HELP!! Originele zij-knipperlichten FoFo 1 (bj 2000) vervangen door LED-knippers..

Discussie in 'Exterieur' gestart door mike1985, 29 dec 2010.

  1. Beste mensen,

    Jullie hulp heb ik eventjes nodig... Ik heb zojuist geprobeerd om mijn orginele zij-knipperlichten aan de voorkant te vervangen door LED-knipperlichten. Het losmaken ging op zich wel, maar vervolgens het aansluiten... Hoe sluit ik het precies aan?

    Hierbij een foto van de bedrading naar het orignele zij-knipperlicht toe: één zwarte draad en één blauw/grijze draad.

    [​IMG]


    Aan de nieuwe LED-knipperlichten zitten echter drie draden: één zwarte, één rode en één grijze. Zie onderstaande foto:

    [​IMG]


    Mijn vraag aan jullie is dus: hoe sluit ik dit precies aan? Welke kleur draad op welke kleur draad? En wat doe ik precies met de zes roze verbindingsstukjes?

    En ohja, nog een laatste vraag: met welk gereedschap krijg ik de front-knipperlichten onder de koplampen los? Met een kleine schroevendraaier is het mij tot nu toe nog niet gelukt...

    Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Alvast bedankt.

    Groeten,
    Mike
     
  2. je zal moeten uitzoeken welke de plus is en de min, ik gok op de licht gekleurde draad de plus (misschien iemand met ervaring) en daar moet de order op de massa de zwarte. Bij gloeilampen maakt dat niet uit maar bij led's moet dat goed om anders doen ze het niet.
     
  3. Die verbindingsstukjes zijn scotch locks. Door deze op de bestaande draad te knijpen snijdt het middengedeelte door de isolatie van de bedrading en maakt contact tussen de twee draden. Dit is echter zeer storingsgevoelig (vooral met vocht). Er is eigenlijk maar 1 goede manier en dat is solderen en daarna isoleren met krimpkous.

    Wat betreft de drie draden. Ik vermoed dat in de knipperlichten 2 LEDs zitten die beide een aparte plus draad hebben. Die zal je dan allebei aan moeten sluiten. De zwarte draad zal hoogstwaarschijnlijk de massa zijn.
     
  4. Moet ik dan gewoon vanaf de aanvoerende bedrading te werk gaan? Dus het hele tussengedeelte "eruit slopen"?
     
  5. Koop een torx-bitje, draai ze los, vervan de frontpinkers en draai er daneen parker in omdat die kunststof torxkop bij het losdraaien gesneuveld is ....


    veel succes
     
  6. Goed idee, Ton. Ik ga morgen met een torx bitje aan de slag om die frontknippers te vervangen.

    Als ik het goed begrijp, JW, hebben de LED-knippers hoogstwaarschijnlijk twee plusdraden en een massadraad. Maakt het dan nog uit welke van de twee plusdraden ik op de aanvoerende originele bedrading aansluit?

    Ik hoor het graag van jullie.
     
  7. Bedankt voor de tip, Jul!
     
  8. #9 McGyver, 30 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2010
    De schroef in de bumperknippers is te verwijderen met een torx schroevendraaier.
    Alleen grote kans dat het oranje kunststof dopje breekt. Als je dan alle kunstof weg peutert, houd je een external-torx schroef over. Deze zal je er met een punttang wel uitkrijgen.
    Als vervanger voor de (gesneuvelde) oranje schroef kun je een 30mm RVS-torx schroef gebruiken. Als de kunststof dopjes het hebben overleeft, zou je deze zilver kunnen spuiten.
     
  9. Oké, bedankt iedereen. Met die frontknippers gaat het goed komen. :D

    Nu zit ik alleen nog met de zij-knippers: zwart op zwart is logisch, maar kan ik de rode en de grijze draden van de LED-knippers gewoon op de originele aanvoerende blauw/grijze draad aansluiten? En doe ik dit dan met twee scotch locks, of met ééntje?

    Alvast bedankt!
     
  10. Hallo Mike
    Zoals boven al vermeld kun je ze beter solderen en dan de krimpkous eroverheen is netter steviger en minder storinggevoelig.
    Voor de rest ziet er goed uit.
    Nijmegen is niet zover uit de buurt van mij wie weet zi ik je ng wel eens rijden.
    gr alex
     
  11. Of je inderdaad beide draden moet aansluiten is een kwestie van proberen. Ik heb ooit wel eens een LED knipperlicht gezien waarbij dat ook zo was. Ik zou in ieder geval geen scotch locks gebruiken. Die komen dan op een plaats te zitten waar het toch redelijk vochtig is en dat is gewoon vragen om problemen. Solderen is en blijft de beste manier. Het allerbeste is natuurlijk een stekker zien te vinden die op de originele bedrading past.
     
  12. Bedankt, JW.

    Aangezien ik zelf niet de beschikking heb over soldeermaterialen, wil ik het eigenlijk toch met scotch locks proberen. Als ik eromheen een dikke laag tape wikkel, komt er in ieder geval geen vocht bij. Dan is de kans op storingen gering, lijkt me?

    Het is misschien niet de mooiste oplossing, maar bij gebrek aan materialen...

    Mochten jullie nog andere ideeën hebben, dan hoor ik het graag!
     
  13. Anders even bij een club/forumlid langs huppelen die er wel 1 heeft? Tis dat Nijmegen een beetje ver weg is anders had ik je wel willen helpen
     
  14. heb je dan geen weerstand nodig?
     
  15. jazeker, anders wordt het een zenuwpees :lol:
     
  16. dat dacht ik al.. dan is t evengoed ***ten als een gek:(
     

Deel Deze Pagina