1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

K&N inlegfilter geplaatst - mijn ervaring.

Discussie in 'Performance' gestart door KillDivision, 13 apr 2011.

  1. Na enkele positieve verhalen te hebben gelezen over sport/inlegfilters er ook maar 1 van K&N besteld bij sportfilter.nl. Dit is de eerste keer dat ik een ander filter in een auto heb geplaatst. Het vervangen zelf heb ik het hier niet over omdat dit een simpel klusje is.

    Over mijn Focus; ik heb een 1.6 100 pk FoFo II uit 2009 met ongeveer 40.000km op de teller. Ik rij nu 8 maanden in deze auto, heb hem 2dehands gekocht van de Ford dealer in zwolle. De auto is alleen eigenaar geweest van de Ford dealer zelf dus ik ga er van uit dat het een demo-auto is geweest. Toen ik de auto kocht stond er 26.000 op de teller en bij de deal zat een grote beurt (ik ga er van uit dat dat alleen een doekje over de motorkap is geweest). Het filter wat ik er vandaag uithaalde was erg smerig, vol donkere vuilplekken met allerlei rotzooi tussen de "schubben".

    Wat me opviel voor de filterwissel was dat de auto bij het optrekken vanaf lage toeren wat schokkerig versneld. Niet irritant schokkerig, maar ook niet mooi vloeiend.
    Wat me ook eerder opviel was (voor mijn gevoel dan....) dat wanneer ik vol gas gaf, de auto optrok en bij hoge toeren ik het gaspedaal losliet, dat het dan leek alsof de auto nog even doorging met optrekken ipv direkt vaart te minderen. Ik heb altijd gedacht dat ie dan te weinig lucht kreeg.

    (voor de techneuten onder ons die zich nu krom lachen vanwege mijn noob-opmerkingen, laat het me even uitleggen waarom ik het denk:lol:)

    Vroeger, toen ik nog een jochie was op een Honda MB brommertje, experimenteerde ik er lustig op los met uitlaten, membramen, luchtsproeiers en dergelijke. Dan ging ik rijden op die kilometerslange fietspaden in de polder, plat op de tank totdat je aan je maximale snelheid zat en dan draaide je onder het rijden je benzinekraantje dicht. ( ja, echt waar) Als, vlak voordat de brommer stopte vanwege benzinegebrek, je brommer even dat laatste moment harder begon te lopen dan wist je dat de benzine/lucht verhouding nog niet goed stond en er een kleinere (of precies andersom, een grotere, ik weet ik niet meer) sproeier in moest.
    Kleinere sproeier er in en opnieuw plat op de tank. Die grotere of kleinere sproier scheelde altijd enorm voor je topsnelheid. (oh god, onder de techneuten heb ik me nu helemaal belachelijk gemaakt:schater:. Ik zie het nu al voor me, kom ik voor het eerst op een meeting; "Hey jonge, waar is je brommertje?")



    Met het K&N filter er op:
    Ik heb het idee dat de auto sneller reageert op het gaspedaal.
    Ook is er een duidelijke verbetering ten opzichte van het stotterend optrekken. Geen last meer van, hij gaat nu mooi lineair omhoog in toeren.
    Dat gevoel dat de auto nog even doortrekt bij gas loslaten is volledig weg.
    Ik had de dagen voor de filterwissel allerlei test uitgevoerd om voor mezelf duidelijk te krijgen hoe de auto VOOR reageert zodat ik een duidelijk oordeel van NA kon geven.

    Let wel, dit is mijn persoonlijke ervaring voornamelijk gebaseerd op gevoel.
    Ik ben er blij mee.:dance:

    Tom vanuit het mooie Zwolle.
     
  2. leuk verhaal Tom, en wie heeft er niet onder z'n brommertje gelegen om z'n topsnelheid wel 5 km op te poetsen ;)
    anyway ik ben blij voor je dat het k&n filter jou weer een goed gevoel geeft in je :focus:
     
  3. Leuk verhaal ;) Je moet je niet zo 'druk' maken over wat eventueel mensen van je zullen denken, hoewel een gezonde dosis zelfspot altijd wel op z'n plaats is ;). Ik vind het al heel wat dat je voor jezelf probeert uit te vinden wat werkt en niet klakkeloos dingen aanneemt vanuit de reclame e.d.

