1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Huilende, jankende, hoge pieptoon Focus 1.6 wagen 2001

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door woutertje1987, 13 feb 2012.

  1. Beste Forum leden,

    Ik ben nieuw op dit forum en zou mij als eerste even voorstellen.

    Ik ben Wouter 25 jaar oud en vind het leuk om af en toe aan auto's te knutselen. Ik beleef veel plezier aan simpele sleutel klusjes aan auto's. Dit kan ik helaas niet bij mij eigen auto doen omdat ik voor mijn werk een lease Fiat Punto Evo rijd. Gelukkig heb ik nog een (schoon)moeder, vriendin en vader die allemaal eigen auto's rijden variƫrend van bouwjaar 1996 tot 2003. Zelf vind ik dit Colt 96 van mijn vriendin het leukst deze auto is simpel in elkaar gezet en de techniek werkt altijd.

    Zoals eerder aangeven vind ik het leuk om te sleutelen en om auto's te voorzien van dagelijkse zaken die autorijden net wat veiliger en comfotabeler maken, zoals het inbouwen van navigatie en parrots.

    Mijn moeder heeft een aantal maanden geleden besloten dat zij naast haar leaseauto welke alleen zakelijk wordt gebruikt ook een prive auto wil hebben. Mijn eerste gedachte was dat het een ford focus moest worden na bouwjaar 2002 ivm roestvorming aan de deuren. Mijn vader had de wens om nog een 2e stationwagen thuis te hebben. Zodoende moest het dus een Focus Wagon worden.

    Na een zoektocht van enkele weken en heel veel telefoontjes en een paar kippenhokken te hebben bekeken kwam ik bij een particuleer een super mooie zware Focus wagen 1.6 tegen met alle opties die van belang waren. Na een uitgebreide proefrit waarbij de gebruikelijke zaken werden gecheckt heb ik de auto gekocht met nog een week APK. Aangezien de auto tot 183k onderhoudt had gehad (nu staat de teller op 191K) durfde ik de gok te nemen. Direct de auto laten keuren bij mijn eigen garage. De auto kwam met glans door de APK en bleek zoals verwacht een zeer nette auto te zijn. Tijdens de APK gelijk olie en filter laten wisselen. Zelfde dag heb ik een nieuwe luchtfilter, bougies, carkit en active houder voor de Nuvi geplaatst.

    Nadat ik de auto een weekend goed had getest kwam ik erachter dat de stationaire loop niet mooi was, en heb ik de nul last klep schoongemaakt probleem was direct verholpen en de motor liep weer netjes stationair
    Zelfde dag nieuwe luchtfilter en bougies geplaatst, carkit en active houder voor de Nuvi geplaatst.

    Echter nu komt het probleem dat ik niet kan uitstaan, er zit een toerental afhankelijke jankend geluid in de motor. Dit begint ongeveer bij 2000 toeren. Het geluid is in de auto goed te horen en buiten de auto nauwelijks. Mijn vermoeden gaat uit dat dit geluid wordt veroorzaakt door de dynamo. De distributie riem is bij 170k al vervangen alsmede de waterpomp.

    Weet iemand wat dit probleem kan zijn, of herkend iemand dit probleem. Nogmaals het is toeren afhankelijk. De auto doet het ook als hij in zijn vrij staat. Ik kan het probleem niet uitstaan omdat het voor de rest technisch en qua uiterlijk nog een auto is die in zeer goede staat verkeerd. Het is gewoon leuk om te zien hoe goed een auto uit 2001 kan zijn en kan rijden.

    De multiriem ziet er visueel goed uit, tevens zijn de pullies van de multiriem opnieuw ingevet, dit had geen resultaat. Tevens de dynamo doorgemeten en de gemeten laadspanning is prima.

    Weet iemand een oplossing, wanneer het echt super technisch wordt, dan graag met foto's in dien mogelijk.

    Alvast bedankt,

    Wouter
     
  2. Hoi, een huilende dynamo is heel goed mogelijk.
    Vaak is er dan een probleem met een (de) diode(s) cq spanningsregelaar en zal hij het niet lang meer uithouden.



    Laat hem eens lopen zonder multiriem,bij rechter voorwiel de kap verwijderen en dan kun je de spanner omduwen en haal je de riem er zo af.


    Is het geluid weg weet je in ieder geval dat je het in de aggregaten moet zoeken want het kan natuurlijk ook de waterpomp zijn, de koelvloeistof vv doet dan vaak wonderen ;), riemspanner en/of looprol kunnen ook geluid produceren


    Stuurpomp kan het ook nog zijn als ie lang zonder olie gedraaid heeft
    (willen nog wel eens lekken)


    Als het geluid nog aanwezig zonder multiriem dan kan het bv nog het druklager van de koppeling zijn. iig succes ermee:dance:
     
  3. Bedankt voor je reactie,

    Wat betreft de dynamo: Ik had niet gedacht aan de diodes, dacht meer aan de lagers van de dynamo dat deze huilend geluid produceren, weet iemand of je deze ook kan invetten zonder dat de dynamo kapot gaat.

    De stuurpomp verdenk ik zelf totaal niet, aangezien het vloeistof niveau netjes op pijl is, en er ook geen enkele vorm van lekkage is, en ook geen signalen zijn dat het ooit heeft gelekt. echter het kan natuurlijk altijd.

    Zou je duidelijkere beschrijving kunnen geven hoe de mulitiriem eraf kan en weet jij eventueel een truckje om de geleide/spanrol te testen?

    Ik weet dat de waterpomp ongeveer 15k geleden vervangen is en daarbij de koelvloeistof is vervangen. Daarnaast zie ik ook geen lekkage of andere mindere zaken. Kan jij mij uitleggen wat nieuwe koelvloeistof kan betekenen tegen het huilen? de vloeistof die er nu in zit is overigens mooi helder.

    Alvast bedankt.
     
  4. Dynamo heeft gesloten lagers en kom je niet in,vervangen kan maar is niet rendabel en vaak is een van de twee lagers niet te krijgen omdat er een patent op zit.

    Een ruil of een nieuwe dynamo is de beste optie.


    Om de riem te verwijderen krik je de auto op en verwijder je het rechter voorwiel dan twee schroefjes om de afdekking te verwijderen.

    spanner zit onder de stuurpomp, en kan je met een ring 17 (dacht ik) omduwen om de spanning van de riem af te halen.

    Wel eerst effe de looprichting van de riem op een papiertje tekenen.:dance:

    Koelvloeistof heeft naast antivries ook een smerende werking voor de waterpomplagers, en koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven.

    Maar als de pomp vervangen is zal dat niet het probleem zijn.

    Span en looprol kun je met de hand ronddraaien en moeten gewoon geruisloos zijn, goede rollen draaien vrij zwaar.
     

Deel Deze Pagina