1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cuppende banden of iets anders?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Equazor, 24 mei 2011.

  1. #1 Equazor, 24 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2011
    Hallo,

    Ik heb sinds kort een ford focus type 2 uit 2006 gekocht.
    Nu hoor ik aan de achterkant een soort hobbelend geluid, het is gelijkmatig (toek, toek, toek) en ik hoor het voornamelijk als ik zacht rijdt 30-60Km/h

    Een kennis van mij heeft er naar gekeken (werkt bij een bandenzaak)
    en die geeft aan dat beide achterbanden aan het cuppen zijn.
    Nu heeft hij de auto uitgelijnd en opnieuw gebalanceerd maar het probleem is niet verholpen (wel iets beter geworden)

    Zou het geluid ook nog ergens anders aan kunnen liggen dan de banden?
    Ik heb nog bovag garantie op de auto maar het bedrijf waar ik de auto vandaan heb is een kleine 180KM rijden.

    Kan ik om te testen eventueel ook even mijn achterbanden verwisselen met mijn winterbanden/velgen?
    of is dat niet aan te raden?
     
  2. Cuppen de banden houdt in dat de blokken rubber welke je profiel vormen scheef zijn afgesleten. De blokken achter krijgen de vorm van een zaagtand en dat hoor je bij het rijden.

    Uitlijnen voorkomt misschien dat het erger wordt en hopelijk slijten ze weer wat vlakker af maar de zaagtand vorm op je band verdwijnt natuurlijk niet door het uitlijnen.

    Je lagers zullen het waarschijnlijk niet zijn wat dat blijft geluid geven ... ook na het uitlijnen. Tevens geeft dat een meer gierend of schurend geluid.

    Bandenslijtage wordt nooit als een defect geaccepteerd dus hoe goed en netjes die (Bovag) garage is ... nieuwe banden afdwingen kun je vergeten.
    Tenzij er ergens een verwijtbaar defect in de wielophanging zat wat de slijtage in zeer korte tijd heeft veroorzaakt maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

    Je kunt best even met je winterbanden rijden voor een test.
    Ze slijten alleen veel harder met zomerse temperaturen en meestal maken die van zichzelf ook al meer herrie.
    Je kunt ook je wielen voor en achter wisselen ... dan zou het geluid (en misschien een lichte trilling in het stuur) van voren moeten komen.

    Mee door blijven rijden, hopen dat het cuppen iets verslijt en verder accepteren zoals het is of nieuwe banden ... meer opties heb je niet.
     
  3. Mijn ervaring is dat cuppende banden een zoemend geluid geven bij bepaalde snelheden (bij was het rond de 80-120 km/h)
     
  4. #4 Equazor, 24 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2011
    Ik weet dat slijtage niet onder de bovag valt, door te testen met winderbanden kan ik wel uitsluiten of het aan de band of aan een ander onderdeel ligt.
    Stel dat ik het ook nog heb met andere banden dan kan ik langs de garage gaan.

    Het zou namelijk zonde zijn als ik volgend jaar nieuwe banden koop en dat het toch aan een ander defect zou liggen, waarvoor ik garantie had.

    Heb het geluid ook niet helemaal goed uigelegd misschien, het is net alsof je bv een steentje in je band hebt zitten en telkens wanneer die op het wegdek komt hoor je hem tikken.
    Het is dus niet een zoemend/schavend geluid wat ik de hele tijd blijf horen.
     
  5. #5 McGyver, 24 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2011
    Het zou van gecupte banden kunnen komen. Dan zien ze er na verloop van tijd zo uit:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit zijn de winterbanden van mijn vader. Compleet verkeerd afgesleten door defect/versleten schokbrekers. Gecupte banden maken een zoemend geluid, bij vrijwel elke snelheid.
     
  6. zoemend geluid bij lage snelheden en trillingen bij hogere snelheden
    tevens kun je dit ook krijgen door op winterbanden te lang door te rijden
    omdat de rubber zachter is gaan ze verkeerd slijten
    met hetzelfde gevolg

    verder is het bekend dat sommige banden bij sommige auto's ook last van hebben

    zijn ze licht gecupt leg de banden van voor achter op en achter er voor op.
    beetje liggen schuren met de auto in de bochten en gecupte voorbanden worden normalere banden
    dan door rijden totdat de achterbanden cuppen en het verhaal weer vooraf aan begint
     

Deel Deze Pagina