1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Wagon van Redfox 17 inch velgen update - 65.000km [P11]

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door redfox, 14 jan 2012.

  1. Zo de auto is bij de dealer. Het probleem speelt alleen als het buiten boven de 10 graden is.
    Ik moest ineens denken aan de TEST modus en heb gisteren eens een dag gereden met deze TEST modus aan, daarin wordt ook een accu/dynamo voltage weergeven. Wat opviel is dat de dynamo normaal gesproken boven de 14 volt levert. Maar als ik last heb van de storing weet hij niet boven de 13,5 volt uit te komen. Ben benieuwd of de garage vandaag met een oplossing weet te komen.
     
  2. mmmm., ben benieuwd, en hoop voor jou dat het snel is opgelost!
     
  3. Ben benieuwd of ze het kunnen vinden, als je wat weet: houd ons niet langer in spanning
     
  4. leuke woordspeling. :D

    Vanmiddag de auto weer opgehaald bij de garage. Het probleem is gelukkig opgelost. Net als bij het probleem van mijn parkeersysteem was het ook nu vocht in een stekkerverbinding. Deze veroorzaakte wat weerstand richting de accu.

    Ik weet niet wat de fabrieksmonteur op maandag ochtend met mijn auto gedaan heeft, samen een douche of iets dergelijks genomen? Ik hoop in elk geval dat alle stekkers nu droog zijn en ik de komende tijd zonder probleempjes verder kan ;)
     
  5. Fijn dat ze het konden vinden en dat het is opgelost!;)
     
  6. Sinds vandaag weer op de zomerbanden (Goodyear EfficientGrip). Wat meteen opvalt is dat deze meer geluid maken dan de winterbanden :think:

    Ik ben dus echt dik tevreden over de Nokian WR D3 winterbanden :thumbup:
    en al helemaal omdat ze geen hoger brandstof verbruik tot gevolg hadden.
     
  7. Heb met dezelfde winterbanden gereden en mij zijn ze ook super goed bevallen.
    Mooi trouwens dat je problemen zijn opgelost. Nu gewoon kilometers maken.
     
  8. Thule trekhaak

    Vandaag is de eerste modificatie aan m'n auto gedaan. De auto is uitgerust met een Thule afneembare trekhaak.

    Ik wou graag een Thule, en dat is gelukkig gelukt. Het is kennelijk niet 100% zeker wat voor trekhaak een Ford dealer geleverd krijgt. Het had b.v. ook een Bosal kunnen zijn.

    [​IMG]
    Als je er op let is het helaas wel nog te zien dat er een trekhaak onder de auto zit. Het is verder wel netjes weggewerkt. De contactdoos kan je netjes wegklappen onder de bumper.

    [​IMG]
    Met de trekhaak erop!

    [​IMG]
    Met de wegklapbare contactdoos.

    [​IMG]
    En met onze fietsendrager erop die een jaar of 3 werkloos in de schuur heeft gehangen :mrgreen:

    Op het scherm in de middenconsole is bij het parkeren netjes te zien dat er iets achter de auto is aangesloten en de sensoren dus niet functioneren.
     
  9. De trekhaak ziet er goed uit en het is zonder trekhaak ook een netjes plaatje!:thumbs: Enne de buren ook aan de :focus2:?
     
  10. Thx. Ja het gaat in de straat goed met Ford. 1 :focus:, 1 :focus2:, onze :focus3: en Fiesta, nog een Fiesta en een C-max. Een echte :ford: straat :mrgreen:
     
  11. Een stuk beter als een vaste trekhaak..;)
     
  12. Dat ziet er strak uit, mooie oplossing zo'n afneembare trekhaak :rock:
     
  13. Mooie oplossing zo.
    Ik vind dat Thule plaatje helemaal niet storend zo.Netjes hoor!
     
  14. Nuttige update :thumbs:.
    Netjes weggewerkt hoor. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb een inklapbare trekhaak, die altijd uitgeklapt is.... en dat terwijl de auto nog geen aanhanger erachter heeft gehad. :).
     
  15. Review

    Na 3 maanden en 8000km is het tijd geworden voor een review. :read:
    Natuurlijk ook weer netjes op Autoweek geplaatst.

