1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inrijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusecoboost, 11 dec 2011.

  1. :thumbs:-avond,

    Nog een paar weken, dan wordt de wagen op kenteken gezet.
    Het genieten kan dan beginnen.

    De vraag :

    Wat is de beste manier van inrijden ;
    - maximale toerental
    - lange of korte ritten
    - etc.

    Is er iemand die er echt het fijne van weet ?
    ( Ford Focus Wagon / Ecoboost 182 )

    Dank weer voor de antwoorden en prettige avond :thanks:
     
  2. Mwoah, half uurtje op het maximale toerental dan is hij wel ingereden denk ik...
     
  3. Wat ik begrepen heb bij moderne motoren:

    - Het is slecht om alleen maar rustig te rijden
    - Het is slecht om alleen maar plankgas te rijden

    Het beste schijnt te zijn, heel goed warm rijden! Daarna zo nu en dan flink gas geven maar niet achter elkaar. Dus niet volgas, eraf en weer volgas.

    Of te wel een beetje afwisseling is juist goed, maar het blok niet voor langere duur zwaar belasten tijdens de inrijd periode.
     
  4. Inrij periode? Doe ik niet aan...
    C-max ging per ongeluk richting 6000 toeren terwijl ie nog koud was en brand nieuw. Fiesta is ook vrij snel de toeren in gegaan. Beide lusten geen druppel olie.
     
  5. Aha dat verklaard gelijk op de snelweg die gasten die dan weer 100 rijden en even later weer 140 en weer terug naar 120:schater:

    Onee die zitten gewoon te bellen of te smsen:mrgreen:

    :ontopic:

    Gewoon normaal rijden lijkt me het beste, niet teveel doortrekken in de hoge toeren de eerst 500-1000km.
    En natuurlijk eerst goed en rustig warm rijden, niet op je temperatuur meter want die staat binnen no time op temp, maar ruim een kwartiertje relaxt rijden en daarna kun je de motor lekker belasten.
     
  6. met nieuwe auto mag je van uit gaan dat hij al een keer volledig warm is.
    rij je weg samen met het verkeer en schakel je op bij 3000rpm en zo verder
    is er niks aan
    schakelen bij 2000 is te laag (het is geen diesel)
    schakelen bij rode lijn is weer overkill omdat laatste 500-1000rpm vermogen stagneert/afzakt

    hoe je rijdt maakt niet uit zolang je maar relaxt rijdt
    schakel terug als motor erom vraagt (dat hij geen vermogen heeft of schokt )
    zit je hoog in de toeren en je bent op snelheid schakel gerust van 3 naar 5
    verder relaxed rijden

    iets wat je niet moet doen is
    koude motor in zijn toerenbegrenzer zetten en kijken hoe lang het duurt voordat hij warm is
    en zelfs dat kan 1 keer geen kwaad maar gaat om in welke maten.

    nu ik alles getypt heb lijkt het veel dat ik mijn rijstijl neerzet
    vovlo 480es 2.0i verbruik 1op13 olieverbruik 10.000km 2liter (renault motor)
    ford focus 1 2.0zetec verbruik 1op10.5 olieverbruik 10.000km 0.25l
    ford focus 2 2.0duratec verbruik 1op12 olieverbruik 10.000km 0.1l

    wat ik weet is dat ford geen olieverbruikende motoren maakt maar die wel elk jaar verse olie vragen
    peugeot,citroen en renault ben ik bekend van dat deze olie lusten
    psa(peugeot/citroen)en bmw hebben samen de ep6dt 1.6turbo benzine (gelijk aan 1.6ecoboost) verbruik van de turboloze licht het hoogst verscheeld per klant maar is 0.5-2liter per 15.000km
    turbo uitvoering zit eerder een liter lager

    ecoboost is voor mij een verrassing maar ford kennende denk ik dat dit niet heel verkeerd kan zijn
     

  7. Dan hoef ik van jouw geen auto te kopen. :schater:

    Gewoon normaal mee rijden en koude motor ontzien tot hij warm is.

    Gr Fred
     
  8. Je kan veel over die auto's zeggen, maar ze rijden goed en hebben motorisch geen problemen.
    Plus dat ze aardig zuinig waren (lees C-max 7l/100km) en Fiesta ook zo ongeveer.
    Beide een 1.6ti-vct benzine. Fiesta wordt wel iets pittiger gereden vandaar z'n hogere verbruik. M'n vriendin krijgt em rond de 6l/100km.

