1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak Focus ST

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus-piet, 9 jan 2011.

  1. Goededag ford liefhebbers vanaf de volgende link heb ik gegevens en foto,s geplaats voor het monteren van een trekhaak onder een ford focus st dat voor menige st rijders de oplossing kon zijn veel plezier en bij vragen sta ik jullie gaarne te woord
    http://www.focusclub.nl/forum//showthread.php?t=16627&page=8
     
  2. link doet nix:(
     
  3. Heeft er iemand intussen ervaring mee?
     
  4. Gezien de hoge kosten om dit te realiseren verwacht ik niet dat er veel mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Dit topic ging oorspronkelijk over de Focus 2 ST maar in feite is het voor de Focus 3 ST precies hetzelfde.

    Technisch gezien is het niet zo'n probleem om onder een Focus ST een trekhaak te plaatsen. Het chassis en de elektronica wijkt op dit punt immers bijna niet af van een "normale" Focus. Wel zullen er wijzigingen moeten worden gedaan aan de achterbumper en de uitlaat om zo voldoende ruimte te creëren voor de trekhaakbalk. In hoeverre deze aanpassingen moeten worden gedaan hangt vaak ook nog af van het merk/type trekhaak.

    Wanneer je een trekhaak hebt geplaatst ben je er echter nog niet. De Focus ST is niet type goedgekeurd met een trekhaak. Dit heeft als gevolg dat er ook geen trekgewicht is vastgesteld. Je kan dus een trekhaak onder een ST monteren maar dan mag je wettelijk gezien nog niets trekken. Het is in Nederland mogelijk om de auto individueel door de RDW te laten keuren met betrekking tot het trekgewicht. Hierbij wordt dan het trekgewicht bepaald en op kenteken verwerkt. Deze individuele keuring kost echter zo'n €1000,- .
     
  5. Wow, ik ga ook een RDW beginnen, denk ik. :badgrin:
     
  6. Ik heb een Belgische ST (allée binnenkort), maar niemand doet het.
    Alleen Brink heeft gezegd binnen een half jaar
     
  7. ik zou het er wel voor uitgeven ,
    kan ik tenminste ook een st aanschaffen .
     
  8. Haha smoesjes om een st aan te schaffen:schater:
     
  9. :rock:geen smoes,,,
    wordt tijd dat er op de st een trekhaak kan worden gerealiseerd .
     
  10. Vraag me af of de kosten zo hoog zullen zijn.
    Er is iemand die een diesel station omgebouwd heeft naar een st225 station.
    Die had van origine een trekgewicht op kenteken staan , en na de omkeur nog steeds dacht ik.
    Dus er bestaat al een rijdend exemplaar met de juiste motorcode en trekgewicht.
    Het zal me niet verbazen dat als je naar zijn kenteken refereert , het puur nog een administratieve handeling betreft van een paar tientjes.

    En ook al monteer je een trekhaak met 0kg trekgewicht op kenteken, mag je nog steeds een fietsendrager gebruiken
    Het is maar wat je wil.

    Bedenk wel dat een st225 niet een heel erg grote radiateur heeft zoals de Mondeo 2.5t en ook geen elektrische waterpomp zoals de kuga 2.5t .
    Dat gaat je trekgewicht vermoedelijk beperken zodra ze serieus gaan testen bij de rdw in Lelystad.
     
  11. Ik heb hem alleen nodig voor mijn fietsendrager :-)
     
  12. Daar heb je toch ook andere (trekhaakloze) oplossingen voor, of zit dan de achterspoiler in de weg?
     
  13. Yep gaat niet met de spoiler, en ik heb nog een hagelnieuwe fietsdrager liggen...
    Maar ik heb ff geinformeerd voor de kabelset, 230 euro totaal..... in DE
     
  14. Mocht je die fietsdrager weg doen dan hoor ik het wel [emoji23] [emoji23]
     
  15. Ik heb hier onderzoek naar gedaan want ik wilde oospronkelijk ook een trekhaak gaan monteren: je mag niets trekken met je ST, de RDW kan tests uitvoeren om evt wel een last te trekken, dan moet je je auto daar met trekhaak afleveren (Lelystad) en gaan ze hem voor €125,- per uur mishandelen (minimaal 4 uur). Maar ford geeft volgens de homologatie aan dat de ST niet geschikt is om een aanhanger te trekken (zo zeggen ze dat daar) en als de RDW deze tests uit gaat voeren moeten ze eerst vrijwaring aan vragen bij Ford Nederland en die gaan dat absoluut niet geven. Dus dat houd gewoon op! Je mag een trekhaak op je ST hebben maar mag er geen aanhanger achter hangen, een fietsendrager mag wel. Dit is wat mij verteld is tijdens contact met de RDW en Ford NL.
     
  16. #16 focusfanrossum, 7 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2017
    Nou komt t grapige..
    De 2.5 van [MENTION=16116]focusfankerkdriel[/MENTION] mag wel trekken omdat het een 1.6 was orgineel. Alleen hebben we m omgebouwd naar st.
    Stond bij de rdw er bij en het trekgewicht kon die man gewoon aanpassen toen hij de motorinhoud veranderde (stond er ook tussen)
    Maar dat heeft hij niet gedaan dus staat hij nog op het trekgewicht van een 1.6.

    Schiet mij net te binnen
    Een volvo v50 t5 is bijna dezelfde auto en mag 1500kg trekken...
     
  17. hoe groot is de kans dat je daar op 'gepakt' wordt?
    1) de agent in kwestie is erg goed op de hoogte hoe het zit met een :focus2: :st:
    2) ze houden je aan omdat er een (te) grote of (te) zware aanhanger achter je :st: hangt en dan kijken ze pas naar het trekgewicht op je kentekenbewijs.
     
  18. Ja t blijft een beetje een krom verhaal aangezien het naar mijn mening gewoon een focus is zoals alle anderen qwa carroserie dan....
     
  19. Nou ik weet niet maar ze zijn altijd wel scherp op aanhangers heb ik t idee. Maar wat ik eigenlijk erger vind: wat als er iets mis gaat en blijkt als ze het gaan napluizen dat t niet mocht?
     
  20. Dat vind je verzekering fantastisch, die hoeven dan niks uit te keren.
     

Deel Deze Pagina