    Leuk voor je dat het werkt. Het moraal van het verhaal is hier dat een 'schoon' luchtfilter heel belangrijk is... origineel of K&N.
     
  4. Mooi dat je verbeteringen merkt, de dealer heeft waarschijnlijk gewoon een kleine beurt gedaan, omdat de grote pas bij 60000 hoeft..
    Edit voor ik commentaar krijg: 40000 is officieel de grote beurt, maat 60000 is in het echt de grote beurt..
     
  5. Vanochtend had de vrouw de Focus nodig :angry:
    Ik had haar een verhaaltje verteld dat de motor beter ademde, maar dat ie geen hogere topsnelheid zou hebben of meer pk's.

    Komt ze net bij me: "Is ie toch niet sneller geworden? Hij trekt nu veel vlotter weg bij de stoplichten."

    :cheer::thumbs:
     
  6. Mooi! Dan weet ik gelijk wat m'n volgende update wordt :thumbs:
     
  7. Ik was ook beetje aan het rond neuzen voor mijn ford focus 1.8TDCI. Maar het heeft volgens mij voor een diesel geen meerwaarde.
     
  8. :thumbup: Bij mij ligt ie er ook in, geen dag spijt van gehad. Betere ademhaling en beter geluid :mrgreen:
     
  9. mijn broer heeft dus de 1.8 TDDI maar die zegt dat je het wel merkt, zelfs zuiniger.

    Bij mijn Focus 1.6i uit 99 ook gehad en werkt vele malen beter dan zo'n papieren filter. Al is het alleen al omdat je hem nooit hoeft te vervangen.
     
  10. Bij een diesel met een gezonde schone standaard filter, en je plaatst daar
    een k&n vervangingsfilter in, dan behoor je eigenlijks niets te merken behalve
    geluid, dat komt omdat een geblazen diesel een veel grotere luchtovermaat
    heeft dan bij een ongeblazen benzine, dus het verschil bij een benzine is
    groter als bij een diesel;)
     
  11. Dus kortweg gezegd meer lawaai of heb je nog wel een leuke sound in zitten?
     
  12. Er komt niet veel meer geluid uit hoor:) Ik heb er ook weinig van gemerkt. En het beetje wat ik er van gemerkt heb zal wel zijn geweest omdat het originele filter zwart was, heel zwart...
     
  13. #13 sportfan27, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
    Ik rijd nu iets meer dan een jaar met een K&N inleg filter in mijn 1.6 100pk MK2 en met volle tevredenheid, geluid is veel mooier (donkerder) en zoals de topicstarter al aangeeft, de auto pakt veel beter op in de lage toeren, echt een verbetering.
     
  14. Iets meer brom... maar absoluut niet hinderlijk, klinkt gewoon iets grover bij
    doortrekken.
     
  15. Dus kortweg voor diesel wat meer geluid geen effect voor de kracht.
     
  16. ....en een open filter op een 1.6 TDCi van 2009?? enig idee wat voor geluid dit gaat geven?? Enige waar ik naar op zoek ben is het fluiten van de turbo. Hoef geen brom, gebulder, gegrom e.d. Echter vrees ik dat de turbo dan te weinig doet hiervoor. Tenzij je hem chipt en op een bar laat draaien.

    Hoor graag de praktijk ervaring.

    Robert
     
  17. hoe doen jullie dat dan bij een beurt ?? geven jullie dan aan dat deze niet dient te vervangen?
     
  18. #19 Boomerang78, 6 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2011
    Inderdaad hen laten weten dat je een luchtfilter hebt die niet vervangen dient te worden. Plak de waarschuwingssticker op het luchtfilterhuis.

    Kosten voor een luchtfilter werden bij mijn laatste onderhoudsbeurt netjes in mindering gebracht.
     
  19. ok bedankt goed om te weten ga er ook een bestellen in mijn volgende verlof
     

Deel Deze Pagina