en er alleen maar goeie olie in giet.

    Wat betreft dat olie verbruiken van bijv. de 1.4/1.6 en zelfs de 2.0 Duratec;
    zijn japanse motoren. En japanse motoren hebben eenmaal de neiging om olie te gaan verbruiken.
     
  12. Ik gooi er al bijna 11 jaar 5w30 magnatec in.
    Ik moet elk jaar ongeveer 1liter bijvullen à 12,99 euro de liter bij de ATU,dat zijn de kosten toch ook niet dus waarom bezuinigen om die 8,99 euro per liter van de action....... :)
     
  13. Dat valt nog mee, als je dit afzet tegen de mijne..

    Dat zeg je precies goed: 1 liter per JAAR.... dan zou ik ook niet moeilijk doen.
    Maar ik rij er 25.000 per jaar mee, en dan is het niet 1x per jaar, maar 1x per maand!
    En dan is het rekensommetje snel gemaakt voor een auto van bijna 11 jaar oud...
    Natuurlijk weet ik dat ook bij oude auto's onderhoud belangrijk is!!
    Ik ben zuinig op AL mijn spullen, en volgens mijn familie heb ik een afwijking zoals ik met mijn auto omga: veel te zuinig!
    Netjes op tijd naar de garage voor onderhoud, daar zal ik never nooit op besparen!

    Maar voor deze Focus vind ik 5W40 goed! Zoveel verschil zit er inderdaad niet in, en dan verkies ik die 9 euro verschil per liter te besteden aan het gewone onderhoud..
    Een motor die 1 liter olie verbruikt per 2000-2500 km is sowieso richting het einde van zijn latijn, dus daar ga ik echt niet hele dure olie in gieten, als de motor deze met dezelfde snelheid weer verbruikt.
     
  14. Persoonlijk niet zo bij stil gestaan ok ik kan nogal "makkelijk" wat apart leggen om een nieuwe te kopen (lees 4 jr oud) maar aan de andere kant als ik zo goed met sleutelen was als jij of een paar andere hier kocht ik echt geen nieuwe.

    Oud rijden is niet per definitie minder nou ja minder betalen ja aan Wegenbelasting en verbruik dat wel maar ik zou er net zo gelukkig mee zijn.

    De enige reden dat ik mijn vorige auto weg deed was dat ie niet meer betrouwbaar was en de reparatiekosten tegen de 1500 liepen.

    Had ik hetzelf kunnen repareren had ik hem niet weggedaan.

    Maar als ik weet 1 jaar van te voren einde verhaal gaat er kwalitatief mindere olie in en water ipv koelvloeistof.
     
  15. Ik sprak ook eigenlijk voor mijzelf.
    Ik bedoel eigenlijk dat het voor mij geen zin heeft ;)
    Ik rij 12500 per jaar,helft in stad en andere helft snelweg.
    1 liter per jaar bijvullen en elke 2 jaar olie verversen en ik hoop dat dat zo blijft :mrgreen:
     
  16. Reks 25.000km met dezelfde olie is best veel voor de Focus I.
    Temeer de onderhoudstermijn op 15.000km staat....
     
  17. Ik weet het,maar als ik naar de kleur kijk,veranderd er niet veel na een jaar.
    En dan die ene liter erbij scheelt ook weer toch?
    Die heb ik altijd al gedaan eigenlijk,elke 2 jaar olie verversen en nieuwe oliefilter.
     
  18. Mazzel dat het bij jou werkt Reks :) Zelf laat ik de motorolie en oliefilter om de 12 maanden vernieuwen.
     
  19. Zo hoort het eigenlijk ook :D
     
  20. Reks idd de kleur verandert niet, maar de smerende eigenschap des te meer.
    Zeker wanneer er veel kleine stukjes worden gereden, dan krijg je een hoop vocht in de olie.
     

Deel Deze Pagina