    --------------------------

    Aanschaf

    Na 2,5 jaar met volle tevredenheid gereden te hebben in een Renault Megane Hatchback hebben we toch besloten voor een andere auto te gaan. Dit komt omdat we met de geboorte van onze dochter toch steeds meer de behoefte kregen aan een station uitvoering en omdat per 1 juli 2012 de prijzen van de meeste auto's een stuk omhoog gaan schieten.

    Waarom geen Renault meer? Onze 2e auto is tot 3x toe een Ford Fiesta geweest en die hebben we altijd met heel veel tevredenheid gereden. Daarnaast hebben we in onze omgeving geen Renault garage meer, maar wel een hele goede Ford garage waar we ons prettig bij voelen. Als alternatief hebben we ook nog gekeken naar de Hyundai I40, maar ondanks de vele ruimte van dit model gaf het mij niet een zodanig goed gevoel als bij de nieuwe Focus.

    Naast de keuze van het merk en model auto is natuurlijk de motor een belangrijke. Ik heb een tijd getwijfeld tussen de normale 1.6 125PK en de nieuwere Ecoboost (turbo) 150pk. Omdat we deze keer het doel hebben om lang door te rijden met deze auto en ik op internet, bij oudere auto's, toch veel over mogelijke problemen en kosten lees betreffende de turbo, heb ik gekozen voor de turbo loze 125pk motor. Dat was even wennen, want in mijn Megane zat een heerlijke 130pk motor met turbo.

    Bij het inlezen op internet blijkt dat Ford een 2-sporig prijsbeleid voert. Ze voeren namelijk aparte prijzen voor de particuliere markt en voor de zakelijke markt. Heel leuk natuurlijk voor de leaserijders onder ons, maar als consument voel ik me nogal gepakt als blijkt dat de "lease-editions" 4000 euro goedkoper zijn dan dezelfde auto als die ik als particulier kan aanschaffen. Hierover ben ik flink in discussie geweest met de dealer, maar die konden helaas helemaal niets doen omdat Ford in hun voorwaarden de boel behoorlijk heeft dichtgetimmerd. Uiteindelijk ben ik via internet terecht gekomen bij "Nieuwe auto kopen" waar ik via een omweg, als particulier, wel een nieuwe lease edition heb kunnen kopen. De auto kopen via internet was wel even spannend, maar het viel erg mee en was uiteindelijk een prettige ervaring!

    De Lease Editions van Ford zijn standaard goed uitgerust met opties. Het nadeel is dan wel dat er nauwelijks nog extra opties op te bestellen zijn. Zo is het niet mogelijk om een lederen interieur, keyless entry of privacy glas te bestellen. Voor een prijsverschil van 4000 euro heb ik me daar echter al snel overheen gezet. Een lederen interieur is altijd achteraf nog te realiseren en als alternatief voor het privacy glas heb ik mijn auto voorzien van Sunniboy schermen.

    De uitvoering van mijn auto:
    Ford Focus 1.6ti-vct lease titanium 92kW
    • Ink Blue metallic lak
    • Navigatie
    • Dual Zone climate control
    • In hoogte verstelbare stoelen met lende steun
    • Elektrisch inklapbare buitenspiegels
    • Automatisch inparkeren
    • Regen- en lichtsensor
    • Automatisch dimmende binnenspiegel
    • Elektrische voorruitverwarming
    • Startknop
    • Dakrailing Satin Silver
    • Light upgrade pakket (Xenon, led dagrij-verlichting en interieur sfeerverlichting)
    • Ruimte besparend reservewiel

    Kortom een leuke auto met een mooi pakket aan opties.

    Exterieur

    De buitenkant van de auto ziet er goed uit. De auto heeft mooie lijnen en een zakelijke uitstraling. De station variant heeft naar mijn mening een mooie kont. Voor de voorkant geef ik eigenlijk de voorkeur aan de looks van de laatste facelift van de vorige Focus.

    Zeer geslaagd is de led dagrij-verlichting. Dit is een schuinstaande lijn, van ledjes, in beide koplampen die de auto een strakke en stoere uitstraling geven. De Xenon verlichting werkt prima, al is het verschil in lichtopbrengst met normale halogeen verlichting kleiner dan ik zelf had verwacht.

