piepend geluid en acculampje gaat branden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ghanzie, 8 feb 2012.

  1. Hoi,
    Na een lange rit van 200 km begint bij het parkeren het lampje van de accu te branden. Twee dagen later rijd ik weer met de auto (start direct) en geeft deze een constante pieptoon (piepend geluid) wat mij nog niet eerder was opgevallen.
    Het lampje van de accu brandt bij het begin van de rit en stopt een keer met branden ergens tijdens de rit. Het piep geluid blijft aan houden, ook in verschillende versnellingen.
    Op dit moment is het buiten zeer koud.

    Wat kan dit zijn? Aandrijving van de dynamo, ?
    Ik rijd in een ford focus wagon 1.6 Diesel.
     
  2. Je zegt dat het geluid constant is, het toerental heeft dus geen enkele invloed op de toon?
     
  3. Als je koppeling intrapt stopt het piepen, dus stationair hoor je het niet. Wel weer als je gaat rijden.
     
  4. Vrijwel zeker het lager van je dynamo, snel wat aan laten doen anders sta je stil met een lege accu! Misschien een slippende multi-riem maar ik neem aan dat je dit geluid wel herkent dus ik houd het op de dynamo.
     
  5. Bedankt voor je snelle reactie. Moet de dynamo dan in z'n geheel worden vervangen of kan de lager worden vervangen?
     
  6. Doorgaans wordt de hele dynamo vervangen, als je geen garantie meer hebt is het wel interessant om naar een bedrijf te gaan dat ze reviseert. Dealer is niet goedkoop 400-500 euro ongeveer tegenwoordig.
     
  7. Hoe hard/hoog is jouw pieptoon? Ik heb sinds de vrieskou ook last van deze piep alleen heb ik het zodra ik gas geef. Als ik m'n pendaal los laat is het direct weg.
     
  8. Hoorbaar net boven de motor uit bij lage snelheden (versnelling 1,2,3). Als ik de koppeling in trap dan is het geluid weg. Volgens mijn buurman is het zoemende geluid een probleem door de kou. Hopelijk is dat ook zo.

    Wat ik daarnaast nog hoor is een zoemend geluid (lijkt op geluid van sproeivloeistofmotortje), geconstateerd bij draaiende motor en hoofd onder de motorkap. Dit zit aan de kant van de dynamo en distributieriem. Wat zou dat kunnen zijn?

    De auto kon ik niet starten behalve met behulp van startkabels. De stuurbekrachtiging deed het bij het wegrijden ook even niet, moet de vloeistof nog checken!

    De dynamo is waarschijnlijk niet stuk.
    Op dit moment heb ik de accu eruit en ga deze bijvullen (mits nodig) en opladen. De accuspanning stond op 12.10 volt.
     
  9. hoi ghanzie.

    om je dynamo te checken moet je een meter eraan hangen en dan starten en kijken of je spanning omhoog schiet naar zo'n 13-14 volt. dan weet je in ieder geval dat je dynamo bij laad
     
  10. #10 Ghanzie, 10 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2012
    Ik heb de spanning van de dynamo laten checken en deze kwam met draaiende motor niet hoger dan 12.10 volt. Dus wat de accu was voordat ik deze heb geladen.

    Dus de dynamo doet het in ieder geval niet goed als deze naar zo'n 13-14 volt zou moeten gaan. Wat dan wel het geval is dat de accu wel tot 12.10 volt zou worden onderhouden. Maar waarschijnlijk met deze kou is het dan niet voldoende om de auto te kunnen starten, wat mij dus al is overkomen. Na het laden ondervond ik dus niet het startprobleem.
     
  11. Dan doet de dynamo dus helemaal niks! Het is heel normaal dat de accu iets boven de 12v zit als die niet wordt bijgeladen (motor uit). Laat je auto gewoon door iemand met verstand van zaken nakijken. Als je accu niet bijgeladen wordt (als dit het geval is), heb je dadelijk ook een kapotte accu.

    Als je motor draait moet die minimaal boven de 13v zitten en tussen de 13,7 en 14v zou normaal zijn.
     
  12. #12 Ghanzie, 11 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2012
    Als de spanning van de dynamo bij draaiende motor 12.1 (v) is dan laadt deze de accu dan toch op tot 12.1 en zal ik dus nog kunnen blijven rijden? (in ieder geval tot aan revisiebedrijf)

    Weet je mischien waarom de dynamo niet meer dan 12.1 v geeft?
     
  13. nee je accu wordt niet volledig geladen wat dus kan resulteren in een slecht accu en dus uiteindelijk een kapotte accu.
    zal zelf effe langs de garage/dealer gaan en voor de zekerheid je dynamo effe laten doormeten.
     
  14. Die dynamo is zeker weten overleden, tijdens het rijden gebruikt de auto veel stroom, dus grote kans dat je dat niet meer gaat halen..
     
  15. Klopt. Dynamo was kapot. Deze is inmiddels vervangen, de pieptoon is daarmee ook verdwenen.

     
  16. Wat waren de kosten en waar heb je de reparatie laten uitvoeren? Is handig voor mensen die hetzelfde probleem hebben.
     
  17. gelukkig probleem verholpen
     
  18. daar ben ik ook erg benieuwd naar, want sinds gisteren heb ik precies het zelfde probleem. Morgen maar weer langs de dealer...
     

Deel Deze Pagina