1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI vraag.....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Erik72, 14 apr 2011.

  1. Hoi, ik rij nu bijna 10.000 km probleemloos met mijn 1.6.TDCI 90 pk uit 2006. Km stand is nu 70.000.
    Ik lees hier dat veel mensen problemen hebben met de 1.6TDCI.

    Omdat ik nu nog steeds een probleemloze motor heb wil ik dat graag zo houden, zijn er speciale dingen waar ik op moet letten, dingen die ik juist wel of niet moet doen, daarmee bedoel ik onderhoudsdingen, manier van rijden enz....

    En nog een vraag, zijn de vaak voorkomende problemen specifiek voor de 90 pk versie, de 109 pk versie, of maakt dat niet uit en zijn de problemen hetzelfde......

    Groet, Erik.
     
  2. - Voor je echt de auto de zweep wil geven, eerst motor goed laten warmdraaien
    - Als je eens echt sportief gereden hebt, motor nadien toch een minuut laten stationair draaien, zodat turbo al kan afkoelen
    - Kortere verversingsintervallen van olie
    - Turbo in de gaten houden (hier wordt nu en dan eens de banjobout gereinigd)
     
  3. Het zit hem vooral in de olie inderdaad dat die turbo's vastlopen.
    Wat het beste is, is gewoon al je onderhoud gewoon netjes om de 20.000.
    Maar tussendoor, dus bij 10000, olie en oliefilter vervangen.
    Daarnaast is het aan te raden om elke beurt even de verstuivers iets na te draaien, dan voorkom je lekkage, waardoor je ook weer dunnere olie krijgt, en een hoop rotzooi op je kleppen deksel.

    Ik heb er al eentje gezien met 345.000 km, dus het kan echt wel hoor!
     
  4. #4 kolere, 15 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2011
    De banjo-bout zit in ieder geval bij de 109 pk versie zeer makkelijk boven op de turbo (inbus). Op veel forums in de UK hebben monteurs het ook over een gemodificeerde oliepijp waar geen metaal binnenwerk in zit en dat de oliepomp soms niet goed is.

    TSB46/2008
    Wat je preventief kan vervangen of schoonmaken, even naar beneden scrollen:
    http://www.justanswer.com/uk-ford/4...xxxxx-xxxxx-ford-cmax-1-6-tdci-automatic.html
     
  5. Nog een tip. Je EGR klep afdoppen, of anders regelmatig (in ieder geval elke beurt) je inlaattraject reinigen. Volgens mijn garagist moet je hem eigenlijk meteen vol op z'n staart trappen. (om je EGR niet te laten vervuilen) , maar dan treden er weer genoeg andere problemen op. Verder is idd de turbo een veel gehoorde klacht (bij mij 185.000 km) alleen nog maar de EGR gehad.
     
  6. Ik heb met mijn 1.6tdci altijd goed doorgereden, maar wel altijd netjes warm gereden.
    Verder heb ik gewoon de normale onderhouds intervallen aangehouden en heb er meer dan 180.000 probleemloze kilometers mee gereden. Zoals kc0803 aangeeft mag je deze motor (mits warm) best wel eens goed op zijn staart trappen zodat deze schoon blijft. Met een sukkelgangetje rijden veroorzaakt alleen maar vervuiling van de motor.
     
  7. als je het langst met de turbo wilt doen
    dan zeker de advies op volgen van om de 15.000km olie verversen (of elk jaar)
    rustig warm rijden, dan rijden zoals je zelf wil
    voor het afzetten 30seconden stationaair laten draaien
    zodat de turbo niet 200.000rpm draait maar heel stuk minder
    zet je hem uit dan gaat de olielaag die dan overblijft eerst weg en dan de lagers worden aangetast, vandaar geef hem tijd om langzaam te draaien en dan af zetten.
    banjobout bovenop turbo hoef je niet aan te draaien dit omdat het nooit lekt
    verstuivers mag je inderdaad keer aandraaien
     
  8. :thumbs:dank u voor deze info!
     
  9. Misschien een domme vraag, maar hoe ga je te werk met het reinigen van de banjobout? Ik kan me het volgende wel voorstellen:
    1. Losdraaien,
    2. Nakijken en eventueel reinigen
    Maar dan...... kan ik de zaak zo weer vastdraaien of moet ik er zorg voor dragen dat de olieleiding vol met olie komt te zitten??

    Ben je trouwens bij die banjobout van je eigen auto zelf troep/vervuiling tegengekomen?

    Thanks & Gr. Foxbat
     
  10. De banjobout is voornamelijk een controle. Is het daar vervuild dan moet je snel je olie verversen en eventueel kijken of er een andere oorzaak is.
     