    Ford heeft over de verlichting buiten de auto goed nagedacht. Bij het uitstappen blijven alle lampen branden en onder de buitenspiegels is extra verlichting aangebracht om rondom de auto alles goed te verlichten. Dit is erg prettig! Ook wanneer je in het donker de auto van het slot afhaalt springt rondom de auto alle verlichting aan.

    Een minpuntje is dat de ruitenwissers meteen stilvallen zodra je de motor uitzet. Als ze net aan het wissen zijn, blijven ze dus midden op je ruit staan. Bij de Megane werden ze nog netjes naar beneden gezet. Dat had Ford anno 2012 nog wat netter kunnen doen en doet afbreuk aan de beleving.

    De ontwerper van de velgen bij Ford mogen ze van mij direct herplaatsen. Ze zien er misschien wel leuk uit, maar zijn een ramp om met de hand te wassen. Ik neem aan dat ze in een wasstraat al helemaal niet schoon worden. De standaard velgen hebben nogal veel kleine hoekjes waar vuil in blijft zitten. Als alternatief kan je upgraden naar 17” 15-spaaks velgen, die last hebben van hetzelfde euvel.

    Na 7000km heb ik door de garage een afneembare trekhaak van Thule onder de auto laten plaatsen. De trekhaak is, wanneer nodig, gemakkelijk te monteren en staat netjes. Helaas was de mooie inklapbare trekhaak die ze nu hebben bij Ford, op het moment van het bestellen van mijn auto, nog niet leverbaar. Die trekhaak was een nog mooiere oplossing geweest, die ook nog eens goedkoper was geweest.

    Interieur

    Persoonlijk vind ik het interieur 1 van de sterke punten van de auto. Het dashboard komt meer de auto in waardoor je het gevoel hebt in een cockpit te zitten. Ik ben 1.83m en mijn rechterbeen leunt daardoor prettig tegen de console aan. Bij de Megane bleef mijn knie voor de console waardoor ik nog wel eens de radio bediening tijdens het rijden wilde aantikken. Als ik mijn stoel niet goed afstel heb ik dit probleem echter in de Focus met de lichtbediening. Deze zit vrij laag waardoor ik hier dan met mijn knie tegenaan kom.

    Alle bedieningsknoppen van de Focus zijn in het donker verlicht. Dit kan hierdoor wel een drukker gevoel geven van een hoop knopjes. Alles zit echter op een logische plaatst en is na een week rijden met de auto blindelings te vinden.

    Omdat ik mijn auto voorzien heb van het light-upgrade pakket is het interieur uitgerust met sfeerverlichting. Dit zijn leds bij de handgrepen, de deurvakken, de voetruimtes, de middenconsole en het dak. Naar wens is de lichtsterkte te wijzigen en zijn de leds van kleur te veranderen. In de praktijk heb ik deze altijd op blauw staan, zodat dit overeen komt met de rest van de dashboard verlichting en LCD schermen. In het geheel geeft het het interieur tijdens de avond een mooie en sjieke uitstraling.

    De stoelen in de Titanium uitrusting van deze auto zijn de zogenaamde “sportstoelen”. Deze stoelen zitten echt voortreffelijk en bieden veel steun. Bij mijn auto zijn nog beide stoelen uitgerust met hoogteverstelling en een lende steun, momenteel wordt dat enkel nog geleverd op de bestuurdersstoel. Zo heb ik ook elektrisch inklapbare spiegels die nu enkel nog te krijgen zijn via het Driver Assistant pack.

    Ford heeft, naar mijn mening, het sterkste punt van de Renault cruise control weten te evenaren. De in te stellen snelheid wordt nu namelijk netjes weergegeven op het LCD display en is via de stuurbediening te regelen. In veel auto’s moet je het maar blindelings doen met de kilometerteller. In het gebruik is deze cruise control dan ook erg prettig, wat voor mij persoonlijk erg belangrijk is. Ik rij namelijk te pas en te onpas op de cruise control.

    De ruimte voorin de auto is prima en comfortabel. Ook achterin heb ik nu eindelijk een auto met voldoende zitruimte voor de benen. Normaal gesproken moest ik altijd wel naar voren met mijn stoel, wou iemand achterin ook nog een beetje fatsoenlijk kunnen zitten. In de Focus Station blijft er standaard al genoeg beenruimte over.

