1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe evt visueel distributieriem controleren Fofo 1 fase 2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kombikart, 13 feb 2012.

  1. Hallo.

    Mijn Fofo 1600 is net 10 jaar geworden. Volgens boekje is het tijd voor het vervangen van de DR.
    Aangezien hij nog maar 130000 heeft gelopen wordt het dus vervangen op tijdbasis.
    Ik heb de auto al vanaf de eerste km. Zeer netjes gebruikt altijd, en op tijd zijn onderhoud gehad.
    Auto staat ook altijd binnen.

    Is er een manier om visueel te kijken naar de staat van de DR, zonder veel te moeten demonteren.

    Ik was vanmiddag bij de Ford specialist, en ben het vergeten te vragen.
    Volgens hem is het niet zo'n probleem om er nog wat langer mee te blijven rijden, en hem later te vervangen.
    Hij had er nog niet een binnen gehad die zo maar spontaan gebroken is.
    Schijnbaar is er op de mijne een kwalitatief betere riem gemonteerd als op de eerste Focussen.

    Klopt dit???

    Gr Fred
     
  2. Hey,

    Ik zou er niet echt risico's mee nemen, heb reeds verscheidene mensen met RS motor gehoord die zeker tijdig hun riem vervangen willen zien waar er toch enige vorm van slijtage te zien was. OK jouwe kan dan maar een 1.6 zijn is dezelfde zetec met dezelfde distributie. distributieriem vervangen kost dan wat, echter motorschade door gebroken riem zou wel eens einde oefening kunnen zijn (kostenplaatje kromme kleppen) voor een anders perfecte auto en dan gaan we huilen van had ik toch maar........
    mijn eigenset RS is zelfs nog geen 10jaar en heeft "amper" 80dkm gelopen, echter voor hij terug de baan op gaat als het weer betert zal hij een nieuwe Distributieriem krijgen, kit kost iets van een 125€ ex btw bij ford als ik me niet vergis, kan ik geen motor voor in de soep draaien. Jaz werkuren kosten ook wat, echter kan ik dit allemaal zelf wat me ook weer wat scheelt:mrgreen:
    Iemand die je aanraad om er mee verder te rijden vraag die geljik ook even of hij je garantie geeft en de kosten betaalt als de riem breekt, je gaat er niet velen vinden die zo gek zijn vrees ik.

    gReetS
     
  3. ik zou het vervangen van de distributie-riem zeker (laten) doen, als hij knapt ben je veel meer geld kwijt, zoals S1 RST al aangeeft zijn er dan 100% zeker kleppen krom en zal de kop gereviceerd moeten worden. kosten beginnen dan bij +-1000 euro, en dat is al er niet nog meer schade is.
     
  4. Daarnaast heb ik al meerdere focussen 1.6 en 1.8 van rond de 8 jaar gezien waar de riem vanaf liep, meestal als gevolg van de spanner die defect raakte..
     
  5. Dat wat geld kost is me wel bekend, zo rond de 400 euro.
    Ik weet ook dat het natuurlijk duurder word als hij voor die tijd overlijd.

    Wat bij mij mee speelt is dat ik er ook nog erg weinig mee rijd. Max 8000km per jaar.
    Inruilen is niet aan de orde. Ik heb nog veel plezier van de auto elke keer als ik er in rijd.
    Ga het ff bekijken en er anders toch maar een andere op laten leggen.

    @ antig01. Dat van die spanrollen had ik ff vergeten, want je denkt natuurlijk alleen maar aan de riem.

    Gr Fred
     
  6. gewoon doen Fred, zoals je zelf al aangeeft:
    dus waarom nu niet? kun je gewoon verder ongestoord weer van de :focus: genieten.
    stel je het uit, blijft er toch een stemmetje achter in je hoofd zeggen dat het toch een keer moet gaan gebeuren,:think: of niet dan?
     