  11. Distributieriem vervangen bij 200.000 km ipv 240.000 km (dit schijnt al aangepast te zijn bij Ford).
    Verstuivers goed (laten) controleren, bij lekkage lekken ze diesel in het blok.
     
  12. Als ik mijn EGR leiding wil afsluiten, hoe doe ik dat dan?
    Ik lees hier van alles over plaatjes, met of zonder 6mm gat er in, motorstoringen en verschillende manieren voor verschillene motoren.
    Ik zie even door de focussen het bos niet meer....

    Ik heb dus een 90 pk TDCI uit mei 2006.

    Wie o wie helpt me verder?????
     
  13. @ hierboven
    tussen de egr en blok het plaatje vervangen door een 2mm dikke rvs met een gat van 6-8mm erin (dit is tegen motorstoringen)
    dikte van plaat niet onder de 2 mm laten komen anders kan door het vacuum het plaat gaan vervormen, het moet dus een sterke plaat zijn

    qua ruimte kun je ook een 6mm dikke plaat met gemak kwijd
    het wordt alleen moeilijker met de egr buizen weer op te krijgen

    verder
    banjobout schoonmaken vind ik knap
    in banjobout boven op turbo zit niks in en je ziet niet veel bijzonders
    maar de banjobout achter de roetfilter daar zit wel inderdaad een filter in
    als je bij deze de bout schoonmaakt dan heb je wel iets aan
    bovenste kan mooi blijven zitten
    dus @dragunov als je het goed wil doen moet je juist de andere bout hebben
    wil je zeker weten dat turbo genoeg olie krijgt
    haal dan de retourslang los en zet een tijdelijke slang erop
    verstuivers stekker los en dan 1 minuut starten. heb je meer dan 300ml olie dan is het goed( wel naderhand storing wissen), je weet zelf wanneer de olie is ververst houd je dit tussen de 15.000 en 20.000km dan is het goed, doe je het zelf eerder ook goed, kost alleen iets meer 5w30 is niet goedkoop

    als laatst
    is de turbo aan het fluiten kijk of je slijtage sporen in de turbo kan zien
    is het garantie dan turbo vervangen
    turbo zit bij peugeot langer dan 2 jaar onder garantie daarna nog een deel vergoed te krijgen
     
  14. Wat zijn trouwens de verschillen tussen de 90 pk en 109 pk versie...? Is het alleen de software of zijn er meer verschillen?
     
  15. @truckerOwnerer

    Over dat plaatje, wat ertussen zit is ook maar een sigarettenblaadje dik, heb originele nog hier tussen liggen, ikzelf dacht ook eerst dat ie te dun ging zijn, tot ik het originele bekeek
     
  16. Het verhaal rond de 1.6tdci is voor uiteindelijk reden geweest om de fofo te verkopen heb met 132k gekocht en bij 153K lekkende verstuivers en EGR klep problemen gehad. Bij elkaar zo een 1500 eutjes. het vertrouwen in de auto was daarmee wel gelijk weg. Ondanks dat ik regelmatig onderhoud laat doen, wil ik het risico niet nemen. Maar ga inderdaad niet beknibbelen op onderhoud, ook dan is goedkoop duurkoop.
     
  17. orignele is inderdaad flinter dun
    maar die is ook alleen voor afdichten

    ga je de egr afdoppen dan moet je wel iets dikker nemen
    dit omdat er drukverschil kan staan probleem is dan dat een te dunnen plaat krom gaat trekken
     
  18. De banjobout op de turo is eerder in dit topic genoemd maar wat ik daar verder niet zag staan is dat in/bij/onder ?? de banjobout een zeefje (filter) zit en deze hebben ze bij mij laatst preventief vervangen.

    Het verstopt raken van het zeefje is vaak aanleiding voor vastlopen van de turbo omdat de olie er niet meer goed door kan.
    Maar als je schoon begint en op tijd je olie ververst zal het vuil worden van het zeefje waarschijnlijk niet gebeuren maar als je de banjobout toch los hebt gehaald ... het zeefje zijn de kosten niet.
     
  19. Vandaag van de EGR-klep het originele flinterdunne plaatje vervangen door een 3mm dikke alu plaat met een gaatje van 5mm erin. (km stand: 74.000)
    Resultaat: ik heb het idee dat de moter iets beter oppakt bij het intrappen van het gaspedaal, verder geen bijzonderheden.(tot nu toe 40 km gereden) Als het goed is blijft de motor nu een stuk schoner!
     

Deel Deze Pagina