1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Te lage topsnelheid

Discussie in 'Performance' gestart door ronald_edwin, 1 okt 2011.

  1. Hallo,

    Zojuist even het gaspedaal van de focus volledig ingetrapt. Ik had kilometers lang de weg voor mezelf dus kon mooi de top even testen. Ik had al een tijdke het vermoeden dat ik de 180 op de teller niet zou halen....

    Dit was ook niet het geval, de teller kwam niet verder dan 170.... Dit lijkt me veel te laag. De fabrieksopgave geeft een topsnelheid van 185 uit mn hoofd. Op de teller zal dit bijna 200 zijn.

    In mei is de distributieriem vervangen. Ik heb daarvoor nooit de topsnelheid getest, maar de 170 was toen een stuk makkelijker te halen met gas over.

    Iemand een idee waarom mijn Fordje niet harder wil?
     
  2. Topsnelheid haalt die in de 4e versnelling.
     
  3. Kan allerlei oorzaken hebben, ik lees dat de distr.riem is vervangen, is dit door
    een garage met speciaal gereedschap hiervoor? want hij kan er maar zo een
    paar graden naast staan, maar dan zou hij wel onregelmatig stationair draaien
    en onrustig rijden.
    Kan ook gewoon een gevalletje vervuiling zijn, dan zou je het kunnen proberen
    met een reinigingsmiddel in de brandstof, in principe doe ik dit standaard elk
    half jaar met een professionele middel...en dan op een halve tank;)

    Maar iig haalde onze 1.6i wagon Fo I Fa II op de teller iig de 190 km/h...top
    is onbekend...onze Fiesta 1.6i haalt ook op het gemakje de 170 km/h
     
  4. Het lijkt me idd erg moeilijk zo aan te geven waar het probleem schuilt, het kan ook een electronisch probleem zijn heb ik ook met een ST gehad ging niet harder dan 80 km/u terwijl de top normaal boven de 250 lag.

    Zijn er andere banden/velgen in het spel. Met andere bedoel ik anders dan Ford de auto mee afgeleverd heeft?

    Tevens denk ik dat een vermoedelijke teller afwijking van 15 km/u wel erg veel is. Mijn Rally Edition had een teller afwijking van ongeveer 6 km/u, de ST week 4 tot 5 km/u af en mijn huidige :focus3: kan het af met een afwijking van 3 km/u, ook bij snelheden van ruim boven de 200 km/u (teller vs GPS).

    @Dennis: werkt dat spul echt??



    O ja pas je wel op met testen :flits: gevolgd door een rekening CJIB op de deurmat, kan het gevolg zijn :mrgreen:
     

  5. Hier sluit ik me bij aan. Mijn 1600 loopt in zijn 4 harder als in 5. In zijn 5 lukt het alleen als ik geen wind tegen heb, en op de winterbanden omdat die smaller zijn.
    Winterbanden zijn 185/65/14 en de zomerbanden 215/40/17.
    Verschil is goed te voelen.
    Op de tomtom met zomerbanden net 195, terwijl hij met winterbanden daar voorbij ging.

    Ps hij loopt na een lange vakantierit harder als normaal omdat de motor lekker schoon is van binnen.

    Gr fred
     
  6. De riem is vervangen door een ford dealer. Eind oktober moet hij voor de APK. Ik kan altijd even vragen of ze wikken checken of de riem er goed op zit. Kunnen ze dit makkelijk zien?

    Ik zal ook even wat reinigingsmiddel kopen.

    @Dennis. Welk merk adviseer je mij?

    En er zijn inderdaad andere velgen in het spel. Ik zal binnenkort de winterbanden wel even proberen. Deze zitten om de originele velgen.
     
  7. Weet niet wat jullie doen hoor maar in de 5 loopt de mijne toch echt het hardst ^^

    Top gemeten in DE, geen heuvel af, geen wind mee,
    5de versnelling, 4500rpm (dacht ik?:P) ong 195Km/h op teller en op GPS
    ik rij rond met 15" velgen met 195/60-15
     
  8. Wat de versnelling betreft kan ik me er wel iets bij voorstellen maar moet ik toch met de mening van Bart meegaan. Als ik de top wil halen zal ik toch echt 5 en zelfs 6 moeten aanspreken. 5 bij de Rally Edition en 6 bij de ST en de Ecoboost maar ik neem aan, mijn technische kennis is verre van compleet, dat de overbrengingsverhoudingen van de genoemde auto's anders zijn dan die van de 1.6 MK1 en/of MK2.

