Garantieclaim GPS defect?

Discussie in 'Electronica' gestart door vaevictis, 16 dec 2011.

  1. #1 vaevictis, 16 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2011
    Beste focus rijders,

    Wellicht kunnen jullie me helpen met een rekening die ik heb gekregen van de garage. Zal eerst even de feiten neerzetten:

    - FoFo Wagon kenteken 19-HSX-2 Titanium benzine, zo'n 45.000 mee gereden

    - Is ong. 1,5 jaar oud en gekocht bij een Ford Dealer (Broekhuis) met 3 jaar extra garantie (of 100.000 km) en ook daar een allrisk verzekering afgesloten met extra schade herstel garantie.

    Nu is na een grote beurt de GPS defect geraakt, garage (Ford Schakel Leidsche Rijn) zegt hier niets mee gedaan te hebben. Teruggeweest en ze hebben toen de GPS unit (dakantenne voet v/a + dakantenne voet GPS en antennemast GPS) vervangen.

    Krijg ik na een week achteraf een telefoontje dat ze een rekening gaan sturen en krijg die ook binnen voor 143.03 euro.

    Heb de garage opgebeld en die zeggen dat de unit defect is geraakt door corrosie (dak lekkage) en dat dit niet onder de standaard of extra garantie valt en dat ik maar moet betalen.

    Klopt dit verhaal? Vind dit wel bijzonder klantonvriendelijk en vind ook dat de verwachte levensduur van een auto / GPS toch wel meer dan 1,5 jaar is. Dit lijkt me ook een fabrieksfout maar garage houd voet bij stuk.

    Iemand advies of dit eerder meegemaakt?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord!


    Edit: De auto is gekocht bij Ford Broekhuis, maar de garage is Ford Schakel Leidsche Rijn (die dus de rekening stuurde). Inderdaad is de auto nu 2,5 jaar oud waarvan 1,5 jaar in ons bezit.

    Link naar uitsluiting van Ford Protect:
    http://dl.dropbox.com/u/14916365/ford.jpg
     
  2. Teug naar broekhuis ermede,en daar de rekening indienen.
     
  3. #3 kolere, 16 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2011
    Dit kan zo in de top-20 grootste onzin;). Of je moet zelf een gaatje in je dak hebben geb0ord, zolang de lekkage en dus het defect niet door jou toedoen is ontstaan. Is dit gewoon garantie. Je zit zelfs nog in de fabrieksgarantie (< 2jaar). Ik zou dit echt even doorzetten en nooit meer terugkomen bij deze dealer, zeer klantonvriendelijk. Waaorm komen ze trouwens nu pas aanzetten met dit bedrag? Waarschijnlijk doet Ford Nederland moeilijk, maar trek je hier niks van aan jij hebt met de dealer te maken en niks met Ford Nederland.

    Vraag mij af wat de dealer wel onder de garantie vindt vallen, als dit er niet onder valt na 1,5 jaar..... Bij mij viel na 5 jaar en 150.000km een dynamo ook nog onder de garantie. Ook lekkende verstuivers 4 jaar 133.000km en 4 jaar 110.000 lekkende nokkenas keerring. Of versleten spoorstangen 3,5 jaar 100.000km.

    Er is bij mij nooit een probleem over gemaakt (Ardea Delft)
     
  4. Is garantie toch... Jij hebt er niets aan gedaan.
    Niet betalen, de kast uitkeren en niet meer terug gaan.
     
  5. Klant onvriendelijk is het zeer zeker helemaal omdat ze pas een week na de gedane reparatie vertellen dat je een rekening krijgt :loco: Tevens mag je idd verwachten dat de werking van het GPS systeem het langer volhoud dan 1,5 jaar.

    Of het defect is gekomen door het laten uitvoeren van de beurt blijft moeilijk natuurlijk. Dat geldt eigenlijk ook voor de voorwaarden welke worden gebruikt voor de extra garantie termijn, ik ken deze niet dus durf niet te zeggen of Broekhuis gelijk heeft of niet.

