1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dakdrager gaat weer kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door janjan, 7 mei 2011.

  1. #1 janjan, 7 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2011
    Beste forumleden,
    Misschien herkent iemand het probleem dat ik heb. Maar laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Jan (omgeving Leiden) en rij nu ruim een jaar met veel plezier in mijn Focus Wagon uit 2007. Tot nu toe een probleemloze auto en de wegligging is inderdaad geweldig!

    Ik heb wel een probleem met de Ford dakdrager voor dit model. De auto heeft geen rail, maar schroefgaten in het dak waar de dakdrager op bevestigd wordt. Vorige zomer kwam de dakdrager tijdens mijn vakantie in zuid Frankrijk plotseling los te zitten. De zwarte zwarte kunststof 'cupjes' waar de schroeven op vastgedraaid worden, waren allemaal kapot. Het heeft me een middag van gefreubel bij de plaatselijke Gamma gekost om iets in elkaar te zetten waarmee ik terug naar Nederland durfde te rijden.
    Ik ben thuis onmiddleijk naar de Ford dealer gegaan die mij meldde dat ik de schroeven te hard heb aangedraaid (met de hand!) maar ik kreeg keurig een nieuwe set mee.

    Vanmidag kwam ik terug van een weekje vakantie en inspecteerde die cupjes. Ik heb de schroeven niet hard aangedraaid, maar ze zijn tovh allemaal gebarsten. Nog even doorrijden ermee en ze vallen uit elkaar net als vorige keer.

    Ik heb twee foto's bijgevoegd die het kunnen verduidelijken. De eerste foto is een van die gebarsten cupjes van onderen gefotografeerd en de tweede op de tweede foto is het cupje op zoijn plaats te zien in de dragervoet.

    Eigenlijk best een lang verhaal, voor twee simpele vragen:
    1. Wie herkent dit probleem en hoe heb je dat verholpen?
    2. Wie heeft goede ervaringen met dakdragers van een ander merk voor deze Ford Focus ?

    Alvast veel dank voor iedere reactie!
    Groet,
    Jan

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Bij mij zijn deze plastic cups ook alle 4 gescheurd (precies zo als op jouw foto's). Omdat deze cups niet los leverbaar waren heb ik ze op de draaibank na laten maken van nylon. Ze zijn nu dus massief en een stuk sterker als de originele die aan de onderkant hol zijn. De 2 haakjes waarmee de cup vast zit heb ik laten vervallen.
     
  3. JW, dank en je hebt PB!
    J
     
  4. ik heb deze dakdragers ook maar nog niet gescheurd.ik heb ze tweedehands.

    Waar bergen jullie de dakdragers op?
     
  5. bij mij zijn de cups gewoon weg (dragers 2e hands gekocht) heb er gewoon een grote ring onder gedaan (onder de gele knop zeg maar) en dat zit als een huis.
    Heb er nog geen problemen mee gehad
     
  6. Bij mij hangen de dakdragers op zolder tegen het dak en alle losse onderdelen (afdekkapjes en bouten e.d.) heb ik in een doos in de kast liggen. Ik heb de dakdragers ook gebruikt gekocht. Toen ik ze kocht was er 1 cup waar een klein scheurtje in zat. Na 2 vakanties waren ze bij mij dus allemaal gescheurd. Misschien dat ik ze met de hand toch nog te vast zet. De cups die ik nu heb breken zeker te weten niet meer ;).
     
  7. ok dan kan he niet aan weersinvloeden koud en warm liggen en in donkere doos liggen ze ook weg van uv..

    bij mij liggen de dragers en toebehoren ook op zolder. ik gebruik ze alleen in januari naar duitsland. maar wel handig om te weten dat een paar ringen ook werken!;)
     
  8. Ik heb de cupjes nu met een aluminiumlegering laten namaken bij een metaalbedrijf met goede draaibank. Ziet er keurig uit, past perfect en gaat nooit meer stuk. Heeft me wel wat geld gekost, maar nu ben ik van de meuk en van de zorgen af.
    Groeten en bedankt voor de input!
     
  9. ben ook op zoek naar dakdragers voor mijn toekomstige focus 2 mk2 maar zie zoveel verschillende op marktplaats?

    ik heb straks een hatchback focus... welke dakdragers kunnen hierop?

    de meeste advertenties staat station bij (zonder dakrails) passen deze dan ook gewoon? omdat de hatchback dan net als dat type station ook de plaatjes op het dak heeft?
     
  10. Officieel zijn de dakdragers van de Focus 2 hatchback en de Focus 2 wagon zonder dakrails niet hetzelfde. De Finis nummers voor een wagon zonder dakrails en hatchback zijn verschillend.