    Een top van 195 voor een ongeblazen 1600 motor vind ik echt niet verkeerd of heb ik het mis? Met mijn huidige :focus3:, ook een 1600 maar dan met turbo, heb ik het record tot nu toe op 225 (GPS) staan maar dit komt eigenlijk neer op appelen met peren vergelijken.
    18" 235/40
     
  9. Tsjaa, qua merk reinigingsmiddel.....er zijn er zo belachelijk veel in de handel,
    ik zou persoonlijk naar een garage gaan en vragen om wat hun verkopen.
    Forté is een goede, en tegenwoordig heb je van Wynn's ook een pro-versie,
    en geadviseerd word om het op maximaal een halve tank te doen, minder mag
    wel, meer ook, maar dan is het effect gewoon merkbaar minder.
    Heb ooit met Forté echt het verschil ter plekke gezien, ik had een Renault 5 GTX
    deze stond elke keer rustig 2 minuten na te dieselen, dit omdat er te veel
    koolaanslag op de kleppen zat en dan ging gloeien, bij gebrek aan een afsluitklep
    kon hij gewoon brandstof aan blijven zuigen.
    Terwijl hij liep, hebben we het bij volgas zo de carburateur in gegoten...wel gedoseerd
    Daarna nog eens 2 flesjes in de tank en in zijn 4e versnelling 130 km/h op de
    snelweg een km of 50 gereden.....en weg was het nadieselen, en dat binnen
    1 uur...dus ja, het werkt wel degenlijk:thumbs:
     
  10. #10 trucker0werner, 1 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2011
    http://www.autocentrumduivendrecht.nl/?menu=article&articleID=16865975&category=1077432
    kun je proberen
    daarnaast verkopen ze ook meer van forte
    eventueel ook voor in de tank is geen gek idee

    het is duur spul en 1 flesje moet op beste is dan nog een keer
    maar met 1 kun je het proberen
    bij warme motor dit bij lopende motor inspuiten
    zie http://www.forte-nwe.com/SE/Forte+products/Fuel+System/Air+Intake+Cleaner/Directions+for+use.html

    alles brand dan echt schoon en rook uit de uitlaat van vuil
    we hebben al een keer gehad dat katalisator rood begon te gloeien van de hitte, deze heeft het toen wel overleeft en geen probleem gehad verder

    verder met een 1.6 is 170 niet verkeerd
    op klok is maximaal 195haalbaar
    het laatste beetje licht aan veel aspecten, luchtvochtigheid, temperatuur, banden, brandstof, staat van onderhoud, gewicht, wind, remmen die iets aan lopen, etc
    om een paar op te noemen elk 0.5km/h verschil en totaal kan het oplopen
     
  11. Bedankt voor de reacties allemaal. Heb geprobeerd vandaag een flesje Forte te bemachtigen maar helaas. Ford dealer had het niet op voorraad. Ze wouden het wel voor me bestellen, maar ik dacht ik kijk eerst even bij andere garages. Lokale Vakgarage had het ook niet op voorraad.....

    Toen maar naar de VW dealer. Die hadden het wel op voorraad:cheer:

    Maar.... Het magazijn was dicht en het personeel wat er nog wel was had geen toegang tot het magazijn:schater:

    Maandag maar even weer proberen. Wordt vervolgd....
     
