1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk iemand ervaring met chippen 1.6 diesel (90pk) ?

Discussie in 'Performance' gestart door lorre, 20 nov 2010.

  1. hallo
    zoals de titel al vermeld ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met het chippen van zen 1.6 diesel (90pk)
    heb al enige info voor het chippen
    zoals prijzen enzo
    weet dat de wagen na het chippen op papier dan 115pk heeft en ong 260nm

    maar nu is men vraag of er iemand weet wat de topsnelheid van de wagen wordt
    en hoeveel seconden hij nodig heeft om naar 100km/h te trekken
    omdat niemand waar ik de wagen kan laten chippen mij daar antwoord kan op geven

    alvast bedankt
    grtz lorre
     
  2. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb deze gegevens gevonden:

    ZipTuning:
    Vermogen: 66 kW -> 85 kW
    Vermogen: 90 pk -> 116 pk
    Koppel: 215 Nm -> 280 Nm
    Topsnelheid: 178 km/h -> 185 km/h
    Verbruik (100km): 4.70 l. -> 4.46 l.
    www.ziptuning.nl
     
  3. Lol, een chiptuner die niet weet wat de uitkomst is van de tuning.. Klinkt als een tjoener. ;)
     
  4. mag ik u vragen waar u uit leid dat ik zeg dat de chiptuners niet weten welke uitkomst is van de tuning ?

    kdenk dat mijn topic verkeerd opgevat wordt

    ik heb vermeld dat ik al reeds info heb over het chippen
    ik bedoelde daarmee dat ik al weet hoeveel pk hij bij krijgt enzo
    dus dat moet ik almaal niet weten

    mijn vraag is of er hier iemand ervaring mee heeft
    zie je echt dat de wagen op de bank van ong 90 pk naar ong 115pk gaat enz
    en hoeveel seconden hij nodig heeft om naar 100km/h op te trekken omdat de chippers mij dit niet kunnen meegeven van info
     
  5. Chippen van 1.6

    Kan alleen maar zeggen zoals voorgaande dat ik bij Ziptuning meer dan genoeg bij gekregen heb. Je kan niet alles verwachten natuurlijk.
    Wat ik nog wil aanvullen is om de standaardluchtfilter te vervangen door een K&N Filter. Heeft me een 60 Euro gekost maar de respons en het vertrekken uit stilstand is vlotter.
    Niet een open filter maar gewoon een filterelement dat in de originele behuizing past.

    have fun.
     
  6. Ik weet ook niet wat je in topsnelheid en tijd wint in de sprint van 0 tot 100 en ik denk ook niet dat dat heel boeient is toch?
    Feit is dat de auto lekkerder rijd, de turbo paks sneller op bij het accelereren en dat het verbruik (wanneer je niet al een gek gaat jagen) gunstiger is.
     
  7. Zeg maar je tegen u. Voorderest heb ik het idd verkeerd gelezen ;).
     
  8. ja natuurlijk en apprecieer het van u dat u mij de info wilt geven
     
  9. zal idd niet wauw zijn maar alle beetjes helpen en zeker als je er zuiniger mee kan rijden

    dat is grotendeels mijn bedoeling en ook als ik aan de lichten sta om keer goed op te trekken
    want hij heeft volgens veel mensen de looks van een snelle wagen maar in werkelijkheid is de wagen gelijk een slak :p
     
  10. oke thx voor de info
    kheb momenteel een luchtfilter van k&n zitten maar denk dat het een open luchtfilter is dus zal wel een must zijn dat ik die verander

    waar heb je die luchtfilter gekocht ?
    en is hij uitwasbaar zoals open luchtfilter ?
     
  11. Tuning tja wat zal ik zeggen het kan lonen maar vele onder ons verwachten er teveel van.

    Een goede tuning zal de 1.6 TDCI zeker ten goede komen. De response zal veel beter zijn en als het rechtervoetje niet anders gaat gebruiken, zal ook het verbruik gunstiger uitvallen. Uit ervaring kan ik echter zeggen dat je van het laatste niet te veel moet verwachten aangezien de meeste onder ons zichzelf een sportievere rijstijl aanmeten :mrgreen:

    Veel tuners zullen weinig loslaten over de te halen max. snelheden na de tuning. De reden hiervan heeft vaak een eenvoudige achtergrond de max. snelheid neemt maar zelden toe na een tuning. Wil je naast meer vermogen ook een behoorlijke toename in de max. snelheid dan zal er veel meer aan de FoFo veranderd moeten worden. Denk hierbij aan inlaat, uitlaat, (lucht)koeling of nog extremer turbo en aandrijflijn. De vraag is of dit allemaal de bedoeling is en of je in zo'n geval niet beter een andere FoFo uitvoering kan aanschaffen, denk hierbij aan een RS of ST.

