Iodokus Focus 3 Ecoboost 1.6 - 4e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 28 mei 2011.

  1. Anton; zelf denk ik niet dat dit de oorzaak is geweest, als de motor toen te warm was geworden, was hij toen wel kapot gegaan.
     
  2. Is natuurlijk ook giswerk van mijn kant... weet niet hoelang dit voor de motorschade was?
     
  3. Als ik het wel gelezen heb, was dat 2000 km voor het fatale breken van de zuigerveer. Het zal vast niet geholpen hebben.
     
  4. #1264 Iodokus, 28 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2012
    Ik denk dat Marco een punt heeft het was idd ruim 2000 Km voor de zuigerproblemen.

    Maar en ja zoals zo vaak is er een maar en dit keer is het ook weer een achteraf maar ;) Maar nu ik een kleine 1000 Km heb gereden met de nieuwe motor moet ik zeggen dat ik de problemen waarschijnlijk al eerder opgemerkt heb, ik heb daar echter weinig mee gedaan omdat ik het aan mijn eigen onkunde weet.

    Wat mij de laatste tijd opviel was het feit dat de motor regelmatig afsloeg en dan met name met het inparkeren. Typische een gevalletje pappa wordt oud dus het zal wel mijn eigenschuld zijn :mrgreen: Ik kan nog steeds zeggen "pappa wordt oud" maar twijfel nu toch sterk of dat afslaan wel te wijten was aan mijn manier van rijden. Die rijstijl is immers niet veranderd maar afslaan doet de motor niet meer. Ook is de auto/motor rustiger dan de vorige, pakt beter op en reageert veel beter met het op en af schakelen. De vorige motor wilde nogal eens bokken (lees inhouden).

    Ik denk dus dat er al wel iets gaande was en dat die paar honderd meter de snelweg oprijden er uiteindelijk voor hebben zorggedragen dat de fut volledig uit de motor verdween.

    Vooralsnog ben ik iig erg happy met de auto het lijkt wel of deze motor NOG meer pit heeft dan de vorige en dan te bedenken dat ik de boel nog aan het inrijden ben.
     
  5. Kijk, dàt zijn de betere berichten!!!! Mooi man, vermoedelijk is er al lange tijd wat met die motor geweest als ik je relaas zo lees. Fijn dat dit zo goed gaat nu!
     
  6. Voorlopig rustig aan jij hè, met dat gaspedaal !
     
  7. Oei ik heb die "problemen" ook.. afslaan, inhouden, het welbekende "schokje" al heb ik dan wel een diesel, toch maar weer naar de dealer.
     
  8. #1268 Iodokus, 3 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2012
    Zo het winterrubber zit er weer onder en geen dag te laat gezien het weer vandaag :-)

    [​IMG]


    Tevens de tuning laten terugzetten naar de eerste tuningscurve welke Jeroen van UT eind april voor mijn Ecoboost gemaakt heeft. Deze curve pakt iets eerder op en de auto voelt nu echt geweldig aan, beter dan de vorige motor. Hoewel ik nog geen Dyno run heb gedaan, eerst nog wat extra kilometers maken met de nieuwe motor, denk ik dat het vermogen nu zo'n 200/205 Pk en 340/345 Nm zal zijn. Minder dan de laaste curve van de vorige motor maar het resultaat is nu beter dan voorheen en daar gaat het tenslote toch om ;)
     
  9. Kan Jeroen het inmiddels via de OBD?
    En bij de eerste curve had je toch last van een brom?
    Niet bang dat je met het vroegere koppel de boel weer gaat slopen?
     
  10. #1270 Iodokus, 3 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2012
    OBD is helaas nog niet iets waar UT mee kan werken, maar er komt iets aan waardoor dat binnenkort wel kan.

    De eerste curve gaf bij de vorige motor idd een brom iets wat ik met deze motor nog niet heb ervaren. Om nu te zeggen "weer gaat slopen" zou betekenen dat de eerste motor kapot is gegaan door de tuning en dat is totaal niet bewezen. Sterker nog men (Ford) gaat er op dit moment vanuit dat er van begin af aan iets niet helemaal oké is geweest.

    Vandaag is overigens in diverse media te lezen dat Ford USA een kleine 100000 auto's terugroept ivm mogelijke motor problemen door oververhitting. Hoewel het geen auto's betreft die wij hier kennen kan het wel zo zijn dat er meer is dan wij weten, het zijn nl. wel 1.6L motoren ;-) Oververhitting is iig de meest voor de handliggende reden van de motor problemen die ik heb mogen ervaren.
     
  11. Geen verwijt van de tuning maar meer dat de brom terug komt. Zou wel oppassen met het steeds openmaken van de ecu. Weet niet of ze solderen maar het wordt er niet beter op mochten ze het wel doen.
     
  12. De brom is bij het vorige blok eigenlijk nooit helemaal weg geweest. Na de aanpassing was het nog hoorbaar als je erg laag in de toeren zat in een hoge versnelling en dan het gaspedaal in trapte. De brom was, zo heb ik me laten vertellen, het vliegwiel wat opspeelde.

    De curve heeft nu minder paarden die samen minder trekken, dat in combinatie met Shell Fuelsave ipv V-Power moet deze motor echt kunnen hebben, er rijden immers een aantal extreme getunde Ecoboost Fordjes rond (230 Pk en 420+ Nm) zonder klachten ;)

    De ECU gaat na vandaag nog één keer zodra UT de mogelijkheid heeft om de tuning via de OBD te kunnen uitvoeren. In dat geval moet er nog een kleine ROM update gedaan worden. Het chippen is wat mij betreft klaar, de volgende uitdaging is een uitlaat wijziging er moet echt een dubbele pijp onder deze auto :)
     
  13. Hee, Joost wat houdt dat in als ik vragen mag :

    In dat geval moet er nog een kleine ROM update gedaan worden.
     
  14. Net even een paar pagina's terug gelezen over je motor problemen. Mooi dat je weer kan rijden! En die ST wielen zien er echt niet verkeerd uit onder een witte Focus 3 :)
     
  15. Johan,

    De exacte werking/reden weet ik ook niet, Jeroen wacht ook nog op de gegevens. Als ik het goed begrepen heb moet de ECU eenmalig open voor de ROM update daarna wordt de tuning gedaan via de ODB.

    Voor het technische verhaal advieseer ik je even contact met UT op te nemen.
     

  16. Bedankt Joost voor je respons.
    Oke, dan is dit waarschijnlijk puur om na de update via de OBD te kunnen tunen

    Groetjes en fijne dagen naar allen op het forum.
     
  17. En hoe gaat het met de auto?
     
  18. ..........?????
     
  19. Is Joost op vakantie??
     
  20. Als het weer wat rustiger wordt bij Joost, zal hij iedereen weer netjes gedag en welkom wensen op het forum... Tot die tijd...Heb geduld, hij komt wel weer opduiken..
     

Deel Deze Pagina