1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuurbekrachtiging leidingen vervangen en multiriemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rsmul, 6 jan 2011.

  1. Hallo allemaal,
    Bij mijn Focus II is de stuurbekrachtiging leiding lek, heb deze gekocht bij de Ford dealer, Het is een complete set van pomp tot en met het stuurhuis en terug.
    Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens vervangen van de leidingen of is het er gewoon op schroeven, vullen en het werkt weer? Is er iemand die er ervaring mee heeft? Hoe kan ik het het beste beet kan pakken? Wil het zaterdag gaan doen.

    Ik moet nog 4 km rijden met de auto voor ik bij de garagebox van mijn zwager ben, De pomp maakt zo'n herrie, kan het beste de olie bijvullen zeker om te voorkomen dat die ook kapot gaat, of kan die ondanks de herrie wel tegen 4 km droogloop?

    Heb er ook een set multi-riemen (V-riemen) bij gekocht die zitten helemaal onder de olie. Daar zitten allemaal plaatjes en stripjes in een doosje bij, wat moet ik hiermee doen?

    Alvast bedankt voor de tips.
    René
     
  2. Ik heb het een half jaar geleden ook vervangen bij mijn vader zijn focus II. Toch een redelijk veel voorkomend probleem. De leiding schuurt tegen de carresorie aan en gaat daardoor stuk.
    Je kan naar je box rijden. Maar vul hem inderdaad van te voren bij. Dit voorkomt verdere schade.
    De leidingen is er eigenlijk gewoon opschroeven en klemmetjes los maken. Maar ik weet niet dat ik heel lang heb lopen kloten om de leidingen aan de pomp zelf weer erop te krijgen. Bij de leidingen zit een koppeling als het goed is. Deze is los en moet je niet op de nieuwe leiding duwen. Deze eerst erin schroeven daarna de leiding erin klikken. Ik had het andersom gedaan en dat koste zeer veel gekloot. Je klikt hem namelijk maar 1x erop.
    Verder heb ik volgens mij de dynamo toen ook nog los gemaakt. Dus denk eraan om de - los te maken van de accu.
    Succes ermee.
    Owja als je je nieuwe leidingen erin hebt let erop dat deze niet tegen de carresorie aan komt.

    Grt
     
  3. Kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb, bedankt, zeker van die koppeling in de pomp!
    Dacht zelf ook al het een en ander te moeten verwijderen voor ik erbij kan. Bedankt!
     
  4. Zijn idd de juiste tips van rs nick. Ben het helemaal met hem eens. Bij het loshalen van de oude leiding in de pomp, zagen wij op het werk meestal de leiding net voor de steun af. Dit omdat je zeer moeilijk bij die wartel kunt komen om hem los te draaien. Als je deze dus afzaagt, kun je erna de wartel met een ratel makkelijk los draaien. Succes ermee in ieder geval, want het is toch een redelijk lastige klus..
     
  5. Hallo allemaal, ben inmiddels klaar.
    De leidingen waren goed te doen, alleen jammer dat ik de verkeerde had gekregen. Nu heb ik de oude retour leiding gebruikt en alleen de nieuwe persleiding. Werkte ook, want de Ford dealer ging mij op zaterdag echt niet helpen aan je juiste.
    Voor de riemen had ik gelukkig de dealer gebeld om te vragen om een beschrijving hoe ik dat moest doen met die special tools, en kreeg van hem 3 A4tjes uitgeprint stap voor stap en was dus zo gelukt.
    Ben in totaal zo´n 4,5 uur bezig geweest.
    Nog bedankt voor het meedenken!
     
  6. Netjes van de dealer dat ze dat voor je uit hebben geprint:D Je hoort nog wel eens dat ze je daar niet aan willen helpen, waarschijnlijk ivm broodroof:)
     
  7. re:

    Ik zie aan het topic dat ik ook aan hetzelfde probleem zit.
    Weet iemand wat zo`n setje kost bij de dealer???
    Ik heb een FF2 station uit 2005.
    Moet ik nog ergens opletten met het demonteren ervan.
    Zijn er nog dingen die gedemonteerd moeten worden om er makkelijk bij te kunnen als je de leidingen moet vervangen??
    zoals bv bumper, radiator, of andere dingen??
    Ik zou erg geholpen zijn en alle info is welkom.
    En hoe lang zou je er bv aan kunnen werken

    alvast bedankt
    Remco
     
  8. zit er in het stuurhuis eigenlijk een aftapplug voor de stuurbekrachtigingsolie
     
  9. Nee. Die zit er niet. Wat het best werkt is de oude leiding vlak achter de wartel in de pomp af te hakken. Dan kun je de wartel er met een dop sleutel afdraaien ipv rommelen met een steeksleutel. Verder zoals gezegd de nieuwe wartel eerst in de pomp draaien. Een goede complete 3/8" dop sleutel set met kniestuk is wel makkelijk.
    Als je het een paar keer gedaan hebt ongeveer 1, 5 uur werk.

    Multiriemen laat ik meestal zitten, die spuit in dan met draaiende motor goed schoon.
     
  10. #10 fonswelters, 14 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2015
    Hallo, heeft iemand wellicht een foto of onderdeelnummer van de stalen leiding die van de stuurpomp naar het stuurhuis loopt. De leiding heeft een hitteschild. Ik heb een Focus Wagon uit 2003. De leiding is verroest en moet vervangen worden en probeer er 1 tweede hands te vinden. Bedankt voor de hulp! Fons
     

Deel Deze Pagina