1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoeveel km kan tddi blok mee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door stormloader, 25 okt 2010.

  1. hallo,

    ik heb sinds een paar maand een ford focus station bj.2002 1.8 tddi deze auto is motorisch altijd goed onderhouden en vind hem net als nieuw rijden hij heeft inmiddels 270.000 km op de teller en ik vroeg mij eigenlijk af hoeveel km zo`n diesel motor mee kan?

    gr.

    marco
     
  2. tot jij stopt met goed onderhoud plegen ;)

    nee zonder gekheid: er van uitgaande dat er altijd goed mee om is gegaan, moet je met enig (onvermijdelijk) onderhoud wel tot 5 ton moeten kunnen komen.
     
  3. De ene auto gaat maar 200.000 km mee en een andere misschien wel ruim 400.000 km .... wie weet het ??

    Maar tegenwoordig mag je er wel van uit gaan dat een auto makkelijk 300.000 mee kan maar is ook afhankelijk van de vorige eigenaars.

    Het beste is altijd langere ritten waarbij de motor altijd goed op temperatuur komt en dan niet altijd met 140-150 op de linker baan en tot rood doortrekken.
    Als een motor net 2000 toeren draait over lange afstanden heeft deze bij wijze van spreken het eeuwige leven. Maar het kan dan nog steeds zo zijn dat morgen je turbo of brandstofpomp kapot gaat ... garanties krijg je nooit.

    Maar ik kan mij nog herinneren dat ze bij Porsche ooit een 944 probleemloos een half miljoen km's hebben laten rijden ... die werd continue door een aantal rijders Europa rondgejaagd met alleen tussendoor de service beurtjes.
    Deze motor kende dus amper koude starts en bleef zo altijd op temperatuur :mrgreen:
     
  4. Aghja, er zijn zelfs Mercedes taxi's die al eens de teller rond gegaan zijn (1.000.000km).

    Hangt echt af van goed onderhoud en gewoon geluk hebben!

    PS: Mijn 1.8 TDDI van '02 heeft bijna de 190.000 op de teller. Buiten een nieuwe start motor en spanrol van de distributieriem is er daar nog niets aan geweest :)
     
  5. Ik kocht mijn TDdi ruim een jaar terug met 217.xxx km op de klok. Nu inmiddels op 276.xxx km en enkel servicebeurten laten uitvoeren. De APK afgelopen februari kwam ie glansrijk door en hopelijk blijft dat nog ff zo.
     
  6. Wij (eigenlijk mijn vriendin) hebben een TDDI die al ruim over de 2 ton is, en tot nu toe probleemloos (klopt snel af) is geweest. Wel de nodige standaard slijtage zoals de accu e.d. maar goed. het blok loopt nog perfect!

    mzzl Dennis
     
  7. Ik zit inmiddels op de 345000 km zonder problemen, heeft wel altijd zijn onderhoud gehad en bij 311.000 km is de brandstofpomp (pas) vervangen, mijn streven is de 450.000 voorbij te gaan.

    Moet er wel bij vermelden, rijde auto ook altijd goed warm en laat hem na een rit nog eventjes lopen...
     
  8. hier hetzelfde, voor het rijden minuutje of 5 stationair warm draaien, na het rijden minuutje stationair nadraaien voor het koelen van de turbo;)
     

  9. Voor het rijden de motor 5 minuten stationair laten lopen is juist niet goed.
    Een paar minutjes laten nadraaien is daarintegen wel goed om de turbo zo rustig te laten afkoelen.

    De mijne heeft nu dik 333000km op de teller staan en kan nog jaren mee.

    Het enige onderhoud wat ik eraan gehad heb zijn remmen, schokbrekers, aandrijfassen en homokineten.
    Plus olie, filters enz uiteraard maar dit zie ik als standaard onderhoud.
     
  10. nja, 5 minuten doe ik puur om de motorolie alvast het blok door te pompen, en dat ie ietsie warmer is;)

    het gaat al ruim een ton goed zo;)
     
  11. Heeft Ford niet zo'n ingenieus systeem dat je oliepomp doorpompt als de turbo nog niet afgekoeld genoeg is? :P
     

  12. is niet aan te raden omdat de auto dan in soort van choke toestant draait..

    en voordat ik een focus had reed ik een seat inca die had meer dan 5 en halve ton op de teller staan motorisch niks aan de hand alleen de carrosserie en roest kreeg de overhand...
     
  13. Volgens mij ook niet. Dacht sommige andere merken wel. Als je daarmee problemen kan voorkomen why not?
     
  14. nee.... pomp is mechanisch aangedreven door de multiriem.

    jij bedoeld waarschijnlijk een soort van dry-sump systeem met electrische oliepomp. Die kan je met een timer wat langer door laten lopen.
     
  15. Behoorlijk kansloos overigens, 5 min je auto stationair laten draaien voordat je weggaat... vinden de buren ook wel relaxed zeker...

    Maar goed, ieder z'n ding.

    Zit op 256.000km, geen rare dingen, alleen de brandstofpomp.
     
  16. wiebson, jou mening boeit mij niet!

    zorg er eerst maar is voor dat je een ton kan rijden zonder problemen;)

    zo, weer back ontopic:mrgreen:
     
  17. grote bek voor zo'n klein ventje :baeh:

    merk met de clipper tdi zeker wel dat ie het heel prettig vind dals ie eerst ff stil kan staan en beetje warm worden, rijd een stuk fijner ;)

    doe het alleen nooit :P starten en rijden, had het maar geen auto moeten worden.
     
  18. Nou ja 5 minuten lijkt mij wel erg lang;). Nu zou mij het ook niet echt schelen wat buren daarvan vinden, als ze daar al over zeuren.....:lol:.

    Bij een turbo motor al lijkt mij het niet onverstandig om te starten en even 10 sec te wachten. Krijgt de olie heel even de tijd om te stromen;).

    Ontopic: de lijst met hoogste km-standen lijkt mij toch genoeg zeggen. Tddi motoren kunnen best lang mee. Maar zelfs met een oude Mercedes diesels waren er uitzonderingen.
     
  19. Na het starten direct gaan rijden is beter dan koud stationair laten draaien. Door direct te gaan rijden pomp je veel sneller olie door het blok dan bij stationair toerental. Is algemeen bekend.
    Na het rijden laten draaien is beter voor de turbo omdat de as van het schoepenwiel dan afkoelt. Zet je de motor na een zware rit direct stil, is die as zo warm dat de olie kan verbranden en aankoekt op de as.
     

Deel Deze Pagina