    Mocht Broekhuis moeilijk blijven doen dan zou ik persoonlijk de stoute schoenen aantrekken en contact zoek met Ford Nederland en daar de zaak voorleggen. Om de druk wat op te voeren richting Broekhuis zou ik mijn voornemen om Ford NL te benaderen op voorhand duidelijk maken. Het kan best zijn dat ze er niet wakker van liggen maar het is evengoed mogelijk dat ze geen zin hebben in negatieve publiciteit ;)

    Hoe het ook zei heel veel succes met de afhandeling, het is nooit leuk om met dergelijke zaken bezig te moeten zijn.
     
  6. Hij zegt dat de auto 1,5 jaar oud is, de verlengde garantietermijn is dus nog niet van toepassing. De auto zit nog in de fabriekgarantie.

    EDIT:
    Ik heb even op het kenteken gezocht, de auto is bijna 3 jaar oud. Ik denk dat de auto 1,5 jaar oud was toen die tweede hands gekocht werd.

    Dan nog, als dit niet onder de verlengde garantie valt wat dan wel:P?
     
  7. Als er sprake is van een Ford verlengde garantie dan maakt het niet uit of de auto 1, 2 of 3 jaar oud is de voorwaarden zijn hetzelfde. Ik weet echter niet of er in die voorwaarden iets staat over corrosie door lekkage en indien dat het geval mocht zijn, wat dan wel wordt vergoed en wat niet.

    Ik bedenk het niet hè ;) ik gun iedereen een levenslange garantie, maar helaas is de praktijk vaak anders.
     
  8. Edit: De auto is gekocht bij Ford Broekhuis, maar de garage is Ford Schakel Leidsche Rijn (die dus de rekening stuurde). Inderdaad is de auto nu 2,5 jaar oud waarvan 1,5 jaar in ons bezit.
     
  9. Gelukkig sturen ze je een rekening, dat wil nog niet zeggen dat je die maar
    moet betalen, dus rekening binnen en dan een mailtje sturen met daarin iets van:
    bedankt voor de rekening, we hebben er goed om gelachen, willen jullie hem nog
    terug, of mag ik hem houden??:schater:

    Maar even zonder dollen, ten alle tijden het gesprek aangaan, en niet wachten
    totdat hun met deurwaardes gaan gooien, en idd bij een niet positieve reactie
    van hun kant, gewoon Ford NL VRAGEN!!! of hun jouw kunnen uitleggen waarom
    het niet onder de garantie valt.
    Want uiteindelijk moet je het met de garage oplossen en niet met Ford NL.

    En zorg dat je zoveel mogenlijk of op papier krijgt, of via de mail, want mondeling
    is achteraf nooit meer te bewijzen:thumbs:
     
  10. Link toegevoegd

    Heb een link met de uitsluiting van Ford Protect toegevoegd, heeft iemand hier ervaring mee?

    Lijkt erop dat de garage gelijk heeft maar ben het nog steeds niet mee eens. Dit zou gewoon onder garantie moeten vallen. (Althans dat is mijn mening).
     
  11. Ja dus :( zie toegevoegde link. Ze sluiten waterschade en de antenne uit, volgens de garage is het defect ontstaan door waterschade.
     
  12. Da's :cussing: dan wordt het veel bekvechten vrees ik, denk aan wellis/nietes maar daar schiet jij natuurlijk helemaal niets mee op. Nu heb ik, helaas, een aantal keren met dit bijltje moeten hakken maar omdat het toen om aanzienlijk hogere bedragen ging heb ik rechtshulp ingeschakeld.

    Voordat je die stap gaat maken zou ik toch eerst overleggen met Ford Broekhuis, Ford Schakel en eventueel met Ford NL, misschien dat er een coulance regeling mogelijk is.
     
  13. Ik als jurist snap de zin niet:schater:.

    Carrosserie valt er niet onder dan staat, er "maar NIET".

