1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem en afstellen stuurbekrachtiging

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door skelter, 3 feb 2011.

  1. wanneer moet de distributieriem vervangen worden en kan de stuurbekrachtiging ook bij gesteld worden?
    ik rij zelf een focus futura 2006
     
  2. Bij die van mij, en volgens mij geldt het voor alle focussen, is het om de 200.000 KM.
    En ik kan in de boordcomputer mijn stuurbekrachtiging instellen (3 standen).
     
  3. Jep, 200.000 km of 10 jaar.

    Wat het eerst bereikt word



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  4. distributieriem

    oke maar ik heb een benzine en geen diesel uitvoering
    of gelden daar de zelfde regels voor
     
  5. Klik hier en je weet alles over alles soorten onderhoud van je focus.
     
  6. Bij de 1.4 en 1.6 Duratec wordt voorgeschreven om de distributieriem bij 8 jaar of 160.000 km te vervangen. Bij deze motoren werkt de stuurbekrachtiging met een pomp op de motor en is er niets aan in te stellen zoals wel het geval is bij alle andere motoren met elektro hydraulische stuurbekrachtiging.

    De 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren hebben geen riem maar een ketting.
     
  7. Volgens mij moet de D-riem om de 130.000km of 10 jaar. Je bent zeker te laat als je de D-riem vervangt bij 200.000km
     
  8. 200.000 km is voorschrift voor de focus 2 diesels (zowieso 1.6 TDCI). Dit was zelfs 225.000 maar is teruggebracht naar 200.000 km. Bij 200.000 km ben je dus zeker niet te laat met vervangen.
     
  9. Mij is verteld voor mijn benzine 16i 16V bij 160.000km of na 10 jaar.
    Nu heeft die van mij 146.000km op de teller en is dit jaar dus 10 jaar oud.
    Volgens de verkoper in december piepte de distributie riem omdat de auto kleine stukjes zou hebben gereden, en zou dit over gaan als ik wat langere ritten zou maken.
    Heb nu ontdekt dat als ik koud start hij piept en als tie warm is dan is het over.
    Zit er toch over te denken zo spoedig mogelijk de riem te vervangen, maar vraagje moet de waterpomp dan ook vervangen worden? En hebben jullie enig idee wat het moet gaan kosten?
     
  10. Je zult je distributieriem niet horen piepen, maar je multiriem (bij andere merken ook wel v-snaar). Deze drijft de accesoires (dynamo, etc) aan. Als ik het goed heb hoeft daarvoor je waterpomp niet vervangen te worden. Klusje kost weinig tijd bij de dealer.
    Ik denk dat ze de distributie- en de multiriem tegelijk zullen vervangen. Als de prijzen voor diesel en benzinemotoren ongeveer gelijk liggen zal het bij de dealer ongeveer 350 euro kosten.
     
  11. 130.000? Waar heb je die wijsheid vandaan? Bij de Fofo I 1.6 16v is het om de 160.000km of 10 jaar.

    Als je distributieriem piept dan heb je een groter probleem. Je distributieriem is een getande riem, die kan in principe niet piepen.

    De waterpomp zit bij de MKI 1.6 16v achter de multiriem, die kun je dus zonder loshalen van de distributieriem vervangen. De mutiriem hoef je ook niet te vervangen samen met de distibutieriem.
     
  12. Oke dank jullie wel voor de info
     

Deel Deze Pagina