1.8 TDCi 115pk Vtune, en andere chiptuning 'prijsvechters'

Discussie in 'Performance' gestart door Robertoal, 16 feb 2011.

  1. heren en dames van dit forum,

    Ook ik ben me nu aan het orienteren mbt chiptuning, na enig onderzoek ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

    -chiptunen is in principe niet gevaarlijk, wel zorgt het voor meer slijtage; oude auto's kunnen dus sneller problemen gaan vertonen door overmatige slijtage.
    -chiptunen zorgt over het algemeen voor een zuiniger motor, MITS je dezelfde rijstijl aanhoud.
    -je kan 200 euro uitgeven, ook kan je 600 euro uitgeven; verschillen (voornamelijk) zitten in het wel of niet 'dynobank' meten van je auto + het 'op maat schrijven van de software' (vind ik persoonlijk discutabel: mensen tunen ook via bluefin e.d.; is toch ook 'of the shelf' ?)
    -Je krijgt een hoop vermogen erbij, dit schijnt voornamelijk te komen door het lakse gedrag van een autofabrikant. Schijnbaar kunnen tuners het dus 'beter'.

    Nu ben ik niet erg overtuigd van bleufin en companen, ik geloof graag de ze een goede prestatie neerzetten, nadeel hiervan is voornamelijk de prijs.
    Ook de dyno metingen e.d.: je kan vast en zeker meer vermogen uit een motor trekken, de meeste mensen willen echter 'iets' meer vermogen en niet 'to the max' gaan. Een of the shelf tuning lijkt me dan minstens zo goed?

    Bron van deze vragen en stellingen is voornamelijk, zal ik chiptunen bij:
    -Vtune -> 225 (erg veel goede reactie gelezen, maar natuurlijk ook slecht: 75/25 zo;n beetje)
    -Bullpower -> 299 (ondanks dat de aanbieding anders doet vermoeden) (bijna alleen maar positieve reacties)

    Ondanks het feit dat er meerdere threads bestaan over chiptunen heb ik tot op heden nog geen samenvattende threads gezien. Ik hoop hier nu verrandering in te brengen, graag nodig ik mensen uit hun (onderbouwde) mening te geven over de door mij gestelde vragen en/of stellingen; met in het achterhoofd houdende: prijs/kwaliteit van de producten van de verschillende aanbierders.
     
  2. Chiptuning is in principe niet gevaarlijk wanneer het door een gerenomeerd partij word uitgevoerd.
    Wanneer je het normaal gebruikt zorgt het ook niet voor meer slijtage.

    Wanneer je zoiets koopt van bv Superchips of Dreamscience weet je dat het van partijen komt die er al langer mee bezig zijn geweest en ook allerlei tests uitgevoerd hebben.
    Je betaald dus voor het ontwikkelingsproces en natuurlijk ook voor de naam. Ook hebben deze partijen een veiligsheidsmarge ingebouwd.

    Bij prijsvechters durf ik mijn software niet aan te laten passen. Er is namelijk 1 hele simpele truc om meer vermogen te krijgen. Ik zeg niet dat ze het op die manier doen.

    Of de tuners het beter kunnen....Zou ik ook niet zo durven zeggen. Een autofabrikant heeft natuurlijk veel meer een naam op te houden. Die bouwen veel liever een veel grotere veiligheidsmarge in. Stel dat daar een partij motoren klappen omdat ze net te scherp zijn geprogrammeerd....naast dat ze het handen vol met geld kost hebben zo ook imago schade.
     
  3. Ik sluit me hierbij aan. Ik heb een collega gehad en die zei altijd:

    I you pay peanuts, you get monkeys...

    Soms is dat niet zo erg, maar bij tuning van een motor misschien wel. ;)
     
  4. Zelf maak ik gebruik van de oplossing zoals Superchips deze op de markt brengt. Je mag wat mij betreft spreken over een "of the shelf" product al hoewel ik van mening ben dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit. De mappen die met de Bluefin komen of de mod's zoals Dreamscience levert, zijn immers niet even bedacht maar ontstaan door uitvoerig testen.

    Het grote voordeel van deze "of the shelf" producten is de flexibiliteit voor en door de gebruiker, je zit immers niet vast aan één tuning. Wil je het maximale uit de auto halen en ben je niet van plan gebruik te maken van verschillende mappen (mod's) dan is een zeer hoog aangeschreven tuner natuurlijk een hele goede oplossing. De vraag is echter of de kosten die daarmee gepaard gaan lonend zijn, ik denk dat dit een hele persoonlijke afweging is.

    Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de genoemde tuning oplossingen maar sluit me in deze volledig aan bij het verhaal van Harrie. Veel van deze "goedkopere" oplossingen zijn uit op een snelle (hoge) vermogens winst zonder dat goed getest te hebben op vele auto's en onder verschillende omstandigheden.