  7. Ja je hebt helemaal gelijk.
    Ik ga het laten doen voor de zekerheid.

    Is hier op het forum niemand die zijn diensten voor zoiets aanbied toevallig bij mij in de buurt???


    Gr Fred
     
  8. Verstandig besluit, doen.
    Ronald
     
  9. snap nieteens dat je getwijfelt hebt.....gewoon doen je zal niet de eerste wezen en zeker niet de laatste
     
  10. Ik zit er aan te denken hem mss volgend jaar in te ruilen. Dochter hier gaat dan autorijden, en er moet wat veranderen aan het autopark bij ons thuis zodoende. Ik wilde het eigenlijk 1 jaar opschuiven.

    Gr Fred
     
  11. Hallo.

    Heeft ff geduurt ivm werk buitenland enz ( auto tijdje stil gestaan), maar de distributie is vervangen gisteren.

    Volgens de garage was dat incl spanrol omdat dat een complete set is voor de distributie.

    Komplete set incl arbeid was 299 euro. Niet slecht dacht ik bij de officiele dealer.

    Auto loopt als voorheen en merk natuurlijk geen verschil, alleen rijd het wat relaxter met een nieuwe riem.

    Gr Fred
     
  12. En hoe zag de oude riem er uit?
     
  13. Niet gezien. Mijn vrouw had de auto meegenomen en daar neer gezet want ik moest werken.
    Weet het dus niet, maar ga er van uit dat hij gewisseld is. Boekje was ingevuld, en je kon zien dat er aan de auto gewerkt was.

    Gr Fred
     
  14. Uiteraard merk je er niets van, heeft ook geen invloed op rijgedrag. prijs lijkt me netjes, hoop alleen dat ze beide rollen vervangen hebben, namelijk spanrol en looprol, want enkel de spanrol zit bij in de kit, de looprol is apart te bestellen.
    hier : http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=439773 kan je zien hoe ik mijn eigenste heb gedaan en met welke originele onderdelen (finiscodes erbij)

    gReetS
     
  15. Ik ga maandag Van Berkel in Veghel wel ff bellen wat er precies gedaan is. Geeft me ook een gerust gevoel wetende dat alles ok is.

    Gr Fred
     
  16. Hey,

    gewoon kijken op je factuur of zowel de kit als de looprol vermeld staan.
    plus dat afctuur is eigenlijk je garantie, als er iets misloopt bewijst dat factuur dat jij de riem hebt laten vervangen, als die garagehouder het niet deftig doet is niet jouw schuld, jij hoeft niet te weten wat er vervangen dient

    gReetS
     
  17. #17 Kombikart, 18 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2012
  18. Gisteren ff langs gereden en betreffende monteur gesproken. Vervangen is alleen de distributie incl spanrol compl. Rest was niet nodig vond hij. Waterpomp was nog kurkdroog dus lekker laten zitten (106000km).
    Oude riem zag er niet slecht uit en vertoonde geen gekke dingen.
    Hij had er al vele vervangen en geen gekke dingen meegemaakt achteraf.

    Moet zeggen dat het een geruster gevoel geeft nu hij vervangen is.;)

    Gr Fred
     
  19. Fred,

    waterpomp geeft normaal gesproken ook niet direct problemen bij deze motor, wordt ook niet door de D riem aangedreven, zou ik me ook geen zorgen over maken

    gReetS
     
  20. S1 RST, De Focus 1600 16v heeft geen " looprol" ( je bedoeld de geleiderol denk ik)

    De 1.6 heeft alleen een spanrol en die zit (tegenwoordig) in een distributie-set. Dus word altijd mee vervangen.

    Waterpomp is een keuze die je zelf moet maken.

    Kost even iets extra, maar als hij binnen nu en een jaar stuk gaat moet je nogmaals de kosten rekenen voor het de-monteren van de behuizing van de distributie en dergelijke en ben je dus uiteindelijk duurder uit....
     

Deel Deze Pagina