Die Wagon is zeker niet verlaagd (deze wel). En de wielkasten vullen kan op 2 manieren: 1. verlagen 2. 215/45R17 banden monteren ipv 215/40R17
Optie 2 ga ik ook doen: 215/45/17 om mijn ST170 velgen heen laten leggen. Vind de 40 bandjes te iel ogen.
Dat valt reuze mee! Van 195/60R15 naar 215/45R17 is een omtrek verschil van 1.5% en een verschil in rijhoogte van 5mm. Als je kiest voor 215/40R17 is het verschil zelfs negatief! Van 195/60R15 naar 215/40R17 is een omtrek verschil van -1.8% bovenstaande gegevens zijn gegenereerd met dit excel-sheet
lol, toen ik van mijn 14" naar mijn 15" ging merkte ik het gelijk met de 14" 50 = 40 met de 15" 50 = 45 met de 14" 120 = 110 met de 15" 120 = 120 Snelheden gemeten met de originele km teller en GPS
Als je de bandenmaat aanpast aan de grote van de veld, blijft de "afwijking" nagenoeg hetzelfde Je heb waarschijnlijk grotere banden erop gezet of de 14 inch banden waren domweg "te klein"
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Dit is ook een hele mooie site om te berekenen wat het verschil word, hij rekend precie het snelheidsverschil uit......wel even op metric zetten
185/60-14 111mm 289mm 578mm 1815mm 551 0.0% 195/60-15 117mm 308mm 615mm 1932mm 518 6.5% 6.8% Dennis bedankt!!
Je kwam toch van 185x65-R14 ipv 60?? rekenfoutje???? Dat word dan 3.2% wat hij tov origineel te weinig aangeeft
Lijkt mij ook meer voor de hand liggen, fabrieks-af op R14, dan zit er 185x60 onder, die hebben we nu ook als winterbanden, kan je 131 km/h op de teller mee rijden, is dan 120 km/h op de gps, met de 195x60-R15 is dat 125 km/h op de teller
Morgen krijg ik 195/45 17 op men duvals, goodyears F1. Even de weerberichten kijken en kopen dat de wielen er snel onder kunnen!