    Heb ook wel eens een stukje gelezen over het inrijden van een motor. Daar werd in gesteld warm laten draaien stationair. Dan in tussenstappen naar volgas/max toerental.
    Dus begin met 1/4 gas en 1/4 toeren en bouw het op. Dat om olieverbruik te voorkomen.
    Goed dat heb ik niet gedaan, de c-max was een foutje met terugschakelen. De fiesta is wel warm gereden maar heeft daarna wel op z'n donder gehad. Binnen 5000km had ik z'n top wel getest.

    Ja wat is slecht... ze verbruiken geen olie en zijn zuinig... Dus wat is slecht.

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    Dat doe ik dus wel aardig... Rij rustiger naar mate de auto meer km heeft gedraaid. Bij veel mensen is er ook een verschil in verbruik na 10.000km tov nieuw. Dat verschil ken ik niet, ook geen verschil in vermogen te bespeuren.
     
  9. Hoi,

    Bij de garage zeggen ze altijd dat nieuwe auto's niet meer ingereden hoeven te worden. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere en probeer de eerste 1500 km niet boven de 3000 a 3500 toeren uit te komen. Ik probeer wel afwisselend te rijden. Tot nu toe heeft me dat altijd soepel lopende auto's opgeleverd waarbij het olieverbruik tot een minimum beperkt is gebleven. En inderdaad, natuurljk wel netjes warm rijden :)
     
  10. vergeet bij inrijden ook niet de remmen;)

    die moet je ook inremmen, anders kunnen ze kromtrekken;)
     
  11. Kromtrekken kan bij Ford ook gebeuren als ze goed ingeremd zijn, dus dat maakt niet zoveel uit LOL
     
  12. Starten, paar minuten warm rijden en dan: rammen met die bak! :mrgreen:

    Dit: http://wiki.answers.com/Q/How_should_you_'break-in'_a_new_car

    Vat t redelijk samen, als je t mij vraagt.

    Inremmen ook wel belangrijk, maar het zogenaamde kromtrekken heeft in heel veel gevallen meer te maken met excentriciteit van de schijf t.o.v. de naaf en daardoor na een tijdje optredende variaties in schijfdikte, die trillingen in de je stuur geven. Mijne trillen ook redelijk de laatste tijd, maar schijven zijn niet krom. Er zit wel dikte variatie in. Remedie is overigens hetzelfde: vervangen voor nieuwe, of evt. afdraaien op de auto.
     
  13. Heren Focus-liefhebbers,

    Dank voor jullie response in de korte tijd, dat dit bericht pas uit staat.
    Sommige zijn echt waardevol.

    :thumbs::lol::cheer:
     
  14. Hoi Willem,

    allereerst nog welkom op het forum.
    Heb je de auto reeds in bezit? (leuk voor een eigen topic bij mijn focus ;) )

    Tja qua inrijden, ik denk dat als je het de eerste 1000km een beetje rustig aan doet, niet in de extreem hoge toeren en goed warmrijden, je de minste "schade" aanricht.
    De verhalen dat je een auto niet hoeft in te rijden, tja daar heb ik persoonlijk mijn vraagtekens bij. De boel moet toch een beetje netjes op elkaar inslijten lijkt me.

    Al is het alleen voor je gevoel, zou ik het al wat rustiger aan doen.

    Daarna natuurlijk altijd lekker warmdraaien, en bij het stoppen de turbo even uit laten draaien alvorens de motor uit te zetten.
     
  15. In rijden tja dat is echt iets wat je lang geleden deed bij aanschaf van een nieuwe auto. De vraag van de dealer was dan ook of je na 1500 of 2000 kilometer je weer wilde melden zodat ze de boel nog eens konden nalopen en waar nodig aantrekken, geloof me die tijd is geweest ;)

    Ik ben in een redelijk bevoorrechte positie denk ik omdat ik kan zeggen dat ik al lang geleden, 25 jaar om precies te zijn, mezelf voor het eerst een nieuwe auto kon permitteren, een Toyota Hilux. Destijds was het advies van de dealer om na 1500 km terug te komen. Bij alle andere nieuwe auto's die daarna hun weg hebben weten te vinden via mijn spaarrekening, heb ik altijd te horen gekregen "rustig warm rijden en daarna gaaaaaaaan" :mrgreen:

    Ook de huidige :focus3: is niet anders behandeld, moet immers geen luie bak worden natuurlijk ;). Warm rijden en gas en wat die remmen betreft dat komt in ons kleine landje wel goed, wie hard rijdt zal vaak moeten remmen :schater:
     

Deel Deze Pagina