1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Demontage roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rene Noyons, 6 jun 2011.

  1. Heeft iemand een How to wat betreft het demonteren van het roetfilter van mijn Focus II wagon 1.6 TdcI 109 pk uit feb 2007??

    Is volgens mij een niet al te zware klus maar zou mooi zijn als iemand mij kan vertellen wat ik wel en wat is zeker niet moet doen!!

    Kan hem op m'n werk schoon laten stomen.
    Dat scheelt weer een behoorlijke uitgave!!!
     
  2. -Beschermplaat bodem verwijderen
    -Uitlaat/flexpijp losmaken
    -Indien nodig hitteschild om turbo verwijderen
    -Roetfilter losmaken van katalysator, niet vegeten verschildrukmeting ook los te maken.

    Dit was iig de volgorde bij mijn 307 1.6HDI, zal niet veel verschillen bij de Focus. Stoomcleaner werkt perfect trouwens, zelf ook gedaan. Was op advies van een voorman monteur bij een Peugeot dealer in het oosten des lands die het bij zijn eigen 607 2.2 HDI had gedaan....
     
  3. Je kan de roetfilter uitstomen. Maar verwacht niet dezelfde levensduur als bij een nieuwe.
    Het is ook mogelijk om de filter te laten uitbakken waardoor de roetfilterdeeltjes worden verschroeid. Echter, hierbij is de levensduur niet ook niet zo lang als bij een nieuwe.
     
  4. bovenop en onderop de leiding eraf draaien (dit voor verschil druk te kunnen meten)
    hitteschild tegen de roetfilter los nemen
    onderste flexibele stuk losnemen
    onderop de roetfilter zit om de filter een klem deze losnemen
    met schroeven draaier voorzichtig alle lipjes iets verbuigen
    en met een stang tussen de hals en uitlaat zetten om zo de filter naar beneden te trekken
    en je hebt je roetfilter in je handen
    wat dan op de wagen nog zit is de oxidatiefilter

    het kan zijn dat de bovenste uitlaatklem ook las mag, dit is makkelijker om iets meer ruimte onder te hebben
    roetfilter kun je dan ook los schroeven tegen de blok zelf
    zit dan met twee bouten 13 nog vast
    zo kun je hem iets van het blok halen om makkkelijker erbij te kunnen

    terugmonteren moet je een nieuwe uitlaatklemmen set hebben
    de ene waar de roetfilter mee vast zit (koste 40euro bij peugeot weet niet wat bij ford is)
    de andere slangklemmen kunnen langer mee
    en dan alles wat los genomen is weer vast zetten
    pas op met de leidingen van verschil druk dat je de wartel er goed in draait en eventueel met een beetje kopervet dit zorgt ervoor dat het in de toekomst makkelijker te verwijderen is
     
  5. Thnks allemaal. Ga er morgen mee aan de slag en zal bevindingen hier op posten!!!
     

Deel Deze Pagina