Opgelicht? Kleur olie op peilstok na een beurt

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by manuel, Jun 23, 2011.

  1. Hallo allen,

    Gisteren mijn focus netjes voor een beurt (140.000 km beurt) laten gaan bij de dealer (ik zeg nog even niet welke).
    Kijk ik gisteravond op mijn peilstok, zie ik gewoon nog dezelfde zwarte drab eraan hangen als na 20.000 km rijden. Is dit normaal? Ik ben toch echt gewend dat er een mooi goudkleurig/doorzichtig laagje op te zien is i.p.v. gitzwart. Nou ben ik uit het verleden natuurlijk benzineauto's gewend, en nu rijd ik diesel, maar lijkt me ook dat bij een dieselauto dit niet zwart hoort te zijn :shock:.

    Ik begin nu te vermoeden dat ik een pittige factuur voor niets heb betaald.

    Wie kan vertellen of ik ben opgelicht?
     
  2. Bij een diesel is de olie direct weer zwart, er blijft altijd wat achter in het blok.
    Het roet in de olie maakt het zwart.
     
  3. Nou.... als maar een paar km hebt gereden dan moet je het verschil echt wel kunnen zien.
     
  4. ja das wel waar maar als je filter niet is gewisseld, dan is het snel weer zwart hoor.
     
  5. Bij mij is maandag de olie en het oliefilter vervangen. Vanmorgen heb ik m even gepeild en was er een prachtige goudkleurige/blanke olie te zien.
     
  6. Je kan vrij eenvoudig zien of de olie ververst is. Als je onder de auto naar de carterplug kijkt moet deze er schoner uit zien als het oliecarter. De carterplug moet immers er uit zijn geweest om de olie af te tappen. Als alles nog net zo zwart is kan je er wel vanuit gaan dat de olie niet is ververst.

    Bij een diesel wordt de olie wel vrij snel zwart maar mijns inziens moet er wel verschil te zien zijn voor en na dat de olie vervangen is.
     
  7. kan toeval wezen. zal denk ik niet zo snel gebeuren dat je bij een dealer word opgelicht.
     
  8. Om welk type motor gaat het hier? Dat is misschien wel belangrijk om te weten. De 1.6 TDCI heeft bijvoorbeeld een vrij klein oliecarter. Als er dan bij het aftappen van de olie nog wat oude olie achter blijft (dit heb je altijd) heb je natuurlijk al snel dat de olie weer zwart wordt.
     
  9. Bij mij (1.6 tdci), is de olie na 10 km rijden alweer pikzwart (na vervangen olie en filter).
     
  10. Nou bij de dealer hebben ze het gepresteerd om mij een rekening te geven waar ook een luchtfilter en remblokken op stonden terwijl ik een K&N 57i filterkit heb en de remblokken een week ervoor op had gezet.
     
  11. #11 manuel, Jun 24, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 24, 2011
    Voor de volledigheid, het betreft een focus 2.0 tdci uit juli 2006. En helaas kan ik de aftapplug niet zien omdat er een kunststof plaat onder de motor zit... Als het al meteen zwart hoort te zijn kan ik dat accepteren, ik ga juist naar de dealer zodat alles volgens voorschrift gebeurt en ik zo lang mogelijk met mijn focus door kan.
     
  12. durf niet te zeggen of je de 2.0l hdi hebt van peugeot
    neem aan van wel (136pk)

    maar we gooien op bedrijf 4.25 tot 5.25 (grote 3.0hdi zelfs 8 liter)
    olie in
    bij het peilen is het mooi een normale kleur
    echter start je hem dan zal hij direct bij de volgende keer dat je peilt zwart zijn.
    is het de eerste beurt dan valt het mee maar zelfs dan zit een tikje donkere kleur bij

    alleen benzine motor zal mooi helder zijn
    maar rij je daar 1000km mee dan heb je ook hier dat je niet weet of kunt zien of het nieuwe en oude olie is
     
  13. Bij mij waren ze het ook " vergeten" . Zag het aan de zwarte olie bij thuiskomst. Slapen doen we,s nachts...!
     
  14. :schater: Geloof je het zelf? Dan ben je al aardig op weg.
    Had afgelopen week ook rekening van de dealer, stonden ook weer dingen op die nooit gedaan kunnen zijn! :schater: Hoe maak je je als dealer belachelijk zeg maar! :P
     
  15. Bij twijfel, gewoon even op zoek naar je oliefilter, deze hoort schoon te zijn
    aan de buitenkant, is hij zo goor als het maar kan, dan is hij niet gedaan...
    simpeler kan je het niet uitzoeken;)
     
  16. Dat zal moeilijk gaan. want de 2.0 tdci heeft een inzet-filter..
     
  17. Moeilijk te zeggen, afhankelijk van de mate van verontreiniging in het blok kan de nieuwe olie wel vermengen met het vuil en donkerder worden. Daarbij kan het zijn dat de buis waar de peilstok in zit vol zit met zwarte meuk maar mijn ervaring is dat als er een hele nieuwe sloot vloeibaar goud in gaat, dat je dit wel degelijk kunt zien op de pijlstok.

    Maar ja, er zijn in de media voorbeelden te vinden van lui die alleen maar een beetje olie bijvullen ipv alles verversen. Onder het motto: Tot een volgende beurt houdt ie het toch wel uit. Dit is natuurlijk niet okee en als ze dan op de rekening x liter olie vermelden, dan riekt het naar iets anders...

    Ik wil 100% zeker weten dat er niet alleen nieuwe maar ook het merk en soort in zit dat ik wil. Want ivm tuning van mijn ST wil ik alleen maar het beste. Dus ik vervang filter en olie zelf. Met Castrol Edge Sport 0W40 fully synthetic natuurlijk.......
     

Share This Page