stotteren/haperen focus I 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door diond, 4 nov 2010.

  1. Ik heb een Ford Focus Ambientte uit 1999 1600 16V. Fijne wagen niks mis mee. Ik reed echter laatst een afstand van 200 km achter elkaar(niets geks eigenlijk). Op een gegeven moment stotterde de wagen even een fractie van een seconde meer niet. Toen we snelweg verlieten trapte ik onderaan de afslag de koppeling in. Normaal zal het toerental terug zakken naar stationair maar deze keer bleef hij steken op 1200 toeren. Ik dacht toen eigenlijk meteen dat het ook de oorzaak van het stotteren kon zijn. Weet er misschien iemand wat dit kan zijn ?? Ook op de terugweg stotterde de wagen een aantal keer en iedere keer bij het gasgeven. Ik ben benieuwd wat de oorzaak kan zijn ik heb al een aantal keer gehoord dat het de inlaatlucht sensor kan zijn. Alvast bedankt voor jullie reakties.
     
  2. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met stotteren met een Focus van 2007. In het begin was het af en toe maar een lichte stotteren/hik,maar in de loop van de tijd verergerde dit en uiteindelijk begon de auto bij momenten flink in te houden. In de garage werden eerst de bougies en bobine vervangen en de bougiekabels nagekeken, omdat een defecte bobine of probleem in de ontsteking de meest voor de hand liggende oorzaak van stotteren is. Maar daarna had ik het probleem nog.
    Uiteindelijk bleek het te liggen aan 2 defecte lambda-sondes (eentje voor en eentje achter de katalysator). Deze sondes meten het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen en aan de hand van dit signaal worden de injectoren bijgestuurd om een armer of rijker mengsel te krijgen. Deze regeling ging door de defecte sondes helemaal de mist in, waardoor de motor zich totaal onvoorspelbaar gedroeg : stotteringen, korte hikken, inhouden...
    Maar er zijn meer oorzaken die tot stotteren kunnen leiden, zoals een haperende brandstofpomp/brandstofpomp-sturing of haperende gasklep.
    Lastig dus om hier zelf achter te komen. In de garage kan men de motor management computer uitlezen en meestal kunnen ze uit deze data wel afleiden wat er aan de hand is.
     
  3. Bij mijn vorige Focus heb ook zo iets gehad. Tijdens het rijden viel af en toe ineens het vermogen weg. Na een fractie van een seconde was het weer voorbij. Nadat het probleem erger werd, ben ik ermee naar de garage gegaan. Daar is de gaskleppositie-sensor vervangen. Probleem was toen voorbij!
     
  4. Dank je voor de reakties. Ik ga de gang naar de garage maken om hem uit te laten lezen. Ik laat weten wat er uit is gekomen.
     
  5. En? Al nieuws?
     
  6. hier dezelfde symptomen! ben benieuwd welke van de storingen idd uit te lezen zijn. hoe zorg ik ervoor dat de garage zo gericht mogelijk aan t werk gaat en niet eerst de makkelijkste of winstgevende onderdelen aanpakt? wagen is van 98, heeft 180000 gelopen en heb geen zin in langdurige en dure zoektochten naar het probleem!
     

Deel Deze Pagina