    Het tunen is leuk en levert in sommige situaties veel vermogenswinst op. Er zitten natuurlijk ook gevaren aan die vaak eindigen in een tranendal. Ben je bereid de risico's te dragen dan zou ik dat te allen tijde doen door met een gerenommeerd bedrijf met dito producten in zee te gaan. Garanties zijn meestal tot de deur de vraag is waar is die deur, dichtbij of ver weg ;)
     
  5. Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Ook de fabrikanten kunnen meer vermogen uit de geleverde motoren halen. Waarschijnlijk zelfs véél meer. Ze hebben alleen wel een bepaalde tolerantie ingebouwd. Maak de toleranties kleiner en de boel gaat gemiddeld gezien gewoon eerder kapot. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook nog wel economische belangen die meespelen en een stapel wet- en regelgeving.
     
  6. +1 FocusS. Kort en bondige uitleg!
     
  7. Helemaal mee eens, FocusS:thumbs:
     
  8. Heren, erg verhelderend dit! Ik zag door het bos de boompjes niet meer.
    @focuss: het was niet echt een onderbouwde mening van mij kant, meer een 'stelling'. Je uitleg vind ik erg duidelijk en overtuigend, +2:thumbs:

    Nu heb ik beide tuners gemaild, van vtune krijg ik een erg slechte indruk: met name het niet ingaan op de vragen die ik stelde alsmede de spelfouten die her en der opdoken in de berichten van dit bedrijf zorgt voor amateuristisch gevoel bij deze 'tuner'.

    Bullpower daarentegen bieden voor 299 euro een chiptuning aan die volgens hun 'op maat geschreven' is. Zij claimen voorzichtig te tunen, dus niet to the max maar veilig binnen de (door wie opgetelde?) marges. Zij komen mij veel betrouwbaarder over; normaal zijn de kosten 500 euro, nu kunnen ze het dus voor 400 (met dyno) of 300(zonder dyno) aanbieden.

    De uitleg van iodokus spreekt voor zich :lol:. voornamelijk het feit dat ze blijkbaar tot in den treure hebben lopen testen spreekt me erg aan. Blijft natuurlijk ook erg lekker om je auto via dat kastje ff te tunen :rock:.
    zal ook wel lekker waarde vast zijn dan? of kan je maar 1 auto tunen met 1 kastje? (ik begrijp dat je er maar 1 tegelijk kan doen) Als je een nieuwe focus koopt moet je dan een nieuw kastje aanschaffen?

    Eigenlijk is het (niet al te verrassende antwoord) je kan niet voor een spreekwoordelijk dubbeltje eerste rang zitten.. :badgrin:
     
  9. Ja, vandaar mijn qoute van die apen en nootjes....
     
  10. Robert,

    Aangaande de hoeveelheid auto's welke je met één handset kan tunen het volgende:

    De Bluefin kan maar op één auto gebruikt worden. Wil je de handset gaan gebruiken voor een volgende auto dan moet je de handset terugsturen naar Superchips zodat zij deze kunnen resetten. Het resetten kost geld ik weet niet hoeveel maar ik heb ooit bedragen van 200 euro horen noemen.

    Bij Dreamscience is het anders, de handset die zij leveren bevat 5 levens. Dit houd in dat er 5 auto's mee getuned kunnen worden. Dreamscience gebruikers moeten maar aangeven of dat ook tegelijkertijd kan, persoonlijk denk ik van niet maar weet dit niet zeker.
     
  11. als je wat knaps wil moet je hier wezen van Vught tunning
    met rollenbank alles der op en aan

    http://www.vvt-motorsport.nl/

    Johan doe niks anders dan alleen maar diesels

    Groeten Dennis :rs:
     
  12. Ik heb ze even gemaild, ben benieuwd!
     
  13. 1 auto tegelijk, als je van auto switcht moet de ene terug naar stock mapping, dan pas kun je de andere mappen. Je verliest dan 1 'leven' (het lijkt wel een computerspel :mrgreen: ), dus je kunt dat 5 keer doen. Daarna moet 'ie een refresh hebben.
     
  14. Had een offerte aangevraagd. Nog tot eind februari met korting 250 euro voor een 1.8tdci

    van 250 Nm naar 300 Nm, 115 pk stijgen naar 140 pk
     
  15. Bij wie had je de offerte aangevraagd Paul?
    En wat krijg je dan voor die 250 euro?

    Ik ben zelf aan het orienteren en dit klinkt voordelig, als het ook maar goed is!
     
  16. De Focus 2 1.8 TDCi heeft standaard 280 of 290 Nm (ik weet niet meer zeker welke het is, die van mij levert 290). Dus ik denk dat de Nm na tuning voor de Focus 2 hoger zal liggen.
     
  17. Als dit inderdaad zo is, en ze zijn goed als gezegd ga ik dit prompt doen :lol:
     
  18. ai vergeten te melden(gelukig heb ik toch nog geen reputatie punten dus kan er ook niks af :schater:)

    Ik heb de offerte aangevraag bij Vtune.

    Dit schreven ze mij:

    Is zeker geen slechte deal, maar ik kijk nog even verder, komt mij deze maand ook niet zo goed uit.
     
  19. Wel allemaal mooie reclame praat ,van hun offerte.
     
  20. Gewoon 500 euro uitgeven voor Bluefin. Heb je gegarandeerd kwailteit.
     

Deel Deze Pagina