    De standaard radio van de Focus werkt naar volle tevredenheid. Het geluid is goed en standaard zelfs teveel voorzien van bas. Dit kan je via de instellingen gelukkig terugdraaien. Vergeleken met de Megane is het geluid een enorme stap voorwaarts. Ook de navigatie doet wat het moet doen en werkt prettig. Ik had mijzelf op het ergste voorbereid, want ik ben in de Megane verwend geweest met een ingebouwde TomTom. De Ford navigatie bevat alles wat nodig is en mist eigenlijk alleen custom POI’s. Ik ben er persoonlijk geen fan van, wanneer er de hele tijd in de middenconsole van de auto, een druk bewegend scherm aanstaat van bijvoorbeeld een landkaart. Je kunt bij deze navigatie gelukkig gemakkelijk schakelen naar een pijlweergave of op het scherm de radio informatie tonen. Wanneer nodig wordt namelijk ook de pijl informatie van de navigatie weergegeven op deze schermen.

    Ford heeft de Focussen met navigatie voorzien van een mooi kleurendisplay tussen de toeren- en kilometerteller. Heel prettig is dat hier een boordcomputer display te zien is met 4 verschillende waarden. Je kunt op elk moment het gemiddelde verbruik, het huidige verbruik, de gemiddelde snelheid en nog af te leggen afstand op de benzinetank zien. Je hoeft dus niet meer te schakelen tussen de verschillende informatie. Rechts op het scherm is een auto te zien waarop wordt aangegeven welke deuren open staan en welke verlichting er brand. Tijdens de navigatie wordt deze informatie op belangrijke momenten vervangen door navigatie instructies.

    Rijeigenschappen

    De wegligging van de Focus is uitstekend. Nog geen seconde heb ik de indruk gehad met een stationwagen onderweg te zijn. De auto blijft op rotondes en in bochten strak in het gelid. Wanneer je de auto vergelijkt met de Megane is de Focus strakker afgesteld en zou je hem daardoor ook iets minder comfortabel kunnen noemen. In het dagelijks gebruik valt dat echter niet op en is de auto een zeer fijne reiswagen.

    Standaard is de auto afgeleverd op Goodyear EfficientGrip banden, dezelfde banden als die ik onder de Megane had zitten. Ik heb deze banden na aflevering direct laten verwisselen met Nokian WR D3 winterbanden. Sinds een aantal weken zitten de zomerbanden er weer onder. Wat opvalt, is dat de Nokian banden stiller waren en op het eerste gezicht ook zuiniger zijn! Normaal gesproken zou het omgekeerde het geval moeten zijn. Helemaal tevreden over de EfficientGrip banden in combinatie met de Focus ben ik dus niet.

    Motor

    De 1.6ti-vct 125pk motor van Ford voelt erg solide aan. Je merkt wel dat je inderdaad niet onderweg bent met een turbo motor. Tekort schieten doet de motor niet, enkel in het gebied 60-80km/u zou de motor wat meer pit mogen hebben. Ik moet er echter niet aan denken dat ik voor de 105pk uitvoering was gegaan. De motor blijft binnen het interieur altijd op de achtergrond en is dus niet nadrukkelijk aanwezig.

    Zeer positief ben ik over het verbruik van de motor. Op het moment van schrijven loopt de auto gemiddeld 6,2 l/100km ofwel dik 1 op 16. Op zijn zuinigst heb ik zelfs 1 op 17,6 behaald. Dit verbruik wordt vooral gehaald wanneer je wat langere afstanden met de auto kan afleggen. Korte ritjes zijn met deze auto echt funest voor een gunstig verbruik! Op Autoweek doe ik, sinds de aanschaf van deze auto, ook de verbruiksmonitor bijhouden zodat deze voor iedereen inzichtelijk is.