    Kortom de toename in max. snelheid zal mee(tegen)vallen ik gok een 5 tot hooguit 10 km/uur. Je acceleratie vermogen daarentegen zal wel meer voordeel hebben van de toename in Nm's. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je de buurman met zijn Porsche 911 zoek zal rijden, maar een volle tot anderhalve seconde sneller van 0 naar 100 moet te doen zijn en dat is serieuze winst ;)

    Dan blijft wel het feit dat de 1.6 TDCI niet gemaakt is door Ford in de categorie meest sportieve Focus, dit is niet onaardig bedoeld maar wel een feit. Je mag van een tuning zeker een beter FoFo verwachten maar het wordt geen RS, dus wees verstandig en ga er ook niet zo mee rijden dat is vragen om, met name, technische problemen.

    Kortom lekker tunen die 1.6, daar wordt het een hele fijne FoFo van dat weet ik zeker, maar rijdt hem niet kappot :thumbs:

    O ja voor ik het vergeet een K&N inlegfilter is idd zelf te reinigen.
     
  12. bij een gewone handelaar in autoonderdelen
    Deze heeft wel eerst contact opgenomen met K&N omdat deze nog niet in zijn catalogus stond.
    Anders effe pioepen op de site van K&N.
    En zoals je zei, ik heb een filter in de originele behuizing en niet een open filter. Qua geluid zal de open filter feller zijn, maar qua prestaties no difference.

    have fun en rij ze.
     
  13. Heb het nummer opgezocht van het stuk.
    Model E-2993 van K&N dus
     
  14. Leuk om te zien dat er nog iemand is die zit te dubben.. Ik zelf namelijk ook..
    Heb ook een TDCI met 90PK uitvoering..en zou hem ook wel willen laten chippen. :)

    Alleen mijn vraag hierbij is of dat grote gevolgen zal hebben voor de motor / turbo..?
    Is de slijtage veel malen hoger dan normaal of maakt het geen verschil?
     
  15. Is er inmiddels al iemand die het heeft laten doen? Ik ben ook benieuwd naar de resultaten, ook op gebied van eventuele extra slijtage.
     
  16. Extra slijtage heb je altijd als je de tuning gebruikt, dat is toch logisch. Dit wil zeggen als je het pedaal diep indrukt bij het optrekken alles in de motor en aandrijflijn 25pk en een aantal nm extra te verduren krijgt. Voor de rest is het blok bij mij weten redelijk gelijk aan de 1.6 tdci 109 pk, alleen de turbo etc is anders bij mijn weten. Dit houdt in dat bijvoorbeeld de versnellingsbak het met gemak aan kan.

    Persoonlijk zou ik het geld er nooit voor over hebben, maar ik ben ook wel tevreden over mijn 109pk met 240nm en een overboost van 260nm. Is ook niet heel snel, maar snel zat je rijdt zo 160 en harder hoef ik toch niet vaak;).
     
  17. Zaken veranderen aan het vermogen van de auto gaan altijd gepaard met risico's op zeker spelen bestaat niet ;) Tot op heden heb ik maar met één auto motorische problemen gehad welke een forse tuning had ondergaan, geen Ford overigens. Zowel de MK1 TDDI als de MK2 ST heb ik voorzien van een tuning geen van beide heeft daar problemen door ondervonden.

    Het is precies wat Kolere zegt heb je het geld er voor over kan je het rustig doen. Verwacht er geen super wonderen van, de Focus wordt geen ST of RS maar een betere respons op het gebruik van het rechtervoetje zal deze zeer zeker het geval zijn, maar dat heb ik al eerder geschreven. ;)
     
  18. #18 airpress, 10 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2011
    Mijn 1.6tdci 90pk heb ik vorig jaar in juli laten zippen bij ziptuning in België.
    Nadat ik de wagen terugkreeg merkte ik direct verschil, de motor draait veel soepelder. Ook moest ik 300km het rustig aandoen, ik voelde dat de motor(beter) beter reageerde op het gaspedaal. Het brandstofverbruik is bij een gelijke rijstijl als voorheen een beetje minder. Gemiddeld is het verschil bij mij een kleine 80km. Heb dit verschillende keren uitgerekend. Wanneer je het gaspedaal kietelt ben je sneller weg, het optrekken gaat vlotter en de topsnelheid van mijn focus is 200km vlakke weg. :)
    0-100 nog niet echt gechronometreerd, maar het zal wel ietsje beter zijn als voorheen...

    De tuning zit er nu al 24.000 km op.
    Ben er uitermate tevreden van.

    Edit: heb tevens ook een k&n filter geplaatst
     
  19. Hoi, zelf heb ik een ST170 helemaal standaard met alleen een K&N inlegfilter. Heeft iemand ervaring wat een Bluefin tuning voor verschil geeft. De toename zou 8 km zijn en 14 Nm. Ìk ben op zich tevreden met de prestaties van mijn Focus maar als hij door de tuning nog fijner gaat rijden dan is een Bluefin tuning het overwegen waard.
    Alvast bedankt voor de input.

    Gr.
    Marcel
     
  20. Ben eigenlijk benieuwd naar hetzelfde, nog niet eens voor die minimale winst maar vooral vloeider rijgedrag is interresant
     

Deel Deze Pagina