Wat betekend kop reviseren?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Karperrazzi, 29 mei 2011.

  1. Mijn stuurpomp was stuk. Lokale garage (geen Ford)heeft dat hersteld. Twee dagen later breekt de multiriem, komt in distributieriem terecht, die stuk slaat, kleppenschade en waarschijnlijk ook cilinderkopschade. Dit alles tijdens het inhalen met een gangetje van 120. Auto afgesleept naar een ford garage waar ze mij de volgende dag de diagnose telefonisch meedeelden. Ik vermoedde dat de eerdere reparatie van de stuupomp ermee te maken had. Toeval bestaat niet dus ik weer terug naar de lokale garage om verhaal te halen.

    Gelukkig heeft de lokale garage aangegeven dat zij een fout hebben gemaakt en dat ik hun aansprakelijk moest stellen zodat zij het geschatte bedrag (minimaal 2000 euro) ook via hun verzekering kunnen laten lopen. (eerlijkheid bestaat dus nog!)

    Nu is mijn vraag: wat houdt precies het begrip 'kop reviceren in'. Kan het ook zijn dat de auto op lange termijn er minder van wordt? Zijn er anders nog tips voor mij waar ik rekening mee moet houden.

    Groet.
    theo
     
  2. ik rij nu ruim een jaar met een gereviseerde kop, tot nu toe nooit iets van gemerkt. maarja kan het ook niet echt een lange termijn noemen ;)

    mocht je voor een ruilkop gaan moet je alleen oppassen dat je geen olieslurper krijgt, athans dat werdt mij verteld ;)
     
  3. Correct me if iam wrong, maar een revisie van je kop houd het volgende in:

    - kop afvlakken
    - kop afpersen op scheuren en lekkages
    - alle beschadigde kleppen vervangen
    - alle kleppen opnieuw inslijpen (al doen ze vaak alleen de vervangen kleppen)
    - klepsteelrubbers vervangen
    - nokkenas controle
    - kleppen stellen indien mogenlijk

    Daarna het gebruikelijke opbouwwerk.

    Ik heb zelf een keer een kop revisie gedaan bij een Cinquecento 0.9i gedaan,
    dat was een eitje, maar daarna liep hij echt super, en doorsnee genomen
    geeft op langere termijn een koprevisie absoluut geen problemen;)
     
  4. Na een koprevisie is die weer als nieuw. Je wordt er echt alleen maar beter op. Mits het goed gedaan wordt!
     
  5. Als de cilinderkop goed gereviseerd wordt is hij inderdaad weer als nieuw. Let er dan wel op dat de cilinderkop inderdaad gereviseerd wordt en er geen gebruikte/sloop cilinderkop op wordt gezet. Het kan echter ook voorkomen dat de zuigers of cilinderwand ook beschadigd zijn. In dat geval is alleen een kop revisie niet voldoende en zal in sommige gevallen het complete motorblok vervangen moeten worden. Ik ken gevallen waarbij na het reviseren van de cilinderkop een hoog olieverbruik optrad. Dit bleek achteraf te komen doordat de zuigers/cilinderwand toch waren beschadigd. Dit was pas goed te zien toen de motor compleet uit elkaar lag.

    Ik kan uit je verhaal niet opmaken of de cilinderkop al verwijderd is of dat de ford dealer de motor met een camera inwendig heeft geinspecteerd. Ik zou als de motor gerepareerd wordt zowieso alles zwart op wit laten zetten zodat als later blijkt dat de motor toch (veel) olie verbruikt je toch iets hebt om op terug te vallen.
     
  6. Als het goed gebeurt hoef je je geen zorgen te maken.
    Het is wel het beste om je eigen cilinderkop te reviseren, in plaats van een ruil-syteem toe te passen, omdat kop en onderblok dan dezelfde vervorming hebben. Doe je dit niet dan KAN dit olieverbuik tot gevolg hebben, hoeft echter niet zo te zijn..
     
  7. Dat is dus een misvatting, doordat je kop gevlakt word, doe je de oude
    vervorming te niet, dit verschil word opgevangen door de koppakking.
    Maakt dus ook niet uit of je je eigen kop reviseerd of van een ander blok,
    zolang hij maar goed gereviseerd word....dan maakt het geen bal uit;)
    Al die wilde verhalen over andere koppen en slechter na revisie, is gewoon
    100% oorzaak van een slechte revisie :mrgreen:
     
  8. Nou, er is een expert langs geweest. Deze maakt een rapport op. Ik zal eens achterhalen wat exact het schadebeeld is. De tip om het zwart op wit te hebben is een juiste lijkt mij. Tot nu toe bedankt voor de informatie. Nu maar hopen dat het reviceren goed gebeurt en dat het geen getouwtrek wordt tussen verzekeraars onderling.

    word vervolgd!
     
  9. Nou, heb de auto weer terug. En inderdaad hij rijdt een stuk fijner. Je kunt het vooral merken als je in laag toerental rijdt, de motor blijft dan rustiger en loopt 'fijner'. Al met al een hoop gedoe maar toch bedankt voor de reacties.
     
  10. :thumbs:
    Fijn dat hij merkbaar is verbeterd;)
     

Deel Deze Pagina