1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougie kleur niet goed

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 20 sep 2011.

  1. Uit mij brommer tijd weet ik dat de bougie kleur koffie bruin gewenst is, vandaag wou ik even mijn bougies controleren en het viel mij op dat ze bij mij veel te licht gekleurd zijn.
    cilinder 1&2 zijn rood achtig en 3&4 wat donkerder.
    ik heb ook welles het probleem dat tijdens vollgas acceleratie de motor inhoudt en heel licht stottert, zou het hiermee t maken hebben?
    zou een defecte bobine hier toe kunnen leiden?


    Bougie 1 en 2
    [​IMG]


    Bougie 3 en 4


    [​IMG]
     
  2. ik zou zeggen vervangen. Blijft de auto nog schokken dan ff de luchtflter vervangen. Hiermee was het bij mij namelijk ook verholpen. En dit is goedkoper dan een bobine.
     
  3. Bougies had ik al vervangen 3000Km geleden, heb open lucht filter en bougie kabels had ik ook al vervangen (even die van me pa zijn focus overgezet)
    Maar enige idee waroom de bougies zo licht gekleurd zijn?
     
  4. #4 DexterXL, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2011
    :schater:
    Dit zelfde grapje mailde ik naar mijn broer toe (brommer specialist)
    ik snapte niet waarom mijn bougie van de quad (200cc viertakt) niet koffiebruin
    werd...
    Het is dat hij via de mail mij niet een klap voor de kop kon geven.....maar
    achteraf had ik gewoon het antwoord moeten weten...komt ie!!!

    Een brommer is een 2-takt met mengsmering, olie verbrand mee en slaat bruin
    neer op de bougie,
    een 4-takt gebruikt de motorolie als smering van de zuiger, vandaar het
    gebruik van een olieschraapveer, dus geen mengolie bij je benzine in, dus
    alleen de verbranding van benzine....vandaar dat hij lichter is en hoort!!

    [​IMG]

    Maar heb je wel de juiste bougies erin?
    ik zie dat het de Bosch 4-punts zijn, maar weet niet of dat wel zo slim is
    in een 1.6i, lijkt mij namenlijk dat je bougies nu te donker zijn, dus een
    te rijke of onvolledige verbranding.....
     
  5. Hahahah, had het kunnen weten :weird:
    Bedankt voor je uitleg
     
  6. Je hebt inderdaad de verkeerde Bougie's. Even naar de dealer lopen, en 4 nieuwe kopen! Orgineel Motorcraft kosten ongever 20 euro per 4, dat is wat de Zetec wil :schater:
     
  7. ...of echte bougies erin: NGK ptr5-a13...ik heb gehoord dat er bij motocraft
    een slechte lichting bougies in omloop zijn...word dus door de dealer NGK
    momenteel geadviseerd (wel de plaatselijke dealer) dit omdat ze te snel defect
    raken
     
  8. #8 soheilmd, 20 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2011
    mmmh toch jammer, had ze via een online onderdelen site gekocht, en mijn kenteken ingevoerd en kreeg deze ook als passend..

    Zouden ook deze bougies de reden zijn voor het inhouden en soms stotteren?
    of toch maar een nieuwe bobine bestellen?
     
  9. Ik zou eerst andere bougies proberen, dan nog niet over...tsjaa, dan idd
    eens de bobines doen, maar kan ook nog de kabels zijn of andere ongein,
    word dus systematisch wegstrepen.....
     
  10. Je hebt idd inferieure bougies gekocht.

    Wat betreft motorcraft bougies: dat was tot voor kort de beste keus.
    Maar helaas zijn er slechte lichtingen die binnen 10.000km doorslaan.

    Probeer eens de iets duurdere NGK Platina bougies, deze hebben doorgaans een goede levensduur en werken goed in een Zetec.
     
  11. De laatste set die ik bij de dealer haalde stond geen Motorcraft meer op maar FoMoCo, is nog niet doorgeslagen :mrgreen:
     
  12. Ik heb al meerdere setjes "FoMoCo" bougies gezien die vroegtijdig doorgeslagen zijn.
    Maar ik ben blij voor je dat het bij jou nog niet het geval is ;)
     

Deel Deze Pagina