1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Lange rit voor de boeg... welke DS map is het verstandigst?

Discussie in 'Performance' gestart door Kludrex, 21 jun 2011.

  1. Over een week of twee ga ik weer met vakantie en dat wordt een rit van 1700 km voor een enkeltje. Sinds afgelopen vrijdag :rock: heb ik een DS handset met 9 tunes tot mijn beschikking (Perf, Perf+, Race, Race+, Dsci, Mod A, Mod B, Turbo A en Turbo B). De laatste 2 zitten er niet in want ben niet van plan een andere turbo te plaatsen. Mod A en Mod B zijn ook niet van toepassing, heb voorlopig alleen een Airtec Gen3 intercooler als mod.

    Ik heb tot nu toe met Perf, Perf+ en Race gereden, dus heb niet zoveel ervaring wat de tunes betreft. Heeft iemand een idee welke tune het best is om lange afstanden mee te rijden rekening houdend met het verbruik? Die Duitsers zoekrijden ok, maar het is niet de bedoeling om 8 keer te gaan tanken hè ;).

    Normaal gesproken rij ik richting vakantiebestemming met 160+ km/h.
     
  2. Ik zou voor Race gaan. Race+ was mij altijd een beetje té aan/uit. Als je op verbruik wilt letten: perf+
     
  3. Thanks ;) Ik heb Race maar even uitgeprobeerd omdat ik toch met de mindere tunes wilde beginnen. Wat een verschil is dat met de standaard map (ook Perf en Perf+)... zodra je gas geeft knalt de turbo in no time naar z'n max en verandert m'n ST in een blauwe Ferrari ;) Waanzinnig! Het is zo'n verschil dat ik het gevoel heb dat m'n auto echt op z'n donder krijgt...

    Ik ben nog even aan het uitproberen en heb helemaal geen kans gehad om het verbruik in de gaten te houden, vandaar deze vraag.
     
  4. mee eens!
     
  5. Waarmee?
     
  6. Race is ook wel eentje die heel snel druk opbouwt, maar houdt die wel wat beter vast dan race+. Die is echt van KNAL! Maar snel buiten adem. Heftigste map zonder Mods. Beetje vergelijkbaar met ModC.
    Reken maar dat bepaalde delen van je aandrijving het zwaar hebben. Gewoon goed warm rijden (dan heeft je blok in ieder geval niet veel te klagen) en een beetje met beleid op het gas. Ik doe ook nooit stoplichtsprintjes. Eerst rollen, dan pas gas. Moet je bij full boost (of full boost opbouwen) in 1 keer van het gas, trap dan ook meteen de koppeling in, dat scheelt klappen in de aandrijflijn als de turbo actuator in 1 keer dicht gegooid wordt.
    Pas op met vol gas bij lage toeren (<3000 ongeveer) in hogere versnellingen. Vindt je koppeling niet zo fijn.
     
  7. Het eerste wat je hierboven zegt, doe ik vrijwel nooit... maar zit wel enige logica in. Gelijk vanuit stilstand wegblazen doe ik ook bijna nooit, heb het gevoel dat die koppeling echt op z'n donder krijgt... als die eenmaal rolt, dan trap ik verder.

    Bij lage toeren vol gas zal ik in de gaten houden.

    Dankjewel voor je antwoorden ;) en ik zal de rest van de maps ook even uitproberen. Ik dacht overigens dat de Dsci map het heftigste was voor non-modified.
     
  8. Dsci is de sterkste (en wat mij betreft veruit de fijnste) map voor non-modified, niet de heftigste, als in minder aan/uit. Veel docieler dan race+ en daardoor minder spectaculair. Maar uiteindelijk wel fijner, en ook rapper omdat 'ie beter doortrekt.
     
  9. Als je echt op je verbruik wil letten Perf+ ook op snelle autobahnritten erg goed.
     
  10. Nou, ik ben weer twee weken terug en weer zo'n 4000 km verder ;). Heb, zoals mij geadviseerd werd ;), de Perf+ map gebruikt en ben zeer tevreden over de manier waarop de ST de snelheidslimietloze Duitse snelwegen bedwongen heeft :dance:. Gewoon waanzinnig hoe je, in z'n 6 blijvend, door de extra boost bij intrappen van het gaspedaal echt een soort kickdown-gevoel beleeft en iedereen gewoon helemaal zoek rijdt! Heb zelfs redelijk makkelijk een Porsche GT3 bij kunnen houden... Hij reed wel ietsje bij me weg bij optrekken nadat wat linksrijders weer naar hun plekkie teruggingen, maar echt weglopen deed ie niet :rock:. We hebben echt hele stukken achter elkaar over de 260 gereden (meter ging niet verder ;))...

    Nadeel is wel dat ik VEEL meer moest tanken dan in mijn ST170, zeker twee keer... Heb ik beide gevallen, heen en terug, de 1700 km in 13 uur gereden met een gemiddeld verbruik van 12l/100km. Mooie cijfers vind ik, behalve het verbruik dan ;). Auto rijdt sowieso heel fijn na veel snelweg km's en uiteraard de, in het buitenland verkrijgbare, 100-102 octaan benzine.

    Verder geen olieverbruik gemeten en het enige wat gebeurd is, is dat de provisorisch geplaatste verlengde claxonkabel, vanwege de geplaatste intercooler upgrade, losgetrild was voordat ik de terugweg begon. Op de terugweg dus, bij een benzinestation, een schroevendraaiersetje gekocht om er bij te kunnen en alles weer vastgezet.

    Al met al, vette trip en net als altijd: het moment dat je Nederland weer inrijdt is het weer "nap time" als je gvd weer 100/120 moet rijden :nocheer:.
     
  11. leuk om te lezen dat jij zo geniet van je :st: :dance:
     
  12. Jaaaa, Porsches chasen :-)
    Jij hebt optimaal van je ST genoten gezien het verbuik!
     
  13. Is het te merken ;) Is gewoon een heerlijke en eigenlijk unieke auto in z'n klasse om te rijden... vooral met DS :cheer:.

    Haha, het chasen ging redelijk goed... er langs is een heel ander verhaal ;). Zat wel een mooi geluidje in die GT3 :rock:.
    Verbruik is minder, maar dan heb je ook wat... je kan niet alles hebben toch?

    Ik las dat jij aan de 10,7l zat... netjes!
     
  14. Precies dat plezier heb ik ook in mijn:st:
    Tussensprintjes is ie erug rap.
    Sommige Porsches ben je wel de baas maar helaas geen GT3:cheer:.
     
  15. Ja, en dat verbruik met ModX! Ik rij denk ik nog als een bejaarde... :mrgreen: Hier in Ned zit ik ook ongeveer aan dat verbruik, rij alleen nog met ModX tegenwoordig.

    GT3 heeft een fantastisch geluid!
     
  16. Leuk verhaal om te lezen en ik herken mijzelf er wel in mbt tot je enthousiasme aangaande de ST. :-)
     
  17. Ik ben meer de Corvette-jager.
    En dan bij voorkeur de Z06-uitvoering. ;)
     
  18. Ik wist niet dat mijn verhaal zooo enthousiaST overkwam... Heb het gewoon geschreven in mijn na-het-avondeten-dipje met een buik vol wijn :thumbs:
     
  19. Als ik dit zo lees dan weet ik wat mijn volgende auto word... ;) Hulde!
     
  20. Hele fijne auto als standaard, maar in een eigen klasse met DreamScience (en eventueel ander spul ;))!
     

Deel Deze Pagina