1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 tdci olie lekkage waarschijnlijk afkomstig van intercooleraansluiting

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 4 jun 2011.

  1. #1 kolere, 4 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2011
    Ik controleerde de motor net even met de zaklamp. Nu zag ik dat de onderplaat van motor de rechtsvoor nat was van olie. Toen ik beter keek was hier van alles nat van de olie (onderkant dynamo stabilisatorslang), het lijkt afkomstig van de aansluiting van de intercooler. Is het mogelijk simpel een pakking te vervangen?

    Wat ik mij afvraag is of het normaal is dat er in deze hoedanigheid olie uit de intercooler wordt geblazen? Ik weet dat er wel wat olie in komt te staan maar zoveel dat een lek leidt tot oliedruppels die op de straat vallen?

    Edit foto's:
    Intercoolerslang
    http://flic.kr/p/9QkMFm

    Overal olie
    http://www.flickr.com/photos/63225308@N08/5797906748
    http://www.flickr.com/photos/63225308@N08/5797906744/
     
  2. Als ik me niet vergis wil je geen lek hebben in de slangen van en naar de intercooler (net zo min als het hele traject van je turbo tot aan de motor eigenlijk). Dat zou vermogensverlies kunnen opleveren.
    Even kijken waar het precies vandaan komt en dan dat deel vervangen denk ik zo.
     
  3. Tja voorzover ik kan zien is het de intercoolerslang. Voor de rest merk ik geen vermogensverlies, alleen olieverlies:P. Ik ga als ik tijd heb de bodemplaat er is afhalen, voordat de overbuurvrouw de druppels op straat ondekt:lol:.
     
  4. #4 foxbat, 5 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2011
    Bedoel je hier de slang die (voor het blok staand) links zit en naar boven komt links langs te turbo en over de dynamo heen gaat?

    Je foto's zijn zo close up dat ik de positie niet helemaal eruit kan opmaken. De aansluiting van de slang die bij de peilstok zit lek bij mij nl. als de t*fus en al twee garages zeggen dat ze er niets aan kunnen doen.....

    [​IMG]
     
  5. Ja die is het inderdaad. Ik heb al beter gekeken net en hij lekt op de aansluiting op de intercooler achter de slangenklem, ik denk dus dat de slang niet goed meer is. Maar om er goed bij te komen moet de hele buper eraf dus dat doe ik een andere keer wel. Als ik nu kijk is het alleen maar erger geworden blijkbaar spuit die het met een behoorlijke druk eruit, is nogal een klerezoor:lol:.

    Weet iemand wat deze slang kost?
     
  6. Ik kom er morgen achter. Vanmiddag met mn pa de slang eraf getrokken en erachter gekomen waarom ik lekkage had......
    De slang is dus ooit niet goed teruggemonteerd en er aan de achterkant gedeeltelijk dubbelgevouwen om gekomen. Rubber mof die erom toe zit (waar de slangklem op klemt) was ook flink vernaggeld. Is waarschijnlijk gebeurd toen vorig jaar mijn hele inlaattraject uit elkaar is geweest ivm verstuiverlekkage :-(

    En de garage die vorige maand APK gedaan heeft en zogenaamd die slang geinspecteerd zou hebben, daar komen we denk ik ook maar even niet terug.

    Oh ja, de slang is vrij lastig los te krijgen want die schuift op een metalen huls die aan de buitenkant geribbeld is. Het is even pielen en wrikken om hem eraf te krijgen.
     
  7. Ik ben net ook bezig geweest. Ik kreeg de slang er inderdaad bijna niet af de buis is erg stijf en er lopen stalen leidingen langs. Bij mij zat het ook niet goed maar kon er zo slecht bij dat ik het weer terug heb geplaatst en een andere keer het goed doe. Persoonlijk krijg ik het idee dat het komt omdat mijn dynamo twee maanden geleden is vervangen door de dealer, dan zullen ze de slang ook wel los halen om ruimte te maken. De buis slang zag er nog prima uit.
     
  8. zoals ik het zo kan zien, en dat is niet heel goed, is het niet echt schone olie maar meer een beetje vettig, dit kan niet echt kwaad, een turboslang heeft altijd wel iets olie in zich als die een km's hebben gedraaid,

    je zal het schoon kunnen spuiten, de slang loshalen en opnieuw monteren en je oliepeil in de gaten kunnen houden,
     
  9. Het is inderdaad dikke olie, maar de auto verbruikt geen druppel olie (op dit na), het is niet aan de peilstok te merken. Heb eigenlijk nog nooit hoeven bijvullen. (staat nu op 166.000km). De slang was van binnen ook behoorlijk vettig en een beetje aangekoekt, dit heb ik zo goed mogelijk schoon gemaakt. Net nog 70km gereden, is niet nat geworden dus hoop dat het zo is opgelost.
     
  10. komt wel vaker voor dat die slangen vettig worden..
     
  11. Bij mij ook geen (echt merkbaar) olieverbruik. Ik heb de laatste 10.000km 0.2 liter olie bijgevuld dus dat is zo goed als niets. Bij mij overigens ook "vettige olie".
     
  12. Zweten zou ik ook niet erg vinden, maar bij mij is/was het zo erg dat het op de straat lekte als die een dag geparkeerd stond dat kan toch niet de bedoeling zijn:P.
     

Deel Deze Pagina