  12. Het beste werkt het zodra je het op een halve tank erin gooit, en dan wel
    lange afstanden te gaan hebt, dus dat de auto op goede bedrijfstemperatuur
    is, en het is maar zo mogenlijk dat na een tijdje hij meer begint te tikken, dan
    is de koolaanslag van je kleppen af en ontstaat er meer speling;)
     
  13. ik heb net jullie verhalen gelezen maar ik heb een vraag aan Ronald!
    toen je de top snelheid ging rijden had je ook veel wind!
    laat ik het zo zeggen ik heb met mijn auto 1600 16V de top van 195 gehaalt kon nog wel iets harder maar moest remmen!
    maar als ik naar mijn vriendin ga die woont in de achterhoek dan kom ik echter ook niet veel harde dan 180 en dat komt mede door de wind echt!
    dus meschien is dat het probleem!
    je kunt idd zo'n reinigings middel proberen maar weet niet of dat echt het probleem zou zijn hoeveel heeft je auto gelopen en wat voor bouwjaar is je auto!
    we moeten ook niet vergeten dat de eerste type's ook 12 jaar oud zijn en dat door ouderdom ook alles anders reageerd kwa prestatie's dan een auto die een jaar oud is ;P
    maargoed

    gr Robert
     
  14. Robert, er stond geen wind. Ook toen de weg naar beneden liep wou hij niet harder.
    De auto heeft trouwens nog 111.000 gedraaid.

    en je bent wel fan van uitroeptekens of niet?:schater:
     
  15. ik vermoed dat de distributie niet goed "op tijd" is gezet;)

    al gecontroleerd met een strobolamp die je ook gebruikt om de ontsteking mee af te stellen? (sorry, maar ik weet niet hoe ze zo een lamp noemen:schater: )
     


  16. hmmm dat is wel echt heel raar dan en zeker als de weg naar beneden loopt dan moet je zonder gas geven moet je al harder gaan!
    maar om eerlijk te zijn zou ik het dan ook echt niet weten.
    maar de auto rijd voor de rest wel goed houd niet in ofzo iets

    als je er achter bent gekomen dan ben ik heeel erg benieuwt wat het dan is, en wat zeggen ze bij de garage

    haha jaa soms ben ik daar wel fan van :cheer:
     
  17. Je zegt in een eerdere post je niet meer de orginele velgen/banden op de auto hebt. Dan begint me iets te dagen.....
    Geef even de bandenmaat op die er nu op zit en die er orgineel op zit : Ga ik even voor je rekenen of dit invloed kan hebben.

    Zou helemaal top zijn als je ook overbrenging van 4de en 5de versnelling kent evenals eindoverbrenging van het differentieel. : Indien ja even opgeven. (heb ik nodig om de theoretische topsnelheid in 4de en 5de versnelling te berekenen)
     
  18. Mijne haalt met gemak de 170 iets meer moeite naar 185 en met een beetje doorzetten heb ik hem op 195 gehad... Het is gewoon mogelijk! Ook met brede banden. Mijn staat ook nog op 18" velgen met 215 brede banden.
     
  19. Heren,

    Bedankt voor jullie input!

    Onderstaand de antwoorden op jullie vragen.

    @ Edward

    Originele bandenmaat: 195/55 R15
    Huidig: 205/40 R17

    De overbrengingen evenals de eindoverbrenging ken ik niet. Ik kan dit wel oven proberen op google te zoeken. Maar misschien iemand hier die het weet?

    @Michael, ik heb geen flauw idee wat je bedoeld met strobolamp, laat staan het afstellen vd ontsteking en hoe dat zou moeten:oops: Ik ben niet zo technisch aangelegd;) Ik leer gelukkig steeds meer door dit forum en een handige zwager.

    Kan een monteur trouwens makkelijk zien als de riem niet goed 'op tijd' is gezet? Of is dit weer een aardige klus? Als dit niet het probleem is moet ik uiteraard wel voor de kosten opdraaien.

    @Robert, de auto rijdt verder prima. Heb niet echt het idee dat ik vermogen te kort kom. Ik zal kijken of ik de acceleratie van 0-100 kan timen. Uiteraard op een veilige dan wel afgelegen locatie. Wie weet is de focus hierop ook niet zo rap als het zou moeten.
     
  20. mijn vorige focus liep 204 met orginele wielen(op de teller dan hea)... zit nog al wel verschil in de 1600jes ziek al wel...

    maar wel raar idd dan hij niet harder dan 170 wil.
     

Deel Deze Pagina