Beste Clubleden, Ik heb een nieuwe Focus 3 / moondust-silver ( die op de foto ) Ik wil hem heel netjes bijhouden, maar hoe doe je dat het best mbt. in de 'poets' zetten etc. Ik zag al veel producten van o.a. Mequiar, maar wat raden de profs nu eigenlijk aan om te doen. Hoop volgende week op de 1e meeting te kunnen zijn pm e.e.a. al toe te passen. Dank voor jullie info Gt Willem
Wassen met 2 emmer methode en goede washandschoen(en) daarna kleien en vervolgens waxen. Dat is standaard, je kan voor het wassen nof foamen en een hoge druk gebruiken, na het kleien nog polijsten etc etc. Lees je eens in op autodetailing of stuur dwayne nmgn even een pb.
Gewoon de auto wassen zoals hierboven al is beschreven en daarna een goede wax/sealent erop en je bent klaar. Het is echt zonde om al gelijk te gaan kleien e.d., er is altijd kans op micromarring dus moet je dan gaan polijsten e.d. Vind ik teveel van het goede voor een nieuwe auto. Ook gezien de tijd van het jaar, klei is toch een stukje harder, dus eerder kans op micromarring.
Tsjah... kleien hoeft niet maar zou het wel doen voor een wax/sealant. Anders sluit je het vuil dat nog op de lak zit op met je wax. Maar ieder z'n ding he.
Waarom wordt hier geadviseerd om de verse lak te sealen? Hoe oud is de lak? De lak moet nog uitharden en uitdampen, dat moet men niet vergeten. Lees mijn advies maar eens hier: http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=4795&highlight=lakstoringen
Het is toch niet zo gek om een redelijk nieuwe auto te sealen? (d.m.v. een wax of sealant?) Het gaat hier niet over een auto die vorige week is gespoten. Toen ik mijn auto zo'n 5 maanden had heb ik deze ook alleen van een sealant voorzien.
Zal allemaal wel meevallen hoor, veel mensen kiezen voor waxoyl en dat gaat ook over de lak als hij bij de dealer binnen is. Auto is natuurlijk niet net 1 dag geleden gespoten als hij afgeleverd wordt.
Het goed wassen kan je alvast mee beginnen in ieder geval. Gebruik het 2-emmersysteem (emmer sop en emmer met schoon water). Uiteraard een goede kwaliteit shampoo, mag van Meguiar's, Mother's, Poorboy's, Dodo Juice en zo zijn er nog wel wat merken met een goede shampoo. De dosering is veel lager dus zoveel duurder zijn deze uiteindelijk ook weer niet. Een goede microvezelwashmitt en microvezel droogdoek. Monello heeft een goede mitt & droogdoek maar er zijn meer merken die prima mitt's en droogdoeken hebben. Gebruik geen ouderwetse spons of zeem/siliconenwisser. Wat betreft de wax, fabriekslak op metalen panelen zijn gebakken en kan je eigenlijk zonder problemen waxen. De kunststof delen zijn uiteraard niet zo heet gebakken en misschien was er wel schade onderweg en is een deel overgespoten (gebeurt vaker dan je denkt!) en in dat geval is beter om gewoon even te wachten. Je kan aan de dealer vragen in welke week die gespoten is en of deze schade heeft gehad (of ze je het eerlijk vertellen is een 2e...). Wil je geen risico dan wacht je 1.5-2 maanden en dan kan je gewoon lekker waxen. Welke wax je wilt hangt af van het budget, tijd en moeite die je erin wilt steken. Niet iedereen wil een 5 stappenplan en er zijn prima producten die sneller in gebruik zijn. Duurzaamheid is wel wat minder dan losse stappen. Wat meer informatie wat betreft budget, hoeveel je per maand ermee rijdt, of je ook voor de velgen producten wilt hebben en hoeveel tijd je bereidt bent erin te steken, dat maakt een goed advies een stuk makkelijker.
Dwayne, Op het moment dat jij een nieuwe auto in ontvangst neem heeft deze al enige weken gestaan, o.a. op terrein fabriek, tijdens transport, en op terrein van dealer. Uitharden/dampen doet ie dan niet meer hoor. Idem met bestickerde autos. Als die schade krijgen adviseren veel schadebedrijven nog om de stickers een paar weken later pas te plakken. Wij doen dan 24 uur later al. Dit doen we al jaren en is nog nooit mis gegaan. Ook nadat de auto werd ingeleverd na einde leasecontract, werd er geen verschil in lak geconstateerd na het verwijderen van de bestickering.
Helemaal mee eens, maar dat verschilt zeker per maatschappij. Ook wordt er tussentijds vaak nog wat spuitwerk verricht. Voor mij geen risico's dus wacht ik mooi een tijdje met waxen. Ik ga hier geen advies geven waarbij ik later met de neus op de feiten gedrukt wordt. De auto kan prima gewassen worden volgens juiste methodes. Ook wordt hier gesteld dat er niet gekleid dient te worden, maar dat kan gerust en vaker nodig omdat de auto al voorzien kan zijn van contaminaties tijdens transport. Licht polijstwerk is ook geen probleem.
Beste Clubleden, Veel nuttige tips leverde dit in korte tijd op. DANK VOOR JULLIE INBRENG ! Ben een vrijdagmiddag laat nog even bij Carclean/Berkel en Rodenrijs langs gereden. Daar is mij zeer goed uitgelegd over de producten die voor de wagen kunnen worden gebruikt. Naast goede producten is een gedegen uitleg ook belangrijk. Bij Carclean krijg je die dan ook. Ook leuk met die 10% Clubkorting. Gt Willem
En heb je nog wat leuke poetsspulletjes gekocht? En is het misschien een idee om een eigen "Mijn Focus" topic aan te maken voor de update's van je prachtige ?