1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

"Nadieselen" 1.6TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcom1984, 22 jun 2011.

  1. #1 marcom1984, 22 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2011
    Wanneer ik mijn motor uitzet, blijft de motor nog even “nadieselen”. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn? Het gaat om een 1.6TDCI 109pk uit 2005 met 215.000km.
    Ik heb in middels. Het luchtfilter, brandstoffilter en olie vernieuwd. Hier voor en na injectie reiniger in de tank gedaan. EGR klep en luchtkanalen richting de motor gereinigd. De plastic box boven op de motor zat ongeveer 0.5 cm drab in en de 8 lucht inlaten hier onder rondom vol kool aanslag. Na het reinigen hiervan rijd de auto zuiniger en heb het gevoel dat ik meer vermogen heb. Maar het nadieselen is er nog steeds.
     
  2. Een diesel is een zelfontbrander, dus de brandstof heeft geen externe bron/ontsteking nog om de motor te laten draaien. Het lijkt er op dat er na het uitzetten van de motor nog brandstof wordt ingespoten. Dus misschien dat de brandstofpomp de 'boosdoener' is.
     
  3. brandstofpomp verwacht ik juist niet
    de verstuivers worden door motor ebe aangestuurd en ook de opbrengst en drukregelaar van de pomp
    contact af dus computer uit en dus geen diesel inspuiting

    bij peugeot is bekend dat nieuwere 1.6benzine nog even doorlopen maar 1.6 diesel niet

    moet eerst het geluid horen om te meer te kunnen zeggen
    gebeurt dit alleen warm of ook koud
    hoe is het 2-massa vliegwiel
    als deze kapot is dan merk je dit bij het afzetten
    niet dat dit als nadieselen wordt aangemerkt

    kettingspanner in kop niet hoorbaar bij stationaair toerental

    simpel gezegd als je een het geluid zou kunnen filmen en posten dan zou dit zeker helpen
     
  4. Hoe lang duurt het nadieselen? Na een slag of 5 stopt het wel neem ik aan?
     
  5. Ik heb het ook bij mijn 1.6 TDCI. volgens mij hoort het bij dit blok en heeft dit te maken hoe de dieseltoevoer gestopt word nadat het contact wordt afgezet. Dus maak je geen zorgen.
     
  6. Het “nadieselen” is er bij koude en warme motor (altijd dus). En duurt wel een aantal slagen, de auto schut ook wat heen en weer. Verder hoor ik geen rare geluiden of iets dergelijks. Morgen zal ik even een filmpje maken.
     
  7. Dat lijkt mij niet normaal, bij mij hoor je ongeveer 1 slag bij het afzetten van het contact maar niet meer. Plaats inderdaad is een filmpje op youtube oid.
    Dat schudden doet mijne altijd. Als je de motor 3 minuten stationair laat draaien voor het uitzetten schudt die niet, ten minste veel minder;).
     
  8. Ik heb het ook altijd, duurt circa 1 seconde na afzetten contact.
     
  9. VW Caddy 1.9 TDi doet dit ook voor een sec. of 2.....
     

Deel Deze Pagina