1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco van het een op het andere moment stuk !

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door chris92, 23 apr 2011.

  1. Een aantal dagen geleden heb ik de airco van onze focus laten vullen. Vervolgens deed de airco het weer super:D
    Gisteravond ben ik nog met de auto weg geweest en toen werkte de airco ook nog perfect.

    Maar sinds vandaag werkt de airco ineens niet meer. Wat kan het probleem zijn?

    Iemand enig idee?
     
  2. Tjah moeilijk te zeggen.

    Condensor kan lek zijn door steenslag, pomp kan stuk zijn, koelvin kan stuk zijn.

    Er zal iemand met verstand van airco systemen naar moeten kijken!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. hmmm, dat klinkt allemaal niet echt fijn.

    Maar ik vind het zo appart dat hij van het een op het andere moment niet meer werkt. Gisteravond nog wel en vandaag ineens niet meer :(
     
  4. Tja... zo gaat het meestal met zaken met zaken die kapot gaan...

    gisteren deed de tv/wasmachine,computer het nog ;)
     
  5. Hallo Chris 92 ,

    Ga ff voor je auto zitten en kijk naar je condensator, misschien zie je al dat hij hieren daar beschadigd is door steenslag, mogelijk heeft de airco boer en een tracer vloeistof in gedaan en kun je door een speciale lamp en bril zien of dat hij lek is.

    Groeten Arjan.
     
  6. Klinkt alsof er teveel gevuld is.
    Een compressor (veelal uitgescholden voor "aircopomp") kan ALLEEN gas verpompen en geen vloeistof.
    Is er teveel gevuld, dan verdampt niet alle vloeistof in de verdamper binnenin je auto en komt er dus gas en vloeistof bij je compressor.
    Vloeistof is niet samendrukbaar en dat is het grote probleem.
    Hierdoor kan je compressor onherstelbaar beschadigen en defect raken.
    Zuig en/of perskleppen kunnen breken, waardoor de compressor het niet meerd doet terwijl hij toch draait.
     
  7. wat ben jij goei met airco's zeg, ik zal nooit niet meer aircopomp zeggen, want bij pomp[ niet maar comprimeert, en soort van winzip dus maar dan anders.:thumbs:
     
  8. #9 chris92, 24 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2011
    Iedereen bedankt voor de tips :thumbs: Het kan dus erg veel oorzaken hebben. Maar weer even langs de aircoboer denk ik.

    Wat me wel opvalt, en ik denk dat dat het probleem wel zou kunnen zijn, is dat als je de airco aandoet je dat niet meer verneemt aan het toerental van de motor.

    Als je de airco in of uitschakeld verneem je dat vaak wel even aan het toerental van het motorblok maar dat hoor ik nu dus niet meer.

    Heeft dit dan iets te maken met die magneetkoppeling?

    Alle zekeringen zijn trouwens nog goed.
     
  9. Dat kan...
    Als de elektro magn koppeling niet meer aangetrokken wordt, dan wordt de motor ook niet meer extra belast.
    Hetzelfde geldt voor een defecte compressor.(gebroken kleppen).
    Als je zeker weet dat de koppeling wel aangetrokken wordt, dan kun je de leidingen bij de compressor voelen (pas op voor draaiende delen), de dikkere leiding is de zuigleiding en die hoort koud te worden tegen de nul graden.
    De dunnere is de persgasleiding en die hoort heet te worden meer als 70 graden.
    Wordt de laatste wel heet maar ook de zuigleiding warm/heet, dan liggen de zuigkleppen eruit, wat het meest voorkomt.
    Is er geen zekering defect, en de koppeling wordt niet aangetrokken, dan kun je meten of er stroom loopt of er spanning opstaat.
    Ook kun je met een zg magneetstick het magnetisch veld meten als dat er is.
     
  10. Okee dankje voor de informatie!

    Ik ga er morgen eens even kijken of de elektro magnetische koppeling ook daadwerkelijk niet wordt aangetrokken. En eens even de leidingen voelen zoals jij omschreef.

    Donderdag kon ik wel weer even terugkomen bij de aircoboer. Zal wel weer goed komen :D

    Nogmaals bedankt voor jullie tips:thumbs:

    Laat nog wel even weten hoe het is afgelopen;)
     
  11. Nu blijkt dat de verdamper stuk is... :(
     
  12. Das pech hebben, dat gebeurd maar zelden.
     
  13. ja dat zei hij ook;) Dus dan kan ik nu m´n hele dashboard eruit gaan slopen :crying:
     
  14. balen.
    Maar opzich valt het mee; het dashboard slopen.
    Wat handig is te doen is misschien een kachelhuis van de sloop te halen en Daar een nieuwe verdamper in te zetten. Dan kan je namelijk in 1 keer doorwerken.

    Het meeste prutswerk is namelijk de verdamper in je kachelhuis zetten :nocheer:
     
  15. Da´s wel een goeie tip dutchguy;)

    Zit er verschil tussen een kachelhuis met handmatige airco en climate control?
    Ik heb namelijk climate control..
     
  16. Dat is vervelend, want daar zit inderdaad behoorlijk wat verschil in.....
    Je moet geluk hebben om er 1 te vinden op de sloop.

    Waar je aan moet denken bij het in elkaar zetten van de box: dicht de seal in het midden goed af met een soort butyl kit of andere vloeibare pakking.
    Want anders krijg je condenswater lekkage. En dat is echt veel kan ik je verklappen :nocheer: (mijn kachelhuis was lek bij zo'n seal)

    Wat je ook doet: neem er je tijd voor wat betreft die box.
     

Deel Deze Pagina