1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

krakende voorruit in 'sponning' ?

Discussie in 'Interieur' gestart door koelkast, 14 apr 2011.

  1. Ik heb sinds kort een Focus C-Max Futura uit 2004. Die bevalt prima (kom van een VW Polo uit '98!), maar er valt me één ding op;
    als ik over een klinkerweg of over drempels rij, en soms ook in een bocht, hoor ik de voorruit kraken, in de 'sponning'. Het lijkt alsof de 'sponning' niet stabiel genoeg is of zoiets.
    Herkent iemand dat bij z'n Focus (C-Max)?
    Ik maak me niet erg zorgen, maar bijzonder is het wel. De kraakjes komen niet uit 't dashbord, maar echt bij het raam vandaan.
     
  2. Mijn leasewagens toendertijd kraakten allemaal, waren allemaal VAG wagens.

    Ik weet dat Volkswagen en Skoda hun voorruit deel hadden gemaakt van de dragende constructie. Is de voorruit dus niet goed gemonteerd dan zou er spanning op kunnen staan en dat jij dit hoort als kraken.

    Ik heb even zitten Google'en en kwam hierop uit -> http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?p=167156

    Misschien de moeite waard van het proberen om te achterhalen of dat het probleem is ?
     
  3. voorruit is bij alle moderne auto's deel van de constructie
    zonder voorruit rijden wordt wagen zeer instabiel door (met de wind en vliegen in het gezicht uitgesloten)

    dit is ook de rede dat de auto moet blijven staan als de voorruit erin zit en na minimaal 2uur worden verreden
    na 12uur is de lijm echt hard en kan het de weg op
    wil niet altijd gebeuren dat zolang gewacht wordt, kan ook na 2 uur maar dan neem je wel risicous (dat hij niet waterdicht is als voorbeeld)

    misschien hier ooit nieuwe ruit in gezet geweest en hebben de ruit niet laten rusten tot het hardt was
    of hebben hem niet juist gemonteerd cq weggezakt is
    en dat hij tegen de sponning geen ruimte heeft om lichte zaken op te vangen met de kit
     
  4. Ik had het afgelopen winter ook wel eens (FoFo 1), met name als het erg koud was. Nu het weer warmer is, is het gekraak er niet meer.
     
  5. Dat ligt er maar net aan welke producten er gebruikt worden. Er is tegenwoordig al een kit op de markt die na een half uur al voldoende uitgehard is om mee te kunnen rijden.

    Om ff ontopic te reageren:

    Het kan idd zijn dat de ruit vervangen is geweest en niet helemaal correct is terug geplaatst, dat kan zijn te diep geplaatst scheef geplaatst. Vraag hiernaar of overleg eens met je verzekeringsmaatschapij hoe zei denken over ruit vervanging maar de ruit is verder nog niet kapot.
     
  6. Mijn voorruit kraakt ook en dat is pas een paar dagen terug begonnen terwijl het raam er al een 2 jaar inzit
     
  7. Ik heb het alleen als het 25 graden of warmer is. Lijkt mij gewoon te maken hebben met de spanning op de ruit en het uitzetten van materialen bij warmte.
     
  8. Weet je zeker dat het niet de portierrubbers zijn, dit is vaak zo bij de C-maxen.
    De ruit zit gewoon gelijmt nl
     
  9. Dat is gek, ik heb het juist als het erg koud is, over een drempel of een snelle bocht, dan hoor ik mijn ruit ook kraken.
     
  10. Ik hoor mijn voorruit sinds kort af en toe kraken als ik de airco net heb aangezet. Dat is dit voorjaar voor het eerst dat ik het hoor. De voorruit is afgelopen winter vervangen.
     
  11. In 9 van de 10 gevallen is het bij het krakende geluid niet de ruit maar de lijst die om de ruit heen zit! Bij Ford is dit idd een punt, daar de lijsten van een vrij hard materiaal zijn! Bij autos zonder lijsten om de voorruit (steeds vaker) of met een zachter materiaal (rubber) heb je dit probleem niet. De verlijming van ruiten gebeurd tegenwoordig met kitten die "veilig vast" zitten na een HALF UUR! De komplete uitharding van deze kit is ongeveer 1 WEEK! Hij heeft zijn hechting/uitharding van buiten naar binnen.
    Een echte oplossing voor dit kraken is er niet,of je moet kijken of je WD-40 tussen/onder de lijst kan spuiten. Je zou je voorruit kunnen laten vervangen en vragen voor een andere buitenlijst (word dan een uni-lijst, of bij voorkeur een lijst van een VW T-4) Dat is tenminste wat ik zelf zal doen bij de mijne! (ben zelf ruitenmonteur)
     

Deel Deze Pagina