    Het verschil zit in de achterste dakdrager. Bij de wagon heeft het dak aan de achterzijde een iets andere vorm en als de hatchback. Om deze reden hebben de rubber blokken die op het dak rusten een andere schuinte zodat de dakdrager perfect in lijn staat met de voorste dakdrager.


    In de praktijk is dit verschil echter zo klein dat de dakdragers van een wagon zonder dakrails gewoon op een hatchback passen.
     
  11. ze passen wel, alleen niet helemaal lekker dus? ik kan dus eigenlijk beter opzoek gaan naar de hatchback dragers?

    en ach het is nog geen zomer... tijd zat om te marktplaatsen :-)
     
  12. De pasvorm t.o.v het dak is prima. Het enige verschil als je een wagon set gebruikt op een hatchback is dat de achterste dakdrager niet 100% in lijn staat met de voorste maar zoals gezegd is het verschil heel minimaal.


    De originele Focus 2 hatchback dakdragers worden gebruikt veel minder aangeboden als de Focus 2 wagon dakdragers. Hierdoor worden voor de hatchback dakdragers vaak nog hoge prijzen gevraagd. Zeker rond de wintersport en vakantie periode wordt voor een gebruikte set nog veel geld gevraagd (en betaald).
     
  13. Die van mij zijn van een wagon, teminste op het plaatje van de handleiding staat een wagon.

    Verder geen probleem met gebruik van de dragers.
    [​IMG]

    Jij mag het zeggen of je het ziet..
     
  14. kijk duidelijk!!

    heb idd ook van een hatch gevonden en deze vragen hogere prijzen dan een station... keus snel gemaakt dus
     
  15. lees zojuist in een advertentie:

    klopt dat? zag namelijk elders hier op het forum dat iemand kit had weggesneden en zijn dak lekte...
     
  16. Klopt niet helemaal, anders moet het ook lekken als je dakdragers gemonteerd zijn. Schroefdraad kan nooit waterdicht zijn, vandaar er vaker dan ergens anders iets niet goed zit.

    Het klopt wel dat je kit moet weghalen op de plek waar je Schroefdraad zit, en dat is normaal. Ik heb er een topic voor aangemaakt.

    Kijk hier eens.http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=18944

    Laat het duidelijk zijn ik heb geen lekkage ook niet als de dragers gemonteerd zijn! En heb al heel wat buien gehad met de dragers erop. Daarbij sluit ik het wel af als ik ze niet erop heb,gewoon voor de zekerheid zodat er niet constant water in kan blijven staan.
     
  17. het klopt inderdaad dat je kit moet weghalen om de dakdragers te monteren..

    Origineel zijn de draadgaten voor de dakdragers afgedicht d.m.v. kunststof schroefjes en daarna is de gehele naad tussen het dak en de zijpanelen afgekit. Als je goed kijkt zie je waar de kunststof schroefjes zitten en kan je alleen daar de kit voorzichting verwijderen. Zolang je dit alleen ter plaatse van de draadgaten doet (dit staat ook in de montagehandleiding) zou je in principe geen last van lekkage moeten kunnen hebben.

    Als de dakdragers niet worden gebruikt moeten de draadgaten worden afgedicht. Als je dit niet doet komt er regenwater door de draadgaten in het interieur. De kunststof schroefjes die er af fabriek inzitten draai je erg snel kapot en als je pech hebt krijg je ze er niet meer uit en moet je ze uitboren. Als alternatief kan je (RVS) inbusbouten met verzonken kop gebruiken om de draadgaten af te dichten.
     
  18. Bij mij zijn afgelopen vakantie ook alle 4 de cupjes kapot gegaan. Na 1200 km niets aan de hand maar na 2 weken in Umbriƫ en de controle voor de terugweg gedaan te hebben bleken alle 4 de cupjes kapot te zijn. Een plaatselijke garage heeft wat rubber gesneden en deze als nood aangebracht. Dit voldeed om weer terug naar huis te gaan. Na navraag bij Ford bleek het dat ze geen losse onderdelen leveren van deze dakdragers. Een hele vreemde actie van ze, want ook bij het aanschaffen van een set dakdragers mag je garantie verwachten op de onderdelen.
    Mijn eigen Ford garage heeft er gelukkig nog 2 liggen maar ja....ik heb er 4 nodig....Ford NL heb ik nu gebeld en zij gaan bij hun magazijn op zoek, daarover wordt ik terug gebeld.
     
  19. Denk wel dat ze bij een metaal bedrijf na te maken zijn van alluminium
     

Deel Deze Pagina