1.6 TDCi 110pk Niet normaal denk ik toch?

Discussie in 'Performance' gestart door Gerwin, 8 nov 2011.

  1. Bij mij is die zo goed als dicht, mijn verbruik is er juist op voorruit gegaan. Misschien duidt dit erop dat mijn egr slechter aan het worden was, maar ik denk dat een toename in het verbruik erg mee zal vallen. Ik rijd nog steeds rond de 1 op 20, het gaat hier om een verbruik van 1 op 11! Dat kan een dicht egr niet veroorzaken lijkt mij.

    Wordt het mengsel bij moderne diesels met al die sensors niet gewoon gemeten (verhouding lucht/brandstof?).
     
  2. nee dan valt die optie inderdaad af
    misschien kapote egr maar na storing uit gelezen te hebben weet je meer

    dat hij gechipt is zou kunnen maar dan zo extreem verbruik is gek te noemen
     
  3. Trucker0werner: Als de verstuivers zouden lekken moet je toch ook een diesel lucht ruiken ofniet? Die ruiken we tenminste niet. Maar ben benieuwd ga straks naar de ABI toe dan leest mn maat hem uit en krijg in een printje mee kunnen we kijekn wat er aan de ahnd is. Hoop het snel opgelost te hebben kocht een diesel voor de kilometers die ik rij, nou daar heb ik op dit moment ook weinig aan haha.
     
  4. Nou ben geweest en er zat 1 storing in, maar betwijfel of dat de oorzaak kan zijn.
    De hij gaf de storing gaspedaal positionerings stand onlogisch aan.

    De storing is gewist en na een korte testrit gaf hij de storing niet nog eens aan. Hij rijd nu wel ietsje zuiniger was het eerst 7,9/100 nu is het 7,8/100 dus het probleem is nog niet opgelost.

    Ik weet in ieder geval nu wel dat het niet in het motor management zit.
    Verder zoeken dus maar :(
     
  5. #25 trucker0werner, 11 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2011
    als eerst inwendige verstuiverlekkage is ook mogelijk echter dan gaat het de tank in
    dus dan zou het niet zo zijn
    maar je weet nooit af en toe

    heb je al gecontroleerd of niet een wiel aanloopt
    verder heb je ook gecontroleerd of je inlaatsysteem geen problemen hebben/geven

    verder
    http://www.vroom.be/nl/autotest/996,peugeot-5008-1-6-hdi.html
    6.8/100km is niet verkeerd
    dus we moeten een liter zien te vinden op 100km
    maar dan hebben we dus over een grote wagen en niet op 100% (levensgevaarlijk langzaam doen) rustig rijden

    5/100km is wel iets wat je eigenlijk zou verwachten
    in jouw geval met normale rijstijl zou je rond de 6/100 zitten
     
  6. Werner er loopt geen wiel aan.
    Er zijn nu 2 dingen die ik al uit kan sluiten, namelijk mijn luchtfilter en het motormanagement systeem. Hier jan het niet aan liggen.

    Wat ik nog wel eens kan doen is mijn brandstof filter loshalen. Kan die open ofzo dat ik binnen kan kijken hoe dat er uit ziet?

    Verder als er een verstuiver lek is moet ik dan ook niet een diesel lucht ruiken?
     
  7. Meestal als je een lekkende verstuiver hebt ruik je geen diesellucht (tenzij de verstuiver naar buiten lekt). De verstuiver lekt dan brandstof in de verbrandingsruimte wat weer meeverbrand wordt. Doordat de verstuiver op die manier teveel brandstof inspuit loopt de motor te rijk en verbruikt meer brandstof dan normaal.

    Er is eigenlijk maar 1 manier om te controleren of de verstuivers nog goed zijn en dat is alle verstuivers laten controleren door een bedrijf dat verstuivers/injectoren reviseerd.
     
  8. Toch blijf ik erbij, als een verstuiverlek dit branstofverbuik bewerktstelligt dan is die goed lek. Dan moet je een flink rokende auto hebben die slecht stationair draait.

    Om dit te testen moet de hoeveelheiddiesel worden getest uit de retourleidingen dacht ik. Ik zou daar niet zelf aan beginnen, is werk voor de dealer of een monteur die met common rail diesels werk.
     
  9. Ik ga dinsdag denk ik hier in de buurt in Veenendaal naar zo'n bedrijf gespecialiseerd in dieselmotoren en reviseren/schoonmaken van verstuivers. Eens bij hun horen of zij iets weten.
     
  10. Is de oorzaak gevonden? Oplossingen kunnen altijd nuttig zijn voor andere mensen en kosten besparen.
     
  11. ehmm nee
    hebben 4 verstuivers keer laten testen
    conclusie was alle 4 goed waren (4x 70euro)
    erin en motor liep niet
    toen 4 nieuwe verstuivers erin (4x 300euro)
    en liep als een zonnetje
    er zitten nog miniscule gaatjes in die geeft een verneveling beeld
    als alle vier hetzelfde zijn dan zeggen ze dat het goed is
    terwijl ze naar een nieuwe moeten kijken

    wat je wel kunt doen is retourmeten
    door op elk retour slangetje naar potje te zetten dan laten lopen
    alle potjes moeten gelijkmatig gevuld worden dan is het ok
    dan heb je dezelfde test dan als je ze weg brengt enige is verneveling beeld zie je niet

    lekkende verstuiver is bij een 1.6tdci altijd naar buiten
    dit omdat bekend probleem is dat bij elk keer kan komen
    tenzij je om de 20.000km de inbus busjes aandraait

    als je in de auto zit rijk je al of je een verstuiverlekkage hebt

    in de motor doet de verstuiver druppelen of slecht vernevelen
    in eerste geval zal dit ook te zien zijn met retour te meten
    als er boven teveel uitkomt dan komt dit onder ook
    als boven wegloopt gaat de verstuivernaald omhoog dus opent de gaten onder
     
  12. Heeft het iets opgeleverd?
     
  13. Inmiddels zo'n 2 maanden verder en nog niet veel veranderd. Vanwege diverse zaken ook niet echt aan toe gekomen. Echter ben ik nu via internet op het volgende uit gekomen. Zou het kunnen zijn dat mijn brandstof retour leiding lek is? En van waar tot waar loopt deze?
     

Deel Deze Pagina