    Gebruikskosten

    Ford hanteert, net zoals Renault, all-in tarieven voor de onderhoudsbeurten. Vooraf weet je in elk geval wat het gaat kosten indien er geen vreemde zaken worden aangetroffen. Een nadeel is dat bij Ford de onderhoudsinterval 20.000km of 1x per jaar is, terwijl dat bij mijn vorige Renault 30.000km of 1x in de 2 jaar was. Het lijkt erop dat Ford graag wat inkomsten blijft genereren bij de werkplaats terwijl dat tegenwoordig misschien niet echt meer nodig is met de moderne auto’s van vandaag de dag.

    Erg positief is dat je bij Ford onderhoud “gratis” pech hulp ontvangt binnen heel Europa. Ik hoef dus geen dure abonnementen meer af te sluiten bij de ANWB of Route Mobiel en ook op vakantie ben ik dus verzekerd van hulp mocht er iets niet goed gaan.

    Betrouwbaarheid

    Wat betreft betrouwbaarheid heeft mijn Focus een paar kleine aanloop probleempjes gehad. Met de Megane heb ik nooit een probleem gehad, maar de Focus heeft al 2x bij de dealer gestaan om een probleem op te lossen. Dat doet dus wat afbreuk op het gebied van de betrouwbaarheid. Gelukkig heeft men hiervoor garantie.

    Sinds de eerste kilometers gaf de auto storingsmeldingen op de parkeersensoren. Het systeem werd daarna uitgeschakeld en het dashboard waarschuwde dat ik naar de garage moest voor controle. De garage heeft eerst een aantal sensoren vervangen, maar dat bleek niet de oplossing. Uiteindelijk werd er vocht in een stekkerverbinding gevonden. Na het droog maken van deze stekkerverbinding is het probleem inderdaad verholpen.

    Het 2e probleem begon bij ongeveer 6000km op de teller en toen de temperatuur buiten begon op te lopen. Ineens bleef het lampje van mijn accu branden. Je zit dan toch met een onprettig gevoel op je stoel. Zeker als het al ’s avonds laat is en je nog een flink stuk moet rijden om thuis te komen. Na overleg met Ford Assistance is de pech hulp de accu komen nameten. Alles leek echter normaal te functioneren en het advies was dan ook dat ik in elk geval kon doorrijden. Ook nu bleek het probleem bij de garage opnieuw vocht te zijn in een stekkerverbinding. Deze veroorzaakte wat weerstand waardoor er 0,5 volt minder bij de accu terecht kwam dan gebruikelijk.

    De garage weet ook niet hoe het kan dat er vocht in de stekkers zat. Ze vermoeden dat bij transport de voorbumper niet op de auto heeft gezeten. Laten we hopen dat de problemen wat betreft de stekkerverbindingen nu voorbij zijn.

    Tevredenheid (8.000 km)

    Ik ben over het algemeen heel tevreden met mijn Focus en ik hoop nog een hoop comfortabele kilometers met deze auto af te mogen leggen. Als er in de toekomst nog nieuws te melden is zal ik dat uiteraard via deze review doen.

    :waveto:
     
  16. nette review :thumbs:

    Is evengoed altijd wel weer even een stukje werk he :)
    Maar wel leuk om te doen.
     
  17. Edwin,
    heb jij nog wat fotos van die sonniboys?
    Ik heb wel privacyglass gekozen maar zonwerend is dat spul niet.
    Sonniboys volgens mij wel, en het ziet er nog knap uit ook.
     
  18. Nette review Edwin. Ik zal er binnenkort ook weer eens een maken !
     
  19. Thx! Was idd weer even wat werk :)
     
  20. U roept, wij draaien :dance:

    Toevallig dit weekend eindelijk de klemmetjes geplakt en vanmorgen foto's gemaakt. Het resultaat is niet zo mooi als getinte ramen, maar het verduistert prettig voor de kleine. Daarbij is de inkijk naar binnen ook minimaal op b.v. een parkeerplaats. Vanaf een afstand lijken de ruiten geblindeerd. Sta je dichtbij dan zie je uiteraard wel dat het zonwering is.

    [​IMG]
    Zijkant van de auto

    [​IMG]
    Zijkant dichtbij

    [​IMG]
    Achterzijde van buiten

    [​IMG]
    Deur montage

    [​IMG]
    Zijkant van binnenuit gezien

    [​IMG]
    Achterkant van binnenuit
     

Deel Deze Pagina