Goedemorgen, Sinds een week of 3 heb ik regelmatig last van trillingen in het stuur vanaf 90 t/m 130 km/h. Soms gebeurt het wel en soms niet. Nu ben ik vorige week naar de bandenboer gewees om de voorwielen te balanceren. Daar zat aan beide zijden 15 gr. in en verder kreeg ik de aanbeveling mee om ook eens te testen zonder wieldoppen. Verder heeft de monteur de voorwielophanging nog even gecontroleerd maar kon geen problemen/spelingen ontdekken. Nu was er wel iets verbetering, maar met en zonder wieldoppen maakte geen verschil. Ik heb dit weekend zelf maar eens de voor- en achterbanden omgewisseld, loste het probleem ook niet op. Het rare voor mij is dat ik bijv. vanmorgen op de A1 en A35 reed en ik een periode trilling heb die daarna weer verdwijnt en ook wat later weer terugkomt. Daarbij wissel ik niet van rijbaan. Gegevens auto voor de volledigheid: Ford focus 1.6 TDCI 90pk wagon 2005, km stand 184000 Bandenmaat 195/65 R15 Huidige voorbanden (zaten altijd achter) Bridgestone Turanza ER300, 3,5 mm profiel Huidige achterbanden (gebalanceerd vorige week, zaten voor) Uniroyal Rainexpert, 5-6 mm profiel. Toen ik eind vorig jaar de Uniroyals heb laten steken is de auto overigens ook nog uitgelijnd. Nu kan ik wel naar de bandenboer teruggaan en ook de Bridgestones laten balanceren, maar mijn gevoel zegt dat dat wellicht niet de oplossing gaat zijn..... Iemand een idee/advies waar ik het moet zoeken? Alvast bedankt!
Ik heb vorig jaar gehad dat mijn auto begon te trillen toen de uitlijning niet goed was. Nou gebeurd dit heel weinig is me verteld. Andere zou nog kunnen zijn dat er hoogteslag in je banden zit. Of erger in je velg. Ik heb tot vandaag ook trilling in mijn auto gehad en dat is nu over nu ik alle banden opnieuw heb laten balanceren.
Zaterdagochtend en ik bij mijn eigen bandenboer in het dorp geweest waar ik altijd kom. Eerst zijn de Bridgestones (nu voorbanden) gebalanceerd en teruggeplaatst. Hij merkte nog wel op dat de buitenkant van de banden wat ongelijkmatig gesleten was, maar dat stamt nog van de periode vóór het opnieuw uitlijnen van de auto in januari 2011. Vervolgens heb ik nog even proefgereden. Ik merkte zeker verbetering maar het probleem was zeker nog niet weg. Toch nog maar even teruggegaan om ook de balancering van de (reeds gebalanceerde) Uniroyal (achter-)banden te checken. En wat schetst je verbazing, er zit meer onbalans in dan dat er bij de bandenboer in Hengelo uit is gehaald.......... Daar gaan we dus ook maar niet meer naartoe. De daaropvolgende proefrit bleef uit tot het moment dat ik vanmorgen naar het werk ging omdat ik niet eerder tijd had. Conclusie: probleem is grotendeels opgelost hoewel er nog een zeer lichte trilling aanwezig blijft. Al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat op het moment. Weet iemand of het mogelijk is dat het resterende kleine beetje trilling te maken heeft met het afwijkende slijtagepatroon op de voorbanden?
ook ik heb het probleem auto is kompleet op nieuwe banden gezet uitgebalanceerd en uitgelijnd onder de auto maar probleem is zeker niet weg. volgende week wordt er gekeken naar de aandrijassen daar zit volgens de dealer vaak een onbalans in.
Ik zou toch zeggen inderdaad dat het uitlijnen het probleem weleens zou kunnen zijn. stel dat je er andere velgen/banden op hebt zitten dan de vorige keer dan moet je opnieuw uitlijnen. Heb je de juiste velgmaat? niet toevallig pasringen nodig om de velgen te centreren? Het verschil van 5mm kan al voor grote problemen zorgen. Is dit toevallig vergeten te controleren door de bandenboer (wat natuurlijk niet vergeten mag worden door een bandenspecalist maar het gebeurt in de praktijk) grtz ...Marco...
Ik ben gistermorgen maar even bij de lokale garage (VW specialist) langsgegaan om de voorwielophanging na te lopen na die 2 balanceersessies bij bandenboeren. Hij kon niets vinden maar hij ging toch maar even de balancering van de voorbanden checken (de Bridgestones). Uitkomst, beide banden duidelijk nog aanwezige rest-onbalans en ook een duidelijk zichtbare hoogteslag....... Dat hadden die 2 andere bandenboeren ook wel kunnen vinden lijkt me, maar goed. Na balanceren even kort proefgereden op de A37 (130) en nu lijkt de trilling weg te zijn. Deze week de situatie maar even aankijken. Advies van de garage was kijken hoe het uitpakt en anders eerst nieuwe voorbanden steken aangezien de Bridgestones ook al vrij ver heen zijn. Als dat allemaal niet werkt zou het advies aandrijfassen inspecteren zijn. Gelukkig lijkt het er nu op dat dat niet nodig gaat zijn. Wel vreemd hoor, 2 bandenspecialisten die blijkbaar niet kunnen balanceren of hoogteslag kunnen constateren.....
als je nieuwe banden pakt adviezeer ik michelin op te leggen hierop hoef je het minste gewicht erop te doen moet je er veel op doen dan weet je het al tevens laatste keer alleen gekeken op hoogteslag of ook op kromme velg tijdens het balanceren kun je zeer makkelijk beide zien als je velg ook op en neer gaat dan heb je aan nieuwe banden niet veel dit heb ik zelf ook en zal dus nieuwe velgen moeten aanschaffen verder aandrijfas zou het zeker niet zijn dit omdat deze altijd gebalanceerd al zijn af fabriek en deze op spelling en etc kunnen te controleren verder heb ik ook de zelfde ervaring ban banden boeren lease rijders moeten daar de banden laten vv en komen bij ons dat het stuur trilt wij balanceren ze 1 keer en is goed dit terwijl ze daar al een keer hebben gebalanceerd
Ohw deze is leuk! Ik heb de hele voor en achter kant laten checken door zowel een andere als euromaster in Amsterdam. Op precisie (waar je extra voor betaald) laten uitlijnen. Bleek achteraf een kromme velg te zijn. Beide voor, mogelijk door een kuil oid. Velgen laten africhten bij de velgenexpert in Amsterdam en voila! Trillingen weg, auto spoort als af fabriek. Irritatie minder!
Nog even een ander tipje. Kijk ook even of je remmen vrij komen. Ik heb gehad dat 1 rem soms heel licht bleef aanlopen met als gevolg dat de auto soms ook trilde. Remschijf zal dan iets kromtrekken waardoor je trilling hebt.