    Niet en niet is wel..... Sowieso wat een zin!

    Trouwens als dit echt allemaal is uitgesloten waarom zou je die garantie dan nog bijkopen? Als ik het goed begrijp, zou een lekkage bij een 3 jaar oude auto met verlengde garantie niet een garantie claim zijn, dat is wel heel erg idioot. Ik zou dit zelfs op non-conformiteit gooien en al helemaal onder verlengde garantie.

    De twee jaar garantie op tweedehands auto's die je krijgt bij de Ardeagroep dekt dit in ieder geval wel (ik heb een lekkage bij het achterklep scharnier gehad).
     
  14. Valt lekkage niet onder de normale carrosserie garantie?
    Te zot voor woorden dat een auto na 2,5 jaar lekt trouwens.
     
  15. Ford Broekhuis aan de lijn gehad en die verwees me door naar Ford Nederland.
    Ook die gesproken en die zeggen ook dat het is uitgesloten van de garantie, maar als ik alle rekening stuur incl. een overzicht van de onderhoudshistorie dan kunnen ze wellicht iets doen met coulance.

    Ben heel benieuwd want "zorgeloos rijden" met Ford Protect heeft toch een nare bijsmaak :).

    Jullie horen de uitkomst!
     
  16. Bij Ford Nederland kun je weleens succes hebben, het is maar net wie je mailtje leest namelijk. Het beleid binnen Ford NL is niet echt strak heb ik het idee...de een zegt de claim toe de ander keihard af.
    Ik heb mijn emblemen ook vergoed gekregen terwijl die onder de lakgarantie vallen van 2 jaar. Mijn focus was toen 3 jaar oud. Daar was alleen een flinke slijmmail voor nodig. De dealer was er niet blij mee, ik wel :P

    Maar lekkage niet onder garantie ,echt erg bizar, het is toch een orgineel Ford systeem ?

    succes !
     
  17. Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal.

    Hier namelijk precies hetzelde probleem met een Focus Wagon uit 2009.
    Geen GPS af en toe, maar nu ineens water in de interieurverlichting en over me heen!
    En natuurlijk helemaal geen GPS meer.
    Dealer heeft er al naar gekeken tijdens onderhoud, naar het "no GPS" verhaal, maar toen niks gevonden.
    En geadviseerd de GPS/radio/audio module te updaten, maar ze hadden de radiocode niet.

    Het is toch niet normaal dat dit kan met zo'n nieuwe auto.
    Er mag toch niet zo snel corrosie optreden in de antenne / dakvoetje.
    Ik vraag mij af of dit een typisch Ford focus Wagon euvel is, want Ford Nederland vergoed.
     
  18. #19 Blauwitje, 27 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2012
    Kleine troost

    mijn Pa heeft ook problemen met de gps voet gehad die heeft hem los gehaald en weer terug gemonteerd uiteindelijk is de gps uit zichzelf weer gaan werken.......een fofo station 2008 kan het geen stekker of iets zijn die los zit...

    Is het niet de normaalste zaak van de wereld om eerst contact op te nemen met de klant voordat er dingen worden vervangen ivm kosten. Want dat kon ik niet helemaal uit de verhaal opmaken.
    Bij ons in berschenhoek spreken we ongeveer het bedrag af en mocht het duurder uitvallen of andere zaken wordt er contact op genomen zelfs wordt de rekening 3 weken later opgestuurd zonder verrassing dat dan weer wel.Maar dit klinkt wel als een gevalletje garantie, wij kunnen dat wel vinden maar 't is beter als je garage daar ook zo over denkt. Helaas vinden ze zelf betalen wat minder.
     
  19. Heb ik ook gehad met mijn Focus MK2 uit 2007.
    De voorruit bleek niet goed verlijmd. Onder garantie is toen een nieuwe voorruit erin gezet en het probleem was over. Ik dacht eerst ook dat het van de antennevoet kwam.

    Gr. Jan
     

Deel Deze Pagina